Jump to content
Wednesday 12 May 2021
ajoan

Den svåra frågan om rätt propeller - diameter vs stigning

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har nyligen köpt en Silver Hawk BR 540 med en optimerad Mercury Optimax. Båten är just nu utrustad med en BlaxMax-propeller 12 3/4 21P men slår i varvtalsstoppen vid 6 000 varv någonstan mellan 40-41 knop. Detta med 2 personer samt fiskeutrustning i båten (vikt kanske 950 kg).

Jag fortsätter gärna att använda aluminiumpropeller då jag nästan bara använder båten för fiske och inte vill riskera axeln bara det skulle dyka upp en sten bara så där.

Om jag ska fortsätta använda just BlackMax-propellern stöter jag dock eventuellt på ett bekymmer då jag behöver gå ned lite i diameter för att öka stigningen till 23'', då större stigning bara finns i diameter 12 1/2.

Någon som kan det här med propellrar bättre än mig och som kan vägleda mig? Är jag på rätt spår om jag går från 12 3/4 21P till 12 1/2 23P eller bör jag leta vidare efter en annan propeller?

 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

21P finns inte med större diameter då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte för BlackMax-propellern, nej, då behöver jag gå ned en aning i diameter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för fel på propellern du har?

Det är väl bra att ha några varv till godo om du belastar båten mer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vad är det för fel på propellern du har?

Det är väl bra att ha några varv till godo om du belastar båten mer.

Hej,

 

jag vill inte att motorn ska överskrida maximalt rek varv 5750. Nu slår den i varvtalsstopp vid 6 000 rpm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev ajoan:

Hej,

 

jag vill inte att motorn ska överskrida maximalt rek varv 5750. Nu slår den i varvtalsstopp vid 6 000 rpm.

Håll igen på gasen då båten har lättare last.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Håll igen på gasen då båten har lättare last.

Det är ett alternativ men nu siktar jag främst på en ny propeller så jag kan nyttja morns kapacitet bättre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju bättre för motorn med nuvarande propeller, du hamnar kanske på 5700 varv vid tung last

istället för 5000 varv vid tung last och fullt gaspådrag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan rekommendera ett samtal till propellertrim.se.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Freez:

Kan rekommendera ett samtal till propellertrim.se.

Ja, de vill säkert sälja en ny propeller.

Jag försöker bara säja att minska varvet med 200 varv tjänar inte så mycket till.

Då motorn ändå inte mår bra av att gå på max rek varvtal så många minuter åt gången.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är ju bättre för motorn med nuvarande propeller, du hamnar kanske på 5700 varv vid tung last

istället för 5000 varv vid tung last och fullt gaspådrag.

Hej, det är möjlig att du har rätt men jag räknar med att motorn inte mår sämre av en propeller som bättre matchar kraften i motorn. Jag inbillade mig också att bränsleekonomin borde bli bättre, men det har jag egentligen inte en aning om. Jag tänker också att en propeller som slår i varvtalsstoppet bör eftersträvas när jag läser fölajnde i instruktionsboken;

"IMPORTANT: Avoid damage to the engine. Never use a
propeller which allows the engine to exceed the recommended
full throttle RPM range when under normal full throttle operation."

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, ajoan said:

Någon som kan det här med propellrar bättre än mig och som kan vägleda mig? Är jag på rätt spår om jag går från 12 3/4 21P till 12 1/2 23P

Du är på alldeles rätt spår!

Mercury har gjort combo med lite mindre dia och 2 tummar ökad stigning så att det passar dom vanligaste motor/båt i denna storlek. Så du kommer inte att få reducerat rpm på max med 300-400 varv, men mest sannolikt 270-300 varv.

 

Inte många propeller producenter som gör så att dom ändrar både dia och stigning. Men Mercury gör så. Det blir bättre i dom flesta fallen!

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp du ny propeller om du tycker det är värt det, men behåll den gamla om du skall åka vattenskidor.

 

Varningar finns ju på allt som kommer ifrån USA.

Finns ju även varning för att gå bak och steka köttbullar om man kopplar in

farthållaren på deras husbilar.

 

 

 

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Freez:

Kan rekommendera ett samtal till propellertrim.se.

De hade ingen med 23'' så han rekomenderade en annan firma som jag har pratat med

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker du tänker rätt med en BlackMax 23”. Mercury gör bra proppar och som AlfaAlfa säger är det naturligt med mindre dia på en 23” iom att man förväntar sig högre fart med den pitchen. Köp helst på ett ställe med bytesrätt, så kan du testa nån annan propp om det inte blir som du tänkt dig.

 

Iom att den går i varvstoppet vet man ju inte hur mycket mer den har att ge, det kan finnas ork att dra en 23” nära varvstopp också...

 

Högre pitch ger högre fart och lägre förbrukning, så bara den orkar varva över säg 5500 är det bara fördelar med en 23a.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Mange249:

Tycker du tänker rätt med en BlackMax 23”. Mercury gör bra proppar och som AlfaAlfa säger är det naturligt med mindre dia på en 23” iom att man förväntar sig högre fart med den pitchen. Köp helst på ett ställe med bytesrätt, så kan du testa nån annan propp om det inte blir som du tänkt dig.

 

Iom att den går i varvstoppet vet man ju inte hur mycket mer den har att ge, det kan finnas ork att dra en 23” nära varvstopp också...

 

Högre pitch ger högre fart och lägre förbrukning, så bara den orkar varva över säg 5500 är det bara fördelar med en 23a.

Tack för input. Ja, det blir lite intressant om accelerationen blir lidande men den känns långt starkare än  original 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ajoan:

Tack för input. Ja, det blir lite intressant om accelerationen blir lidande men den känns långt starkare än  original 🙂

Vad är det för Optimax? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Mange249:

Vad är det för Optimax? 

En Optimax 90 hk som varit hos Lundins Marin i två omgångar, enl uppgift ska den ge ca 130 hk. osäker hur väl det stämmer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev ajoan:

En Optimax 90 hk som varit hos Lundins Marin i två omgångar, enl uppgift ska den ge ca 130 hk. osäker hur väl det stämmer.

Om den levererar fullt ut är det solklart att du behöver ny propp. 44% mer effekt är en hel del...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Mange249:

Om den levererar fullt ut är det solklart att du behöver ny propp. 44% mer effekt är en hel del...

Ja, det är stor skillnad med det är inte original som sitter på just nu. Den ursprungliga proppen finns med som reserv 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återställ motorn till original 90 hk och originalpropeller, det finns väl ingen anledning att åka på gränsen till haveri om du mestadels fiskar.

Optimaxmotorerna är vad jag uppfattar som sköra ändå.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 timmar sedan skrev Jorgen01:

Återställ motorn till original 90 hk och originalpropeller, det finns väl ingen anledning att åka på gränsen till haveri om du mestadels fiskar.

Optimaxmotorerna är vad jag uppfattar som sköra ändå.

Vilket tråkigt svar. Klart han inte ska återställa motorn.

 

Optimax säljs som 75/90/115/125 hk. En optimerad optimax från 90 - > 130 är inte alls på gränsen till att åka på motorhaveri. I princip är den inte längre strypt bara...

Optimax motorerna är robusta och bra motorer som tål riktigt mycket drifttimmar om man håller efter med service. 

 

Är varvtalet fel på fullgas så är varvtalet fel genom hela genom hela registret. Dvs att du kanske åker på ogynsamt varvtalet i marchfart också.

Jag tycker som nån tidigare nämnt, prata med propellertrim. De kan klura på vad du ska för propeller och du får bytesrätt på propellern tills du känner dig nöjd. 

Edited by ulinS
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om acceleration är viktigare än toppfart kanske en 4-blads propp skulle vara ett alternativ. Mercury har en propellerväljare som kan ge lite tips på val. https://www.mercurymarine.com/sv/se/propellers/selector/#!/step-one. Men som sagt propellertrim brukar ge bra råd och bytesrätt. Man kan behöva prova sig fram. Kör själv 4-blads stålpropp och är nöjd med det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Freez:

Om acceleration är viktigare än toppfart kanske en 4-blads propp skulle vara ett alternativ. Mercury har en propellerväljare som kan ge lite tips på val. https://www.mercurymarine.com/sv/se/propellers/selector/#!/step-one. Men som sagt propellertrim brukar ge bra råd och bytesrätt. Man kan behöva prova sig fram. Kör själv 4-blads stålpropp och är nöjd med det.

Tack för input! Nu vill jag gärna ha alumium men Propellertrim tror att BlackMax 23'' är ett bra nästa steg. Om den fortfarande varvar ur så kommer jag sannolikt se på 4-bladigt. Tack för hjälpen!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta men, hur vet du att motorn ger 130 hk?

På vissa tvåtaktare räcker det inte med att manipulera insprutningen, det behövs också

ändras i avgaspiporna eller vad det kallas. De är avstämt efter den effekt motorn skall ge.

Om jag var auktoriserad Mercury reparatör och får in en trimmad motor för felsök

så skulle jag först be kunden att återställa den justerade elektroniken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta men, hur vet du att motorn ger 130 hk?

På vissa tvåtaktare räcker det inte med att manipulera insprutningen, det behövs också

ändras i avgaspiporna eller vad det kallas. De är avstämt efter den effekt motorn skall ge.

Om jag var auktoriserad Mercury reparatör och får in en trimmad motor för felsök

så skulle jag först be kunden att återställa den justerade elektroniken.

Inte helt säker att frågan var till mig men mitt svar är nej, det vet jag inte. Informationen kommer från Lundins Marin. Det är inte bara styrboxen som är uppdaterad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev ajoan:

Inte helt säker att frågan var till mig

Jo det var den, för jag utgår ifrån att det är din motor tråden handlar om.

 

 

Jag hade inte gett mig förrän jag sett papper på trimningen.

Först då skulle jag börjat laborera med propellern.

Fast för mig är det en icke fråga, då jag inte skulle köpt en trimmad motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Jo det var den, för jag utgår ifrån att det är din motor tråden handlar om.

 

 

Jag hade inte gett mig förrän jag sett papper på trimningen.

Först då skulle jag börjat laborera med propellern.

Fast för mig är det en icke fråga, då jag inte skulle köpt en trimmad motor.

Fint då vet jag!

Det är inte så viktigt för mig exakt vad den levererar, jag vill bara hitta en kombo mellan båt, motor och propeller som fungerar så bra som möjligt tillsammans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att gå ner från 12 3/4 till 12 1/2 är bara en kvarts tum. Det kommer inte att spela ngn roll och du kommer inte att märka ngn skillnad om du idag inte har problem med ventilering (den tar luft) vid planing eller långt uttrimmad motor. Jag skulle absolut byta till en 23" propp om den slår i varvtalsstoppen med 2 pers plus utrustning ombord! Sen kan jag tycka att du kan se efter en stålpropp. Med Mercurys hub-kit har du ett rätt gott skydd mot lättare grundstötning. Plus att du kan slipa och balansera en skadad stålpropp. Kör du omkring med en skadad aluminiumpropp så är det stor chans att du skadar lager och propelleraxel ändå. Självklart skall du trimma! Är det ens en fråga?? 🙂

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy