Jump to content
Wednesday 12 May 2021

ajoan

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About ajoan

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

38 profile views
  1. Jag hade min gamla båt i saltsjön målad med 3-4 lager giftfärg vilken behövde bort då båten skulle flyttas in till Mälaren. Jag köpte på rekomendation Lefant paint remover som jag använde först och sen slipade bort det allra sista. Det blev mycket bra men jag vill inte göra om det, då det var både arbetsamt och kladdigt. Nu ska jag göra samma sak med nya båten och den kommer lämnas in för blästring och målning. Lycka till!
  2. Fint då vet jag! Det är inte så viktigt för mig exakt vad den levererar, jag vill bara hitta en kombo mellan båt, motor och propeller som fungerar så bra som möjligt tillsammans.
  3. Inte helt säker att frågan var till mig men mitt svar är nej, det vet jag inte. Informationen kommer från Lundins Marin. Det är inte bara styrboxen som är uppdaterad.
  4. Tack för input! Nu vill jag gärna ha alumium men Propellertrim tror att BlackMax 23'' är ett bra nästa steg. Om den fortfarande varvar ur så kommer jag sannolikt se på 4-bladigt. Tack för hjälpen!
  5. Ja, det är stor skillnad med det är inte original som sitter på just nu. Den ursprungliga proppen finns med som reserv 🙂
  6. En Optimax 90 hk som varit hos Lundins Marin i två omgångar, enl uppgift ska den ge ca 130 hk. osäker hur väl det stämmer.
  7. Tack för input. Ja, det blir lite intressant om accelerationen blir lidande men den känns långt starkare än original 🙂
  8. De hade ingen med 23'' så han rekomenderade en annan firma som jag har pratat med
  9. Hej, det är möjlig att du har rätt men jag räknar med att motorn inte mår sämre av en propeller som bättre matchar kraften i motorn. Jag inbillade mig också att bränsleekonomin borde bli bättre, men det har jag egentligen inte en aning om. Jag tänker också att en propeller som slår i varvtalsstoppet bör eftersträvas när jag läser fölajnde i instruktionsboken; "IMPORTANT: Avoid damage to the engine. Never use a propeller which allows the engine to exceed the recommended full throttle RPM range when under normal full throttle operation."
  10. Det är ett alternativ men nu siktar jag främst på en ny propeller så jag kan nyttja morns kapacitet bättre
  11. Hej, jag vill inte att motorn ska överskrida maximalt rek varv 5750. Nu slår den i varvtalsstopp vid 6 000 rpm.
  12. Inte för BlackMax-propellern, nej, då behöver jag gå ned en aning i diameter.
  13. Hej, Jag har nyligen köpt en Silver Hawk BR 540 med en optimerad Mercury Optimax. Båten är just nu utrustad med en BlaxMax-propeller 12 3/4 21P men slår i varvtalsstoppen vid 6 000 varv någonstan mellan 40-41 knop. Detta med 2 personer samt fiskeutrustning i båten (vikt kanske 950 kg). Jag fortsätter gärna att använda aluminiumpropeller då jag nästan bara använder båten för fiske och inte vill riskera axeln bara det skulle dyka upp en sten bara så där. Om jag ska fortsätta använda just BlackMax-propellern stöter jag dock eventuellt på ett bekymmer då jag behöver gå ned lite i diameter för att öka stigningen till 23'', då större stigning bara finns i diameter 12 1/2. Någon som kan det här med propellrar bättre än mig och som kan vägleda mig? Är jag på rätt spår om jag går från 12 3/4 21P till 12 1/2 23P eller bör jag leta vidare efter en annan propeller? Tack på förhand!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy