Jump to content
Friday 14 May 2021
skaggerik

Val av batteristatusindikator från ebay

Recommended Posts

Hallå mina vänner, 

 

Jag tittar på batteriindikatorer på ebay, lågprismodellen så att säga.

Det verkar finnas två typer att välja på. Den ena med shunt liknande Mastervolt Battman (battmanliknande-modell). Den andra har en spole vilken man trär runt batterikablarna likt en tångamperemeter (annan modell). 

 

Vilken modell skulle ni välja? - Erfarenheter?

Erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skall välja en modell som förutom in eller utgående ström även visar aktuell spänning, så långt gör alla det, sedan laddstatus i procent eller grafiskt, hur länge du kan förbruka i nuvarande nivå innan det är dax att ladda, och tvärtom, hur länge du måste ladda innan det är klart.

En del visar litet statistik, hur många Wh man tagit ut och som kommit in.

 

Jag har den lilla ”annan modell” med hallelement i givaren inbyggd i batterilådan till gummibåtens elutombordare, men det är en enklare modell som bara visar spänning och ström. En funkar bra, men kräver inbyggnad, då den är känslig för fukt. MEN hallgivaren i ringen vet INTE om strömmen är inkommande från laddare eller utgående till motorn (fela mig om jag har rätt) det är en stor nackdel, i mitt fall spelar det inte roll, men i ditt fall kan det vara avgörande.


Jag har tidigare haft Battman, numera Nasa BM-1, och det är sådan jag jämför med.

Den battmanliknande tycker jag ser mer gedigen ut, ser ut att kunna presentera iallafall en del av de parametrar jag nämnde. 
 

Att kapa en kabel vid kabelskon och trä på en ring med en hallgivare i är inte så svårt, eller att skarva på en shunt, ungefär lika lätt. 


Det är krångligare att såga upp ett kvadratiskt hål, än att sätta en Ø52 mm hålsåg i skruvdragaren.

 

Välj den runda modellen, du bör inte låta startmotorns ström passera shunten, även om 300A-modellen tycks klara det, det är förbrukarbatteriet/banken du skall mäta på, startbatteriet är i allmänhet oviktigt att mäta på.

 

Shunten monteras mellan batteriets minuspol och alla kablar som ev.finns anslutna där.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senare modeller, typ i dag, av BM-1 har även möjlighet att medelst enkel knapptryckning mäta spänningen på t ex startbatteriet. Dock inget annat, som den gör på förbrukningssidan. 

 

Funkar perfekt, förutom att konstruktören inte ordnat med tillräcklig belysning i hörnen på displayen. Ser typ lite sorgligt ut. 

Men all dataindikering syns bra. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har den här

https://www.nasamarine.com/product/bm-1-bluetooth/

och kan läsa av batteristatus direkt i en app på mobilen när jag är i närheten av båten (bluetooth).

Jag har den kopplad till förbrukningsbatterierna och ser vilken ström de förbrukar eller laddas med.

Solpanelen laddar batterierna under segling, vilket jag kan kontrollera i telefonappen medan jag seglar. Kyl och instrument förbrukar ju en del så det är bra att snabbt kunna kontrollera batteristatus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har tidigare rapporterats om problem med prylar från bortre orienten som stör radion, så testa om du får störningar innan du gör det slutliga montaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Carl_XII:

Jag har den här

https://www.nasamarine.com/product/bm-1-bluetooth/

och kan läsa av batteristatus direkt i en app på mobilen när jag är i närheten av båten (bluetooth).

Jag har den kopplad till förbrukningsbatterierna och ser vilken ström de förbrukar eller laddas med.

Solpanelen laddar batterierna under segling, vilket jag kan kontrollera i telefonappen medan jag seglar. Kyl och instrument förbrukar ju en del så det är bra att snabbt kunna kontrollera batteristatus.

Den verkar intressant!

Smidigt att slippa kabeldragning och att kunna se laddstatus, mm. i telefonen. Just nu 1490:- kronor på SeaSea.

 

PS

Ni som vet att jag är nöjd med att läsa av en voltmeter ska inte tro att jag tänker köpa denna batterimonitor, fast det kliar lite i fingrarna faktiskt.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag använder också bara en voltmeter (med larm) för att avgöra laddnivån och när det är dags att stänga elmotorn och ro istället.

 

Det kliar förstås lite i fingrarna när man ser priserna på de kinesiska grejerna, men sen tillkommer tull och moms och postens hanteringsavgifter...

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Dava:

Jag använder också bara en voltmeter (med larm) för att avgöra laddnivån och när det är dags att stänga elmotorn och ro istället.

 

Det kliar förstås lite i fingrarna när man ser priserna på de kinesiska grejerna, men sen tillkommer tull och moms och postens hanteringsavgifter...

Förut kunde man köpa saker från Storbritannien ganska billigt och utan moms- och tullhantering, men det går väl inte längre gissar jag. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Förut kunde man köpa saker från Storbritannien ganska billigt och utan moms- och tullhantering, men det går väl inte längre gissar jag. :(

Har precis beställt en bunt servicegrejer till trädgårdsmaskinerna från UK. När jag checkade ut varukorgen utan engelsk moms så betalade man svensk tull/moms i förväg till fraktfirman. Ungefär som det fungerar om man handlar på ebay.com från USA hos vissa säljare.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Carl_XII:

Jag har den här

https://www.nasamarine.com/product/bm-1-bluetooth/

och kan läsa av batteristatus direkt i en app på mobilen när jag är i närheten av båten (bluetooth).

Jag har den kopplad till förbrukningsbatterierna och ser vilken ström de förbrukar eller laddas med.

Solpanelen laddar batterierna under segling, vilket jag kan kontrollera i telefonappen medan jag seglar. Kyl och instrument förbrukar ju en del så det är bra att snabbt kunna kontrollera batteristatus.

Jag tillhör också dem som sagt att jag inte behöver mer än en V-meter. Sjunker vilospänningen till 12,4, vilket den sällan gör, så laddar jag på lite grann.

Detta instrument verkar dock lite intressant eftersom hela klabbet kan sitta undangömt bland batterierna. Undrar dock om man kan se någon laddstatus utan telefonen? Det verkar ju finnas en "plupp" där det står load data, vad är det? Kan man se laddstatus där?

Jag brukar inte hålla på med telefonen så mycket, har den inte ens med ibland längre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zwen:

Jag brukar inte hålla på med telefonen så mycket, har den inte ens med ibland längre.

Du kan ju ta ur simkortet hemma så blir det ju som att vara utan telefon.😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Mackey:

Du kan ju ta ur simkortet hemma så blir det ju som att vara utan telefon.😁

Ännu mer krångel... Sedan vet man ju inte hur länge grejorna håller ihop om man ska plocka i o ur simkortet gång efter annan.

Förresten, går telefonen att använda till sånt om man inte har simkortet i?

 

Förresten igen, om det skulle funka är det inget problem alls för då borde det funka likadant med den androidiska surfingplattan utan simkort som jag alltid har med för mitt eniro på sjön.

Må pröves.... Tack för tipset👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag monterade en T16 (kallas oftast TR16, kan det vara fel i din annons?) i en kompis båt förra sommaren och den har funkat bra. Förvisso kan den inte allt som en Victron BMV-700 eller liknande, men den duger gott för att se spänning, ström och få en uppfattning om batteribankens status.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, ottow said:

Jag monterade en T16 (kallas oftast TR16, kan det vara fel i din annons?) i en kompis båt förra sommaren och den har funkat bra. Förvisso kan den inte allt som en Victron BMV-700 eller liknande, men den duger gott för att se spänning, ström och få en uppfattning om batteribankens status.

 

Nä, den heter T16 i annonsen, men jag visste inte att det var så vanligt med det namnet. Det blir nog en sån. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Har kikat lite på både T15 och T16 som nämns här i tråden, visar de summan av aktuell ström, alltså om jag laddar (+) eller tar ut (-) ström batteribankerna?

 

Varför vill jag inte låta shunten mäta ström från min generator så att jag även kan hålla koll på den banken, både in och uttag? Är det rädsla för överspänning eller någon annan orsak?

 

/Wahlis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy