Jump to content
Friday 17 September 2021
LindaSamuelsson

Från Stockholm till Göteborg i Mars

Recommended Posts

7 timmar sedan skrev raol:

Ja, säsongsvis uthyrning medges ibland. Men det är ju inte det saken handlar om i ett sånt fall som tråden handlar om.

Det jag har undersökt gällde inte säsongsuthyrning utan uthyrning under en del av säsongen och det verkar funka bra i Göteborg och Tanum, vilket är väldigt off topic...

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har liknande äventyr på gång men kortare och senare, Åbo till Stockholm. 

 

Jag valde dock att förhandla med handlaren så den kan ligga kvar till sista april för att inte tvingas åka för tidigt. Hade idé om mars först men temperaturen avskräckte mig. 

 

Jag hade inte bemödat mig med att åka inomskärs vid Karlskrona om man inte vill in där för att brunkra eller dylikt. Studsa på Utklippan istället om det är lämpligt natt-stopp. Underbar liten ö!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Lintott:

 

Jag tittade tillbaka på TS inledning av tråden.

De verkar inte vara nybörjare och inte äventyrare. För mig så verkar valet av båt definitivt inte vara en "förstabåt". De verkar bara ha ha hittat sin favoritbåt en bit ifrån där de har sin hemmahamn och vill få hem den ganska raskt och söker råd om resan. De verkar vara obekanta med tidigare båtturer längs Ostkusten och runt Skåne.

 

Tittar man på en Sverigekarta så kan det verka rätt oframkomligt innanför ö-barriären och väldigt öppet utanför. Det är säkert många av oss som åkt den här vägen tidigare och kan bekräfta att det finns välprickade farleder genom skyddade skärgårdar längs stora delar av den inledande sträckan ner till Kalmarsund. Det är t.o.m. fyrled längs denna väg. Jag vill definitivt påstå att det är lättnavigerat med ordentlig utprickning. Utanför ö-barriären är det öppet hela vägen till Gotland/Baltikum/Polen beroende på vind/vågriktning. Att gå utomskärs i fint väder eller inomskärs om det blir blåsigt är två likvärdiga alternativ ur säkerhetssynpunkt (beroende på väderprognosen). Kalmarsund och vägen runt Skåne ger färre valmöjligheter beroende på väder. Blir det blåsigt på de sträckorna så är rådet att ta en vilodag, skyddade hamnar finns längs hela vägen. Navigeringen längs de öppnare sträckorna handlar om att hitta in till land igen när det närmar sig kväll. Med hjälp av GPS, fyrar och att hålla koll i papperssjökortet på hur långt man kommit så är inte heller detta något problem. Första gången jag gick sträckan så fanns inte deccanavigator för fritidsbåtsbruk och GPS var en helt okänd förkortning. Jag kom ändock fram utan incidenter trots att jag inte hade inte så mycket erfarenhet av navigering längs öppen kust.

 

Att med en modern motorbåt och dagens möjligheter med internet för väderprognoser, GPS för navigering och mobiltelefon/VHF för kontakt "med land" åka denna sträcka kan knappast anses vara ett farligt äventyr.

 

 

 

 

 

14 timmar sedan skrev Zwen:

Vill inte lägga mig i någon diskussion här om lämpligaste väg eller om de bör åka eller inte åka, bortsett från en rejäl kontroll av farkosten som jag redan skrivit om. Ingen kan ändå veta hur det blir.

Det kan vara solsken och vindstilla och en ren promenad i parken, varvid alla bekymrade hade helt fel. Eller så kan det bli rena helvetet med stormpiskat ösregn med i bästa fall inblåsning i någon skapligt skyddad hamn i x dagar och alla bekymrade kan åtnjuta ett "var vad det vi sa". Ingen som vet🙂.

 

Däremot kan jag inte alls förstå att man överhuvudtaget vill åka denna sträcka i mars månad.

Dessa skärgårdar som passeras hela vägen från Stockholm ända ner åt Västervikshållet är ju bland det finaste vi har. Intet ont anande den bakomliggande anledningen tycker jag det är slöseri att kasta bort detta som en stressig transportsträcka när man ändå har det gratis på vägen så att säga.

Efter detta finns ju i stort sett ingen skärgård alls att se, bortsett från en del kring Karlskrona, innan man når Gbg södra skärgård. Och det är ju deras hemmavatten som jag förstått, som de säkert redan sett.

Men förmodligen finns det väl någon välgrundad anledning till att det är så bråttom.

Den skulle det vara spännande att känna till...😎

Med dessa båda välskrivna inlägg tror jag @Lintott och @Zwen sammanfattar hela diskussionen väl. Undrar nu om trådskaparen håller på att fundera, lägga ut kurser i sina sjökort eller bara blivit förvirrad av alla svaren som mest går i två eller tre olika riktningar, vänta en månad till, vänta tills Kanalen öppnar och ta den vägen eller boka lastbilstransport.

Det hade ju varit intressant med en återkoppling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Dava:

Här är alla tomma platser gästplatser, sjösättningen startar den 1:e april så i mars finns det över 300 tomma platser. Vid längre vistelser så kan man förhandla om gästhamnsavgiften.. 

 

Vår hamn tillåter andrahandsuthyrning men det ska gå via hamnkontoret och sker säsongsvis...

 

 Fortfarande i April är de flesta platser lediga, det borde vara likadant överallt

Nja. 
De flesta klubbar i Stockholm har inga gästplatser alls, eller administration för sådant. Marinor är en annan sak. 
Så, det funkar inte likadant överallt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Med dessa båda välskrivna inlägg tror jag @Lintott och @Zwen sammanfattar hela diskussionen väl. Undrar nu om trådskaparen håller på att fundera, lägga ut kurser i sina sjökort eller bara blivit förvirrad av alla svaren som mest går i två eller tre olika riktningar, vänta en månad till, vänta tills Kanalen öppnar och ta den vägen eller boka lastbilstransport.

Det hade ju varit intressant med en återkoppling.

@LindaSamuelsson

Vi hoppas att du återkommer och berättar om vilket alternativ ni valde.

En liten enkel reseberättelse kan Du kanske kosta på dig som ett "tack för hjälpen" för råden du fått (visserligen spretar de men det ger dig lite alternativ att fundera på). En sammanfattning kan även vara till hjälp för kommande båtfarare som står inför samma val och hittar den här tråden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

@LindaSamuelsson

Vi hoppas att du återkommer och berättar om vilket alternativ ni valde.

En liten enkel reseberättelse kan Du kanske kosta på dig som ett "tack för hjälpen" för råden du fått (visserligen spretar de men det ger dig lite alternativ att fundera på). En sammanfattning kan även vara till hjälp för kommande båtfarare som står inför samma val och hittar den här tråden.

@Lintott Den där funktionen där man skriver snabel-a och ett namn är litet konstig.

Man måste ta det lugnt, skriva snabel-a och namnet, sedan välja ur listan och klicka på namnet.

Jag gör ett försök:

 

@LindaSamuelsson

Kom gärna med feedback.

 

Om det är rätt blir namnet markerat i ett blått fält. Men det händer att man får prova några gånger innan det funkar.

Sedan gäller det ju även att personen i fråga loggar in på Maringuiden för att se omnämnanden, svar och sådana som reagerat. Men det skall ju komma på mail, men jag har upptäckt att det inte alltid som det gör det heller.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan gäller det ju även att personen i fråga loggar in på Maringuiden för att se omnämnanden, svar och sådana som reagerat.

Besökte senast för 55 minuter sen står det på trådskaparen, så chansen finns.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört Öland - Nacka i början av April då jag hämtade den dåvarande båten på Öland. 
Stannade i Kalmar, tankade fullt, delvis inomskärs, delvis utomskärs nattade en natt i Trosa skärgård. Därifrån till Nacka, tankade fullt 4,5L/distans i 18 knop var min förbrukning. 

 

Jag ser inte varför man inte skulle vilja göra den resan - fantastiskt härlig resa att göra. Till skillnad mot sommaren så kan man sikta på precis rätt kobbe att övernatta på. 

 

Så länge man har ett resefönster över några veckor så man kan få bra väder så är det inga problem att köra. Har man bara en viss helg finns det ju uppenbara risker att man får risigt väder. 

 

I Nacka finns det mackar som har kort automat och är öppna året om. 

 

Kalmar har kortautomat, när jag kom så var mackägaren turligt nog på plats. 

 

Söder om har jag inte full koll på. 

Varvar ni 15/7 knop och kör långa pass får ni ner snitt förbrukningen ganska mycket och kan njuta av att laga mat och äta under gång. 

 

Lite avis på resan faktiskt! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I slutet av 1990-talet bjöd en kompis mig på en enkel resa med tåg till Trelleborg, där vi blev upplockade och körda till Gislövs läge, där hade han köpt en Nimbus 8000 Turbo som skulle köras upp till Tjörn. Säljaren följde med till Falsterbokanalen, allting fungerade bra ombord och vädret var väl si-så där hela resan, regnigt men till en börja med ingen blåst att tala om. Vindrutorna immade igen minns jag.  Däremot hade det dagarna innan blåst en hel del, så det var en hel del gammal sjö vilket började vid Höganäs och det gungade utefter hela Hallandskusten kompisen konsumerade en och Anna-Maria Glanil och somnade. Det gungade en hel del tills vi kom i lä innanför Vrångö ungefär. Vi övernattade i Helsingør, där det även bunkrades. Sedan Halmstad, Varberg, Gottskär på Onsalahalvön, vill minnas att vi tankade där också, Sedan Donsö, vid Björkö slutade generatorn att ladda så vi tog hjälp av SSRS på Rörö som eskorterade oss in till Rörös hamn och hjälpte till med att åka och köpa en ny generatorrem samt insisterade på att byta densamma, så vi stannade där över natten och gick mot Tjörn tidigt på morgonen då det skulle komma in ett oväder under eftermiddagen, i Marstrand blev det helt vindstilla, på Marstrandsdjorden snurrade vinden runt, det var full fart och i län nånstans innan Klädesholmens bröt helvetet ut, tidigare än vad prognosen sade, ingen av oss har varken förr eller senare upplevt ett värre åskväder, men vi tog oss säkert in till Klädesholmen, då ringde en av killarna från Rörö SSRS och undrade om dom skulle undsätta oss, bra service! uppsökande verksamhet... så där blev vi kvar mindre än 10nm från hemmahamnen, men på kvällen var det rätt lugnt, det var mörkt, men kända farvatten upp genom Ljungfruhålet, Hjärterö ränna, förbi Skärhamn, Kyrkesund och slutligen Sunna Marina. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

”en och annan Glanil” skulle det vara.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-02-03 vid 19:09 skrev Georg_Ohm:

Anna-Maria Glanil

Vem är det din kompis konsumerade och somnade tänkte jag fråga, men...

14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

”en och annan Glanil” skulle det vara.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Mackey:

Vem är det din kompis konsumerade och somnade tänkte jag fråga, men...

 

Litet lustigt var det i sammanhanget att kompisen fru heter Anna-Marie. 
Men nu borde snart det här stavningsprogrammet ha lärt sig hur jag brukar formulera mig, det blir mindre fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjorde en liknande resa sista helgen i september 2019, Åkersberga till Varberg med nyinköpt begagnad båt, Ca 450 nm, ca 1500 liter diesel. 30 timmar inklusive paus på 5 timmar i Kalmar för att vänta på att macken öppnade. Tankade i Vaxholm, Kalmar och Helsingborg. Lite skumpigt vid landsort i Kuling, samt runt skånes sydkust. Fin resa, ölandsbron, falsterbokanalen samt öresundsbron på samma ben.

 

Kalmarsund var kul, vattnet blev helt platt på natten, frostgrader och navigation med eniros app i telefonen (sjökortet som satt i plottern tog slut vid landsort, ersättningskortet böjde pinnarna i kontakten...) gick väldigt bra att köra efter fyrarna i drygt 25 knop på flybrige.

 

Lycka till, bra provkörning av den nya båten inför sommarsäsongen.

Screenshot_20210205-202103_Eniro p Sjn.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har det blivit mars.... Blir spännande detta😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Zwen:

Nu har det blivit mars.... Blir spännande detta😁

Isläget är ju i alla fall helt okej nu.

 

Skulle vara intressant att höra mera ifrån @LindaSamuelsson om deras tankar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej LindaSamuelsson,

 

Hur har det gått, kom ni fram ordentligt och nöjda med båten?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Zwen:

Hej LindaSamuelsson,

 

Hur har det gått, kom ni fram ordentligt och nöjda med båten?

Lugn nu, det är åtta timmar kvar.

 

Håller med, kunde vara kul att höra från @LindaSamuelsson hur det gick.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy