Gå till innehåll
tisdag 04 november 2025
lillankan

Pumpa ur vatten/diesel/olja, lång slang?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har sedan båten köptes brottats med ett djupt och otillgängligt kölsvin som har någon typ av häxbrygd (blandning av olja, diesel och vatten) som skvalpar omkring i det. Det finns en länspump, men jag vill gärna göra rent det "ordentligt" för att bl a få bort lukten av olja/diesel i båten. Känns inte heller jättebra att länspumpen potentiellt skulle spotta ut blandningen i vattnet.

Har tittat runt på diverse pumpar med lång slang som kan pumpa vertikalt en viss höjd (3-5m), men har lite svårt att hitta lätt i djungeln. Är det någon annan som kan ge tips vad jag skulle kunna köpa? Planen är att pumpa upp "slammet" i dunkar som senare tas till miljöstation för hantering. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev lillankan:

- - -

Har tittat runt på diverse pumpar med lång slang som kan pumpa vertikalt en viss höjd (3-5m), men har lite svårt att hitta rätt i djungeln. Är det någon annan som kan ge tips vad jag skulle kunna köpa? Planen är att pumpa upp "slammet" i dunkar som senare tas till miljöstation för hantering. 

Jag har visserligen inte diesel o olja i kölsvinet men det kommer in en del regnvatten genom masten som samlas i kölsvinet. För att få helt torrt så använder jag en liten handpump som är avsedd för oljebyte (den lär vara helt kass till oljebyte men fungerar bra för mitt ändamål).

Användningsområdet "som oljebytarpump" gör att den tål olja o diesel. Det finns en grövre utloppsslang som fungerar fint att stoppa ner i en PET-flaska eller dunk för uppsamling när man pumpar.

Du ska ju inte behöva använda pumpen så ofta så en manuell borde fungera bra även för dig.

Som exempel visar jag länk från Erlandsons Brygga men den finns i de flesta båttillbehörsaffärer.

https://erlandsonsbrygga.se/oljepump-handpump/?_gl=1*15apcww*_up*MQ..*_ga*NTc2NjMzNzIyLjE3NjIxNjYwOTE.*_ga_GN6S51QVZX*czE3NjIxNjYwOTEkbzEkZzAkdDE3NjIxNjYwOTEkajYwJGwwJGgw

a33c7ca9162feeb36dfed9e425412352.jpg.962afadbd78733aa270c9c21e95686d8.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På land brukar jag tömma vattentanken så här.

image.png.e6b80c1e214dc7e1c3a7df4753ac4c00.png

Det kan vara svårt att suga så högt med munnen som krävs för att komma över relingen och dessutom är risken påtaglig att man får en rejäl skvätt i munnen innan man får igång häverten.

Lösningen är att suga slangen full inne i båten och sedan hålla för slangöppningen medan man klättrar ner med slangen från båten.

Sedan kan man åka hem om man vill så är det klart nästa gång man kommer till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar använda min oljesug som jag köpte på Biltema för några år sen.

Det går att koppla ihop 2 sugslangar så att man når dryga 2 meter. Men det går att förlänga med vanlig slang också.

Sen kan man visst använda den vild oljebyte, rengöring av dieseltank osv osv.

Kanonpryl. 

Stor Oljesug Biltema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre mängder slagvatten med slabb efter konservering, service mm. tar jag med grovdammsugaren som klarar våtsugning. Har för mig att min klarar strax över 10 liter innan flottören stänger. Hela behållaren rymmer ca 20 liter.

Finns även grovavskiljare man kan koppla till grovdammsugaren och vissa av dessa klarar våtsugning och har en flottör som stänger när det är fullt. Finns med våtvolym från 5 liter upp till ca 15–20 L.

Fördelen med grovdammsugare som klarar våtsugning är att det tar allt och det blir rent utan att skada någon pump som ger upp vid minsta lilla skräp.

Grovdammsugare är relativt enkla att rengöra när man är klar, spraya lite grön Cillit Bang i behållaren och slangen. Dra en trasa genom slangen och torka upp resterna i behållaren.

Är det större mängder så får man ringa till slamsugningsfirmor men det kostar väl multum.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...