Jump to content
Monday 30 January 2023
LindaSamuelsson

Från Stockholm till Göteborg i Mars

Recommended Posts

Spoiler

 

Spoiler

 

Hej! Vi har köpt en Beneteau Swift Trawler 30 i Nacka och håller nu på att planera för att ta hem henne. Vi kommer att köra henne någon gång i mars så fort varvet är färdiga.

Någon som gjort denna resa? Vad bör vi vara uppmärksamma på? Vilka hamnar är vinteröppna och vart kan vi tanka?

Tack på förhand!

 

// Linda

Edited by LindaSamuelsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du är förstås fast besluten att segla hem henne runt kusten?

Beroende på hur man räknar kan det kanske bli mer ekonomiskt att anlita exempelvis Aaltonen för lastbilstransport, men dom vill ogärna köra i tomme på tillbakavägen, men om du har tur kanske det finns en båt som vill åka på landsväg åt andra hållet.

2015 tog jag hem en båt till västkusten från ostkanten, en 31 fots motorbåt, det kostande då knabbt 20.000 kr, det har väl knappast blivit billigare sedan dess, och segelbåtar kanske är dyrare att frakta.

Jag är väl tråkig men du får ju räkna med förlorad inkomst och/eller förbrukade semesterdagar, bränsle och hamnavgifter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev LindaSamuelsson:
  Visa dolt innehåll

 

  Visa dolt innehåll

 

Hej! Vi har köpt en Beneteau Swift Trawler 30 i Nacka och håller nu på att planera för att ta hem henne. Vi kommer att köra henne någon gång i mars så fort varvet är färdiga.

Någon som gjort denna resa? Vad bör vi vara uppmärksamma på? Vilka hamnar är vinteröppna och vart kan vi tanka?

Tack på förhand!

 

// Linda

Söder om Bråviken kan du tanka i Arkösund (Björnö marina) , Gryts varv, Fyrudden, Loftahammar och Kalmar, de har alla automatstationer (osäker på Kalmar). Oskarshamn har oxå automatstation

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beneteau Swift Trawler 30 är en motorbåt. "Med sitt deplacementskrov möjliggörs två olika fartregister, ett för behaglig transportfart i ca  7 knop med oslagbar bränsleeffektivitet samt ett för snabbare transporter upp mot 20 knop, därav namnet Swift Trawler."

Jag seglade Malmö-Stockholm, fart ca 6-8 knop, på 6 dagar inkluderat inblåst 1 dag pga av en kuling.

Stockholm-Göteborg är väl ca 500 nm och kanske tar 2-3 dagar längre om man kör i ca 7 knop.

En hel del av sträckan är dock utomskärs där det kan bli hög sjö.

 

Är sjömackar öppna i mars månad? Men en 700 l tank gör väl att det räcker med 1-2 tankningar längs vägen.

 

Hur mycket bränsle/nm drar denna båt? Det lär väl bli en hel del liter för denna färd.

Har ni tänkt att stanna på färden och utforska olika platser eller komma fram så fort som möjligt?

Samt varför inte vänta till maj månad och även kunna njuta av våren längs färden?

 

Göta kanal öppnar 4 maj vilket kan vara ett alternativ

 

 

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev elektrikarn:

Swift Trawler är väl en motorbåt ? 

I mina ögon en fantastisk båt , gratulerar !

 

Javisst, jag misstog mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till båtköpet, ser ut att vara en riktigt fin båt. Sthlm - Gtb är långt även om man är sjövan. Är resan endast till för att transportera båten blir det förmodligen både smidigare och billigare att anlita en transportfirma. Ser ni det som semester, avsätt ett par veckor i maj och njut av resan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för förslagen. Är helt förälskad i båten och den passar vårat liv bra just nu. Denna resa är bara en transport resa så vi kommer att köra på ganska så bra, men det kommer ändå bli lite av en semester då all tid ombord är njutbar. Vill ha hem henne så fort som möjligt då vårt båtliv inte bara är förlagd till sommaren. 

Har funderat många gånger om vi ska anlita en trailer istället men då båten är hög ställer det till det ganska så mycket, bl.a. bropassage. Blir både dyrare och mer jobb.

Vad gäller bränsleförbrukning m.m. så får jag kolla med min man. Bifogade en fil om bränsledata.

1.jpeg

ST-30-Sea-Trail-Bränsle-data.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt tabellen i länken drar båten strax under 4 liter/sjömil om ni håller omkring 15 knop, vilket verkar vara någon form av marschfart om man utgår från motorvarvet 80% av maxvarv. 
 

Det är c:a 500 M Sthlm-Gbg enligt ovan. 

Diesel på en båtmack ligger dyrare än i land, så jag hugger till med 18 kr/liter. 
 

4x500x18=36.000 kr. 
Bara i bränsle. 
Det är c:a 35 timmar ren körning i marschfart.
Lägg därtill att det kan vara minusgrader i mars, is i vikar samt korta dagar med dagsljus. 
 

Jag hade kollat med en båttransport lite närmare vad det kostar innan jag avfärdade den idén. Eller väntat till i slutet av april med att köra hem båten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev LindaSamuelsson:

 

Har funderat många gånger om vi ska anlita en trailer istället men då båten är hög ställer det till det ganska så mycket, bl.a. bropassage. ....

 

ST-30-Sea-Trail-Bränsle-data.pdf 78 kB · 2 downloads

 

AaltonenScaniaR620TL09Tieflader-SZ4a-2are_1_EBX-483.jpg.43484b06d9cc0f39f725ea1f0277fafa.jpg

Ok, men då kanske du känner till att Aaltonen har lågtransporttrailer?

Men klart trevligare att åka båt runt kusten än att sitta på tåget (Aaltominen tar inte med passagerare i lastbilshytten) även om MTR är trevligare än "pisserännan" (X2). Sedan kan det ju vara båtens bredd som ställer till det, min båt är 3,10, och då behövdes det ingen vägtransportledare och följebil, jag vet inte var gränsen går, men bilen skyltades i alla fall med "Bred last". Det kanske är så att en del transportföretag och förare har dispenser för bredare laster?? 

(X2 kanske är väl ok för vana sjöfarare då den lutar och kan orsaka sjösjuka).

 

Nä tag båten på havet, betänk alla säkerhetsmässiga parametrar bara!

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

 Eller väntat till i slutet av april med att köra hem båten. 

Precis.......🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till MG!

 

Förslag på tankställen under förutsättning att tanken är på 700 liter och förbrukningen är 4 l/M som några skrivit tidigare.

 

Stockholm

Västervik

Karlskrona

Malmö

Göteborg

 

Sedan finns det säkert några fler öppen mackar, men dessa behöver ni ju inte använda.

 

Trevlig resa!

Mackey

 

PS

Tänk på att det är kallt i vattnet om olyckan mot förmodan skulle vara framme.

Flytoverall rekommenderas, eller annan klädsel som håller er varma länge i vatten.

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är båten ny, så är det väl ok att åka sjövägen.

Men begagnad båt, då är det nog säkrast att ta den landvägen så  tidigt på säsongen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänker lite annorlunda än de flesta andra här. Kör hem båten, det är en bra "lära känna" övning.

Jag har gjort en liknande resa, fast det var nog i början av april, med 36-fots segelbåt från Södertälje till Göteborg. Det var en kul och lärorik resa, även om det inte var min båt och jag bara var besättningsmedlem.

 

Skulle jag göra den resan idag med inköpt begagnad båt så hade jag förklarat det för säljaren och frågat om han tyckte att det det var en bra idé och hade gjort den själv med tanke på vad han vet om båten och dess skick.

 

Det är kallt i Östersjön på våren så ta med ordentliga kläder, speciellt om  ni planerar att köra "dygnet runt". Det är ganska häftigt mörkt mitt på havet vid den tiden, på natten kan man få en känsla av att vara i rymden när allt är svart och man tappar lita av "upp och ner" referensen. Det är ett ganska starkt minne från den resan.

 

Sjökort för den aktuella sträckan, i någon form, är mycket bra att ha, men det är väl inga problem idag. När jag åkte så gav en GPSén position i kordinater som man fick plotta i papperskort.

 

Vår resa tog lö-to med segelbåt. då var vårt första stopp Karlskrona men sedan sov vi varje natt i hamn. Med tanke på de bränsleförbrukningssiffror jag sett i tråden rekomenderar jag er att ta det lugnt och köra i deplacementsfart. Då borde ni få en ganska bra räckvidd, med en trawler som det väl är, och inte behöva tanka hela tiden.

 

Låt det ta den tid ni behöver. Det är ett utmärkt tillfälle att läre er känna er nya båt

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att räkna med vilodagar också, och att man kan bli inblåst en vecka eller mer om man har otur. Så mycket luft i planeringen är bra. Två veckor är den minsta tiden jag hade räknat med.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tre dygns körning i ekonomifart (7 knop) klarar man på två även om det inte blir någon nöjesresa direkt. Sex "halvdygn" går ju också bra.

Gissningsvis klarar ni hela resan utan att tanka då.

 

Vädret kan ju stöka till det precis som Raoul påpekar så ha koll på prognoserna och gör resan när det ser så bra ut som möjligt.

 

3-4 dagars luft i planeringen kan vara bra om något händer med båt eller väder. Blir det mera långvarigt kan man ju alltid lämna kvar båten och åka hem.

Räknar ni med ekonomifart så här ni ju också möjlighet att gasa på lite mera om det behövs.

 

Bra också att ha koll på hamnar och ankringsplatser att "fly" till längs vägen om det blir för skvalpigt eller bara trist och tröttsamt att köra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ni har köpt en fabriksny båt kan det vara bra att ta lite småturer i regionen där ni köpt den innan ni ger er iväg på ert livs resa🙂

Mycket som kan vara fel och slarvigt hopsatt på en ny båt. Kolla så att inget läckage finns vare sig underifrån eller ovanifrån, att slangar o kopplingar håller tätt, att allt elektriskt o ev. gasoldrivet varkar ok, att motorn kommer upp i rätt temp och håller sig där. Bara lite exempel på sånt som kan krångla på en ny båt. Allt sånt är mycket lättare att få hjälp med att fixa innan man drar iväg.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är nog säkrare att åka iväg med en ny båt än en gammal.

I någon slags generell mening kanske men jag vill nog hävda att båtens konstruktion, skick och underhåll är en vesäntligt viktigare parameter för säkerhet. 

 

Jag hade förklarat min avsikt för säljaren och frågat om hon/han rekommenderar några åtgärder innan avfärd samt att göra klart att jag kommer att kontakta och konsultera henne/honom i fall några frågetecken eller konstigheter dyker upp under resans gång.

Edited by StyrmanKarlsson
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag förstår så går det åt ca 600 l diesel för 500 nm , tanken rymmer tydligen 700 l .

Föreslår att man åker i behagliga 7 knop så behöver man inte passa in tankningar .

 

För 10 år sedan körde vi hem en äldre motorbåt 500 nm , tog 10 dagar varav en var vilodag , inblåsta i två dagar samt ett haveri som kostade 1,5 dagar , marschfarten var 7-8 knop.

Det var i slutet på juli och vi körde från morgon tills det blev mörkt ute med undantag av sista dygnen då vi körde även nattetid  ( Norrland ljusa nätter ) 

Man bör vara fler än två som kan köra båten annars blir det jobbigt .

Man bör även ta höjd för att bli inblåsta samt ev vilodag .

Ni har fördelen att ni kan gasa på o gå i hamn om vädret försämras.

Har ni möjlighet att ta det som en semester o avara två veckor så kör .!

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är betydligt längre än 500 nm om man följer farleder och åker skyddat inomskärs där det är möjligt. Ska man verkligen uppmuntra till att åka utomskärs utanför säsong, när det är kallt i både luft och vatten?

 

En annan sak är att det kryllar av militära skjutområden längs kusterna, och där kan det vara stängt i flera dagar om de vill skjuta. Då kommer man inte förbi, om man inte vill ge sig väldigt långt ut till havs. Kanske går det att få reda på sånt i förväg, om nu inte hemlighetsmakeriet råder även där.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är nog säkrare att åka iväg med en ny båt än en gammal.

Än en vanskött gammal båt; ja.

Än en välskött bättre begagnad; nej.

 

Denna vetenskap är nog dock inte exakt och det väl etablerade uttrycket "ingen regel utan undantag" får kanske anses vara tillämpbart här. Själv hade jag antagligen gjort vissa provturer och kontroller inför en sådan resa oavsett om båten varit fabriksny eller begagnad.🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev raol:

Kanske går det att få reda på sånt i förväg, om nu inte hemlighetsmakeriet råder även där.

 

Bra poäng, sådant glömmer i alla fall jag bort, som är på land halva året. 
 

Jag har båten nära Mysingen, där man skjuter. Skjutbanan finns utmärkt på sjökortet, det finns info på Försvarsmaktens hemsida och det brukar vara tydligt med varningar som går ut (bl a får vår klubb varningar) så det brukar inte vara några hemligheter där. 
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/viktiga-meddelanden/skjutfalt-och-avlysningar/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Zwen:

Än en vanskött gammal båt; ja.

Än en välskött bättre begagnad; nej.

 

Denna vetenskap är nog dock inte exakt och det väl etablerade uttrycket "ingen regel utan undantag" får kanske anses vara tillämpbart här. Själv hade jag antagligen gjort vissa provturer och kontroller inför en sådan resa oavsett om båten varit fabriksny eller begagnad.🙂

 

Beghandlare brukar ju kalla sina objekt för "konsument-testade" av den anledningen!

De nya båtar jag köpt de senaste 20 åren (2 st) har alla behövt "justeras" efter leverans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjutfält och avlysningar.

Det finns minst 43 militära sådana områden på din färd, de i Göteborgs skärgård är inte inräknade.

Skjutning pågår när röd flagga är hissad. Information och telefonnummer liksom webbadresser finns i länken ovan. Även i @Peter_Ks inlägg.

 

Om skjutbanans sektor sträcker sig ut över havet finns det en vakt som kan kommendera ”Eld upphör” då en båt närmar sig och befinner sig inom sektorn. Skjutfält är utmärkta i sjökorten.

 Försvarsmakten övar mestadels på vardagar (det är billigare så), det är rätt sällan man skjuter skarpt med sådana vapen och ammunition som kan vara en risk för passerande fritidsbåtar.

 

Jag ser inte detta med skjutfält som ett hinder, utan det är nog mer vind- och väderrelaterat till årstiden jag skulle bekymra mig om.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-28 vid 20:24 skrev per_62:

Beneteau Swift Trawler 30 är en motorbåt. "Med sitt deplacementskrov möjliggörs två olika fartregister, ett för behaglig transportfart i ca  7 knop med oslagbar bränsleeffektivitet samt ett för snabbare transporter upp mot 20 knop, därav namnet Swift Trawler."

Jag seglade Malmö-Stockholm, fart ca 6-8 knop, på 6 dagar inkluderat inblåst 1 dag pga av en kuling.

Stockholm-Göteborg är väl ca 500 nm och kanske tar 2-3 dagar längre om man kör i ca 7 knop.

En hel del av sträckan är dock utomskärs där det kan bli hög sjö.

 

Är sjömackar öppna i mars månad? Men en 700 l tank gör väl att det räcker med 1-2 tankningar längs vägen.

 

Hur mycket bränsle/nm drar denna båt? Det lär väl bli en hel del liter för denna färd.

Har ni tänkt att stanna på färden och utforska olika platser eller komma fram så fort som möjligt?

Samt varför inte vänta till maj månad och även kunna njuta av våren längs färden?

 

Göta kanal öppnar 4 maj vilket kan vara ett alternativ

 

 

 

Är Göta Kanal ett alternativ längre?

 

http://x-382.blogspot.com/2020/08/gota-kanal-vattenpest-katastrof.html

 

Skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag gick där.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev segelbagaren:

Är Göta Kanal ett alternativ längre?

 

http://x-382.blogspot.com/2020/08/gota-kanal-vattenpest-katastrof.html

 

Skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag gick där.

 

Just den båten är ju säkerligen en jättebra kanalbåt.

Det är bara en liten detalj i sammanhanget, Göta Kanal är inte öppen i mars månad. Man öppnar kanalen först i början av maj.

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hoppas mest att det kommer rapporter kring hur det gick med denna resa. Skulle aldrig vågat mig på det själv med en båt man inte är van vid och den årstiden, men som flera har noterat ovan så lär ni ju ha lärt känna er båt när ni kommer fram. Lycka till!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev raol:

Det är betydligt längre än 500 nm om man följer farleder och åker skyddat inomskärs där det är möjligt.

Då blir det 540 M, Enirolänk

Det är naturligtvis att föredra att hålla sig nära land, åtminstone när det är ljust.

I mörker kan det vara väldigt knepigt att följa fatledet inomskärs.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...