-
Innehålls Antal
815 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Oldtimer
-
Nej Sven! Det är skillnad på Dorado som ventilerar inn och Electrolux som ventilerar ut. Att ventilera inn är mycket enkelt i alla båtar.
-
Jag vet inte vilken båt o vilken använding...................men i Norden räcker det långt med "utsug" typ Electrolux. Kom i håg att då är torrt innsläpp av luft viktig. Om du behöver typ Dorado: Lag en drenerad box i teak och en "huv" som kan vändas OCH bytas ut mot ett tätt lock. Konstig nog, kan man köpa en ny båt till flera mille; men torr luft/ventilation är inte standard ;-(
-
Konstig nog är det bara de med lång (o god) båtvana som inte skäms för sitt båttennapp. Och, konsten är att hitta grund med en fart som inte skadar nå´t ;-) Tveksamt farvatten är som tveksam vind. Reva i tid! Att skylla gamla sjömätningar, Navionics och dess likar är tyvärr en usel ursäkt. Fram med papperskorten! Hinner inte skepparen med att navigera på "gammelmåten"; då framförs båten med för hög hastighet. OK, då. Digital navigering kan (!) vara ett bra extra stöd; men bara extra.
-
I Kina och på SeaSea.......? Allt (?) är Made in China, nu. Köp där du enklast kan reklamera.
-
Inte konstig med alla dessa grunnstötningar................................
-
Kan det vara PISA-testet har rätt endå.........?
-
Va`då med rokult, rorkult o roderkult?
- 9 svar
-
- 1
-
-
Är det någon som inte mottager nätfiskeförsök i dessa dagar?
-
Nu var det ju faktiskt Löven som åsyftades i mening om att han säljer ut sig själv och sitt parti. Vore mycket trevligt om det var fler av det kvinnliga könet på forumet, men jag tror könsfördelningen är lika som på båtklubbarna. Kanske det är så danna som du som skrämmer bort kvinnorna med könsord och antydningar till hjärnbrist? Ditt försök på å ro dig i land är inte speciellt lyckad, i mina ögon Vänligen håll Maringuidens forum fri för detta. Konstig att moderator inte reagerar. (Nej, jag har inte flaggat). Tycker du ska läsa mitt inlägg en gång till. Återkom gärna om du inte förstår, så ska jag förklara. Jag läser: "Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset." "Alla kan ju ha otur när man tänker ibland, men i Romsons fall tror jag det handlar om akut hjärnbrist." "Min uppfostran förbjuder mig, men ordet har fyra bokstäver, börjar på H och slutar på A. :rolleyes:" U.s.w............... Det räcker!!!
-
Midtskeppsmärke på ratten är lika exact och mycket billigare. Men gör gärna ett märke du kan känna med handen. (t.ex. en turk)
-
Nu var det ju faktiskt Löven som åsyftades i mening om att han säljer ut sig själv och sitt parti. Vore mycket trevligt om det var fler av det kvinnliga könet på forumet, men jag tror könsfördelningen är lika som på båtklubbarna. Kanske det är så danna som du som skrämmer bort kvinnorna med könsord och antydningar till hjärnbrist? Ditt försök på å ro dig i land är inte speciellt lyckad, i mina ögon Vänligen håll Maringuidens forum fri för detta. Konstig att moderator inte reagerar. (Nej, jag har inte flaggat).
-
"Romsonfärg är ekologisk! Den heter Sigma Ecofleet 238A Antifouling , "ekologisk" och det är fritt att använda. Romson färg inehåller, kopparoxid, visserligen diskuteras detta i Sverige men är internationellt godkänt. Det går inte att tänka bort koppar för värdens handelsflottor, just av miljöskäl. Utan kopparfärg skulle drivmedelskostnader och koldioxidutsläpp öka kraftigt på alla hav. Nu är tillåtet att använda effektiv kopparfärg. En medlem av Sveriges regering målade sin fritidsbåt med Sigma Ecofleet 238A Antifouling. Detta prövades sedan av Särskilda åklagarenheten, kammaråklagare H Rosvall med avseend på miljöbrott och han fann att detta inte var ett brott som föll under allmänt åtal. Utredningen nedlades. Att måla med Sigma Antifouling är INTE brottsligt och därför måste det rimligt vis vara tillåtet. Sigma Ecofleet 238A Antifouling blir också mycket billigare, färgen skydda i minst 3 år i alla vatten (inkl tropiska farvatten) och kanske längre hos oss. Kostnad för min båt med International Fabi CT blir 780 SEK/år, (3l varje år). Med Sigma Ecofleet 238A blir kostnaden 332 SEK/år, (3l var 3:e år). Färgen finns hos många välsorterade båttillbehörs butiker i EU, t.ex "toplicht.de" i Hamburg, en av tysklands mest välrenommerade tillbehörsaffärer." Klipp från inlägg i Båtliv 2014-11-05 Vad jag vet har ingen sagt annat en att detta stämmer. PS. Jag använder Hempel Basic på min mahogny IOD. Utan väkstproblem på västkusten. Nöjd?
-
;-) Många erfarna el-gubbar är kloka nog att avstå dyka ned i ett åldrande amerikansk skatbo........(ursäkta). Oftast är en rejäl omläggning enda kloka......och det tar tid, o pengar.
-
Man fixar inte "ett jitter" med kablar på ett forum! Hitta en kunnig el-gubbe lokalt.
-
Om du skal "runda"; gå medsols: Caledonial Canal västöver, skotska västkusten nordöver och Stroma östöver MED de värsta strömmar och vågor. Nautical Almanac är ett måsste. Likaså rådgivning med lokala seglare/fiskare. Viktigast: Ha gott om tid. Chansa inte på osäker vädermelding. Ligg då still o drick whisky.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset. Varför vågar du inte säga vad du vet? Romson har inte använd annat en vad 1000-vis av andra träbåtsågare måsste använda, i väntan på nya mera miljövänliga produkt. Bottenfärgen är antagligen inköpt på lagligt vis. Dina personliga påhopp, "bhemac" är way OT och osmaklig. (Rena miljöförstörelsen). Min uppfostran förbjuder mig, men ordet har fyra bokstäver, börjar på H och slutar på A. Så va` de`med den uppfostran. :-( Jag är ingen "mupp", men jag värnar om miljön som jag lever i och för. Vad är det för fel på det?
-
Vad Löven ser hos henne är makt, det en politiker är mest intresserad av. Utan att hoppa i säng med henne hade han inte fått sitta på tronen. Jag vet vad man brukar kalla de av det kvinnliga könet som beter sig på det viset. Varför vågar du inte säga vad du vet? Romson har inte använd annat en vad 1000-vis av andra träbåtsågare måsste använda, i väntan på nya mera miljövänliga produkt. Bottenfärgen är antagligen inköpt på lagligt vis. Dina personliga påhopp, "bhemac" är way OT och osmaklig. (Rena miljöförstörelsen).
-
Men det behövs ju att kunna vagna ned? Det är inte gynnsamt att överlåta all kraft till kicktaljan. Skotskena i akterkant doghouse är en god lösning, men möjligheten att "vagna" från sittbrunnen måsste lösas. Kolla hur t.ex. Malö gör på sina båtar med Targabåge.
-
Regler, straff o kotyme. Jag tycker inte det borde vara så kontroversiellt att respektera ett lands flagga / symbol. Jag är engelsk och norsk medborgare, bosatt i Sverige. Jag förer mina flaggor (incl. evnt. courtesy flag under styrbord spridare) enligt tradisionella regler; unntaget när jag kappseglar. Flaggor skall vara rena och hela och storleken tillpassad båten. Annars är det bättre utan ;-) Vad andra gör blundar jag för, men det stör mig att Hen Någon tycker jag är fånig som hissar o halar i rätt tid. What's wrong with a bit of flag etiquette?
-
Prova ELFA i Mölndal. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=0
-
Varför????? Autodakta "kluriga" lösningar resulterar bara i problen (i a.f. för nästa ägare ;-) ) PS.: Har någon undrat över varför få (inga) med el-kunnande löser problem på distans? Även den alltids närvarande "bhemac" har till tider svårt att skilja på V, A och dV. INGEN löser el-problem på web'en! "bhemac" har en tendens att tycka lika med "någon", när det behövs........................men långt från alltid. PS.: Jag är en cerifiserad person på el; even i båt. Lyssna INTE på tyckare! Till moderator: Nej; jag vet inte vem "behmac" är................, men jag är Erik Johansen, Stenungsund, Sverige. Jag står för vad jag sejer och mitt kunnande.
-
Vad sa herr stig? Några makrillar? Han fick tydligen (?) bara upp ett garn..........;-)
-
Okej, kul. Hur många har du fått upp? Väldigt små än så länge? Pen makrell, som man sejer på Tjörn. Inte jag, men grannen har fått ett tjog kullt.................o de' är ju kult............;-) PS. Norska o Bohuslänska namn på makrill: Lokalt • bolt (stor-) pir (små-), sigar (liten små-), japs (liten små-)kult (stor småmakrell, stor pir), geir (ungfisk), spir (ungfisk), kuvl (ungfisk), stokkål (stor-), makrella
