Jump to content
Thursday 22 August 2019

Patrikone

Medlemmar
  • Content Count

    101
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

2 Followers

About Patrikone

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Göteborg - Saltholmen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, idag var jag ute för att ge startbatteriet i båten lite kärlek. Det är ett Optima Batteri Blå topp 12 V 50 Ah. Innan laddning var spänningen 12,34 V. När jag kopplade på laddaren, en CTEK M200, så gav den 16,74 V (!) mätt på polerna. Temperaturen i båten var kanske +2-3 grader C. Det kändes inte OK med så hög spänning så jag kopplade loss efter ett par minuter då den inte minskade. Vad tycker ni, ska jag fortsätta ladda? Jag är rädd att koka batteriet. Alla råd mottages tacksamt! Mvh, Patrik
  2. Bra tips och jag fann den där till slut efter lite letande. Dock kostar den 180kr vilket är ok, men jag tänker inte betala de 120kr de vill ha för frakt av denna enkla del )
  3. Hej, Finns det någon vänlig själ därute som möjligtvis har en kromad "ring" som sitter runt instrument till Volvo Penta? Se bild. Jag köper gärna en sån i så fall. Vänligen sänd PM. Tack! Patrik
  4. Jag har haft samma irriterande problem i över ett år, oavsett hur mycket jag tätade och bytte lister så var det alltid nån liter (söt)vatten i svinet, men upptäckte nyligen att det var duschmunstycket som hade en läckande packning och droppade varje gång jag satte på tryckvattenpumpen. Då handtag och slang sitter infällt i skrovet och det är en lucka för så hade detta gått mig helt förbi. Säkert inte lösningen på ditt problem men illustrerar hur svårt det kan vara att hitta läckor. Jag har också fått in vatten när jag tvättar båten med slang via friskluftsintagen till motorrummet, säker på att det inte är det som kan vara problemet?
  5. Patrikone

    Motor D3

    Det är en fin båt och D3 är väl avvägd till den om det är en 190'a.
  6. Patrikone

    Motor D3

    Jag har haft min 190'a i två säsonger nu, kört själv snart 100 timmar, går som en klocka. Motorn är från 2008 och totala timmar strax 300. Pigg o rapp, startar lätt och väldigt bränslesnål samt tyst, jag är jättenöjd på det hela taget, motorn är inte så dyr att serva heller. Har inte haft några större problem, men uppdaterade mjukvaran när jag köpte den, det skall ta hand om mystiska elfel som fanns på de tidiga motorerna som jag läst många klagat på. Tips är också att byta till ett större luftfilter, orginalet är för tajt, det tar hand om ett annat 'turbo-fel' som det skrivits en del om och som även jag råkade ut för, dock var det lättfixat. Jag tror inte du behöver vara orolig, dock vore det intressant att höra vilken båt den sitter i?
  7. Någon som kan rekommendera en firma i Göteborg som kan Engbos ankarspel?
  8. Hej, Idag när vi var ute så gick det bra att lägga ut ankaret men när vi skulle gå så funkade det inte att hala in ankaret som det brukar. När jag trycker på knappen för att hiva upp så tar det typ en minut eller mer innan ankarspelet reagerar. När det reagerar så går det också otroligt långsamt att dra in linan och det sker flera avbrott innan hela linan var inne. Det är liksom att ankarspelet gett upp och inte orkar längre och bara är "slött". Inte varit så innan. Nägon som vet vad det beror på?
  9. Hej, jag är på jakt efter en larm-display till Volvo Penta, den med sju varningslampor som komplement eller ersättning för EVC larm i varvräknaren som inte syns eller hörs... Har en D3 190 A-C 2008/09. Köpa en "ny" kostar närmare 2000 kr och hittar ingen på Blocket. Någon som har en liggande och vill sälja så skicka pm. Tack! Mvh Patrik
  10. Skicka PM till mig så får du en rekommendation.
  11. @Caribic410, självklart, men hur gör man det? Min dieseltank ligger under durken och är inte tillgänglig och någon "manlucka" finns ej att inspektera i. Jag vet alltså inte ens om tanken är symmetrisk och vilken ev lågpunkt vatten kan stå i dit jag skulle kunna leda slangen för uppsugning på grund av trim och list. Med biocid får man ju lite nattro på vintern iaf. Dessutom får man ju den verkliga eller inbillade effekten av övriga tillsatser med, så inte helt bortkastade pengar Nu när du nämner det känner jag suget att undersöka hur det ligger till med ev vatten i tanken, har du några tips för det?
  12. Hej, har en hälsosam skepsis till alla tillsatser som kostar mer per liter än årgångsviner.. Dock är det väl en bra idé att pytsa i lite bakteriedödare i dieseltanken på hösten vid upptagning.
  13. Tjena, jag har samma problem och även på andra iOS enheter än datorn. Jag kan heller inte se profilinfo. Vad hade du för full email adress stavhammar? Mvh, Patrik
  14. Hej, vilken GPS tracker har du skaffat? Jag har en Redknows och den drar ärligt talat nästan inget alls i standby läge, sitter den mot förbrukaren skulle jag inte vara alls orolig för dess milliampere. Redknows'en (och en del andra trackers) har ju dessutom larm som skickar sms vid låg spänning eller avbruten strömförsörjning så du har bra koll på den. Sitter den mot startbatteriet och du startar båten en gång i veckan så har du snart laddat tillbaka den lilla ström som larmet drar. Är du ändå orolig så skaffa en liten solpanel, då får du dessutom alltid ett fulladdat och lyckligt batteri varje gång du kommer i båten
  15. Har mejlat dem också, inget svar Har du samma panel som mig Rob1?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy