Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

dejvan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dejvan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vi har ny båt för säsongen med en Volvo Penta D6 370 DPH från 2012. Då jag tidigare bara haft utombordare, så är jag lite novis i hur lösa service på denna. Har fått förslag på varv som både lyfter vinterförvarar och tar hand om hela båten. Men söker nu tips på andra firmor som kommer och servar och vinterkonserverar motorn på plats. (Göteborg/hinsholmen) En följdfråga är också hur viktigt det är att det görs av just en auktoriserad firma och dokumenteras? Självklart förstår jag att en icke auktoriserad säkert kan göra det lika bra, så min fråga var kanske mer om den historiken är ngt som gemene man anser påverka andrahandsvärdet kraftigt?
  2. Skulle behöva lite hjälp med baljan i år då tiden tryter. Någon som har tips på bra firma eller person som fixar polering/bottenmålning i Göteborg?
  3. Hej, Ja, som rubriken antyder är vi lite intresserade av en Askeladden P66 Weekend. Har en större styrpulpet idag och uppskattar smidigheten, men saknar möjlighet till övernattning och kanske lite längre nyttjandeperiod höst och vår. Har fastnat för denna modellen, och undrar om det är ngn som kan dela med sig av lite erfarenheter?
  4. Jag har också haft en mixer. Många kommenterade den som den snyggaste maxin... Det var ju lite kul! Tyckte själv det var en fantastisk båt. Jag tror en del bytt till kraftigare motor. Våran var alldeles för svag vid kraftig vind rätt i nosen. Vi hade cruiser modellen.
  5. Hm, var nog ett tag sedan jag gjorde inlägg här märker jag. Attityden verkar förändrats... Nåväl, vi får se om det blir ngn sänkköl till sommaren:-) Då får jag väl skriva av mig här igen....
  6. Jo, jag lärde mig också seglingens konst i en A-kanot:-). Det blev ju några vurpor dock och det är ju som sig bör i små jollar.... Men, man vill väl helst inte ens ha en tillstymmelse till risk att kantra med en 7-8 meters segelbåt.... Men som sagt, i praktiken kanske detta aldrig är ngt problem. Jag har ju faktiskt aldrig provseglat ngn sådan båt. Mest väldigt nyfiken på konceptet. Någon med en Fabola 7,4 på forumet får väldigt gärna dela med sig av sina erfarenherer!
  7. Tack för bra svar! Ja detta att glömma kölen uppe låter ju lite läskigt, men det kanske blir så uppenbart att det aldrig sker i praktiken? Att seglen succesivt tas ner, etc i takt med att kölen hissas upp? Men om det innebär ett stort antal svordomar och massa krångel att hissa upp och ner. försvinner ju lite av det jag eftersträvar. Dvs att smidigt, snabbt och enkelt glida in i en grund vik.... Det där med vattentankar för ballast måste jag kolla. Jag hittar ingen information om det finns på ngn av de modellerna jag syftade på. Kölen tror jag mig läst väga ca 300kg.....
  8. Sitter och kikar på två dagseglare som intresserar mig. Fabola Campus 7.4 eller den nya Dvia 24 DC. Jag har bara erfarenhet av klassiska kölbåtar, så jag är lite nyfiken på själva kölhissandet funkar i praktiken. T.ex hur smidigt är den att hissa upp? Går det att göra under gång alltså om man sakta seglar in mot grundare vatten.... (antar man måste vara två?) Kan man segla båten med kölen helt eller delvis uppe i trumman? Hur ter sig det rätande momentet i det fallet? Farligt?
  9. Hej, Är före detta seglare som av olika anledningar tillfälligt svidat om till motorbåt. En öppen sådan om ca 5,5 meter och utombordare. Skyddande kapell men ingen ruff. Jag är lite sugen att ändå packa in familjen i denna för en liten tur längs med kusten och undrar då om det finns trevliga stugor/boende att finna på öarna? Jag söker således tips på ställen att finna från Göteborg och norrut.
  10. Hej, Är f.d segelbåtsägare, men är nu på jakt efter en styrpulpet istället. (bad/fiske båt). Kikar lite i storleksklassen 5-6 meter. Hade helst velat ha en 4-takt map på ljudnivå etc, men detta verkar inte vara speciellt vanligt på begagnatmarknaden. Just motorn kanns lite som ett aber då jag inte har den blekaste hur jag kontrollerar skick, vilka modeller som är bra etc. Kan man anlita en besiktningsman, eller hitta samlad matnyttig för en förstagångsköpare? Tips mottages tacksamt!
  11. Har en thermo 1700 som har fått lite saltvatten på sig och nu är den helt död. Verkar vara det lilla kretskortet bak på som ärjat en aning. I övrigt ser den ut att ha klarat sig. Men den gör som sagt inte ett pip ifrån sig när jag försöker starta den.... Någon som fixat en sådan och kan komma med tips? Finns det någon i göteborgstrakten som ger service på dessa värmare?
  12. Den lösningen ser ju intressant ut. Var fick du tag på delarna? Eller har du tillverkat allt själv? Om jag fattat rätt drar du ut peket med en tamp till brunnen och låter en gummitamp dra in peket?
  13. dejvan

    Peke...

    Finns det någon enkel lösning för ett peke att halsa genakern på? Funderar på om man kan använda spinnbommen... Vill inte montera ett fast peke (typ båtsystem). Har läst att vissa byggt utdragbara varianter av aluminiumrör. Kanske finns en ritning/principskiss någonstans?
  14. Hej, Har en liten läcka i ett kylvattenrör till min volvo penta 2001. Motorn är sjövattenkyld. Läckan har uppstått på en punkt på röret där ett stag är fastlödat(svetsat) på röret för att förankra det i motorn. Ett nytt rör är mkt dyrt och jag funderar på att själv löda en lagning. Är det något man skall tänka på?
  15. dejvan

    Roderlås...

    Den här lilla plastlådan att låsa fast krängpinnen i tycker jag verkar smidig. Nån som vet om den går att få tag på i Sverige? Eller om man enkelt kan tillverka något liknande på egen hand...?
×
×
  • Skapa nytt...