Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

mariatherese

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    337
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av mariatherese

  1. Underbar! Som taget ur jobbskatteavdragsdiskussionerna.
  2. Kunskap är aldrig tungt att bära. När vintern smyger sig på och man saknar havet och båten så man blir alldeles blå så är en kurs helt rätt. Man lär sig en massa och får utbyta erfarenheter av sina båtintresserade kurskamrater. Tyvärr finns det inte så många kurser kvar för oss att gå nu... Gick på medborgarskolan och det var betydligt billigare än det nämnda priset ovan. Jag tror också det kan vara svårt att få in allt i en intensivkurs. Dessutom är ju diskussionerna och umgänget halva grejjen... Senast ändrad av mariatherese | 22 juli 2010 | 15:59
  3. Alltså, jag har ju lite svårt att tro att någon vill lägga sig tätt intill er som påstår er blivit utsatta för det. Är ni så attraktiva? Skämt åsido... folk vill inte knö i onödan. Att tro något sådant är antagligen att ha helt fel uppfattning om sin egen dragningskraft.
  4. Jag säger som Peter: Vill man vara ensam får man faktiskt köpa sig en ö! Det finns för övrigt en till salu utanför Tjörn. Funderar själv på att föra Piratflagg i sommar om det fungerar så.
  5. Man behöver inte heller vara hundhatare för att tycka illa om att trampa i hundskit... typ... Finns det någon som gillar att guppa i någon annans obetänkta svall?
  6. Nja, du har nog rätt i att ålekråkans jakt försvann iom inträde i EU, men däremot så skulle jakt ha kunnat tillåtas igen sedan länge om det inte var pga tveksam utredning på egen planhalva sas.
  7. Cool bild. Jag har också ätit ålekråka. Tyckte väl inte att det var något speciellt. Men jag är lite kräsen och jag gillar inte kanadagås heller... Hade för mig att det var skyddsjakt på ålekråka men hittade inget i min jakttabell. Man skall nog inte skylla eländet på EU dock utan det blir alltid det resultatet när man sätter jaktmotståndare att utreda ev förvaltning: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2010/06/Ornitolog-gor-forvaltningsplan-for-skarv-1.13489/ http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Debatt/Debatt-Svensk-Jakt/Debatt-2009-/Tillat-jakt-pa-sal-och-skarv/ För 20 år sedan såg man skarv ganska sparsamt. Inte ovanliga men sparsamt jämfört med t ex ejder och trut. Nu är skarv utan tvivel nummer två på havet efter gråtrut. Jag tycker det är intressant att titta på fåglar så jag skulle vilja säga att mitt statistiska urval bara under helgen är gott. Senast ändrad av mariatherese | 28 juni 2010 | 16:54
  8. Norr om Marstrand finns det iallafall.
  9. Vi har gjort Klädesholmen - Fjällbacka tur och retur i helgen. Runt 100 sjömil har vi avverkat, men vi har gått mest utomskärs så vi har missat sevärdheter som Sotenkanalen... Däremot hade vi en hel del spännande sjö vilket faktiskt är ganska roligt att segla i. Nu ser vi ut som kräftor trots att det är långt kvar till den premiären.
  10. Den enda gång jag ätit sushi så frågade jag vilka fiskar det var. En av förpackningarna påstods innehålla just fjärsing enligt servitören. Om det stämmer så kanske man skulle försöka sig på att äta den om man får upp den? Jag menar om den är god nog att stå för sig själv så torde den vara välsmakande. Sushi = uschi... Senast ändrad av mariatherese | 16 juni 2010 | 16:12
  11. Huruvida det är en nettotillförsel eller ej har ganska liten betydelse i sammanhanget. De funktioner som tar hand om näringsämnena har inte någon aning om var deras ursprung var. Och eftersom fritidsbåtarnas bidrag är så mikroskopiskt litet jämfört med alla andra livsformer och tillflöden, så tycker jag nog att resonemanget med fisken sätter saker i sitt rätta perspektiv. Med ditt resonemang så skulle ju jag få lov att lägga allt i havet bara jag åt egenfångad fisk (vilket jag i princip kan göra). Det blir lite orimligt ur många perspektiv. Jag är emot förslaget i sin helhet. Och du tror att polis och kustbevakning tycker det är bra med många fulla (lagbrytare) ute på sjön som de kan haffa? Jag tror, de precis som de flesta vettiga människor skulle anse, att det bästa vore om folk kunde hålla sig nyktra när de framför fordon eller arbetsredskap.
  12. Fiskarna avsöndrar kväve och fosfor precis som andra varelser, dock kanske inte ffa via avföringen. Eller vad avses med förorenar? Är det den bakteriella belastningen det handlar om??? Den är ju än mer försumbar och är ju inte direkt en miljöfara! För att kommentera ursprungsinlägget tror jag ju inte att polis och kustbevakning upplever det som julafton att jaga fulla båtförare...
  13. Som det nu är så har vi andra instanser än polisen för bedömning av skuldfrågan. Hoppas någon har tid och lust att följa upp ärendet. I havet är det väl så att om man med sin lilla segelbåt ligger förtöjd där man kan förvänta sig att man ligger, så får inte andra flytetyg (yrkesfartyg eller ej) köra på. Kanalreglerna kan väl skilja sig något...
  14. Specifikt för semester så har jag kommit på att 5- och 10-kronor för att kunna duscha och tvätta i hamn om man vill det, är en smart grej.
  15. Så illa behöver det inte vara. Man kan väl undvika marstrand och smögen i juli i alla fall. Björholmens marina var en glad överraskning för mig, där var vi första gången förra året. Väldigt trevligt! Själv skall jag testa dockspot i år för att slippa undan lite stress att nå fram till marinan i tid.
  16. Dock inte hela sveriges kust då, men den som jag behöver finns med: http://www.yr.no/hav_og_kyst/
  17. YR har sjöväder i beta-version. Jag brukar annars ta YR på en position i ytterområdet som t ex kärringön eller klädesholmen. Det fungerar klockrent! Men nu i maj har det varit lite klurigt men ändå bättre än SMHI. I juli förra sommaren kunde man nästan skota och slå efter yr's prognoser om när vinden skulle vrida. SMHI's prognoser brukar ju ligga i ett väldigt spann emedan YR's är väldigt exakta. Man kan nog få en uppfattning av att yr har mer fel bara av den anledningen. Säger de att de skall blåsa fem och det blåser sju så blir det ju fel emedan SMHI's 6-10 m/s är spot on... eller nåt.
  18. Jörgen, jag förstår din poäng! På små båtar tycker jag faktiskt att utombordare är alldeles ypperligt. Det är ju tokigt att ha en endaste detalj i en båt som om den går sönder måste bytas ut mot en ny som överstiger båtens värde. Om man köper en begagnad båt med en gammal inombordare så får man nog se till att man har kapital att byta ut den om man måste. Gamla motorer kan gå sönder bortom all räddning och då måste det finnas medel att ersätta den med. Att klara sig helt utan motor en hel sommar finns inte på min karta iallafall. Kan det finnas någon lösning där det går att hänga på en utombordare om inombordaren ger upp? Dvs, man kan skjuta upp inköpet av ny järngenua tills det finns plats i budgeten?
  19. Ja, kunder skall ju helst stå med mössan i hand och betala snällt... det gör ju livet lättare som företagare. *ironi* Inte sällan man möter den inställningen inom hantverkar skråt. I övriga brancher verkar det dock vara ovanligt. Förutom den här nissen då... Tackar för varningen iallafall! Senast ändrad av mariatherese | 16 maj 2010 | 11:24
  20. http://www.force4.co.uk/default.aspx http://www.jimmygreen.co.uk/ Båda är bra!
  21. Det är vad jag anser ett generalfel i resonemanget att jobbskatteavdraget är en kostnad. Det stämmer inte. 40000 fler var i arbete under 2009 jämfört med 2006 (källa SCB). Detta trots att Sverige och Europa gått ur en av de svåraste lågkonjunkturerna på länge. De rödgröna har andra siffror baserade på att de väljer ut oktober månad i de båda åren och jämför bara den månaden. Det är enligt min mening fusk och ett sätt att försöka föra svensken bakom ljuset. (det verkar ju för övrigt inte alltför svårt med tanke på opinionssiffrorna) Det är allmän kunskap bland välutbildade ekonomer att en rejäl differentiering mellan standarden för den som har bidrag och riktigt jobb gör att andelen arbetande höjs. Det är ju också för första gången på länge som Sverige har haft en välutbildad finansminister. Jämfört med tidigare stolpskott... Fler med riktiga jobb ger också mindre utgifter och större inkomster till staten - trots jobbskatteavdraget. Hur tror ni egentligen att det kommer sig att Sverige har klarat krisen så mycket bättre än andra länder? Ja, jag vill behålla de pengar jag tjänar men jag betalar gärna rimlig skatt. Jag gillar inte idéer om båtskatt eller att man skall klämma till de rika eller andra obehagliga saker som kommer ur den rödgröna rörans mun. Det är inte baserat på sunda ekonomiska analyser utan på populism och avundsjuka! Jag har kämpat hårt för min utbildning, mitt hus och min båt. Min man arbetar ofta 60 timmar i veckan. Och vi gör allt vi kan för att kunna ge vår tillvaro en guldkant. Vi har aldrig fått något gratis. Men ändå hör vi till den grupp som Sahlin/Wetterstrand/Ohly vill skall betala mer statlig skatt, högre fastighetsskatt, båtskatt, bensinskatt, vägtullar... listan tar aldrig slut. Tjänar man inget extra på att anstränga sig så kommer man inte heller att göra det. Så fungerar människan och den delen av befolkningen som inte förstått det grundläggande faktumet kommer nu att köra landet i botten igen pga att man lägger sin röst på avundsjukans sammanslutning.
  22. Höjd fastighetsskatt lägger vi också till listan...
  23. Amen! Det är nog dessutom inte bara båten som får byta flagg. Skall man fortsätta driva företag och vara tjänsteman så är det nog klart fördelaktigt att byta land vid eventuellt maktskifte. Trist för de som inte inser att det inte finns någon väldigt stor kassa att ösa bidrag ur utan att det är vi skattebetalare som tillhandahåller dessa medel. Den rödgröna röran lovar bort mina pengar!
  24. Jag förstår att du har en personlig relation till säljaren. Själv hade jag blivit topp tunnor rasande om en säljare hade pratat om bristande förtroende(!) när jag förväntas betala en vara jag inte ens har sett. Hur kan varv och säljare ens komma på tanken att det är kunden som skall ta risken dvs betala innan varan finns? Säljaren skall ju leverera först, sedan levererar kunden. Helt otroligt!!! Jag skulle inte ha lagt så många halmstrån i kors som ni har gjort. Hoppas båten blir bra och att ni får en bra båtsommar. Gärna en stor rejäl kasse extratillbehör för det är ni värda!!! Fast det borde offentliggöras vilket varv/säljare det är som gör affärer på detta viset så att andra som inte har en personlig relation kan akta sig.
×
×
  • Skapa nytt...