Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

mariatherese

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    337
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av mariatherese

  1. Jag tycker absolut du skall gå kurs! Man får då chans att diskutera lite med kursdeltagare och det tyckte jag gav ganska mycket och var väldigt roligt! Jag gick kombinerad kurs på Medborgarskolan. Det tog naturligtvis lite tid men var väldigt givande! Jag tyckte inte det var speciellt svårt men jag är å andra sidan ganska studievan.
  2. Jag tycker du har en poäng. När jag fiskar så gör jag det för att få ätbar fisk (förvisso släpper jag naturligtvis tillbaka de som ej är ätbara eller de som är för små eller fredade av annan anledning). Det ter sig väldigt underligt att C&R är ok när vi faktiskt har en långtgående djurskyddslagstiftning tillika ganska välreglerad jaktlagstiftning. Tyvärr tror jag det handlar om att fisken inte är tillräckligt söt helt enkelt... av samma anledning har vargen tydligen större skyddsvärde än råttan osv, osv, osv...
  3. Var på London Boat Show förra året och det var väldigt trevligt. Speciellt skor var fantastiskt mycket billigare än här. Det gäller iofs det flesta båtprylar. I år bär det dock av till Düsseldorf mässan istället. Den skall vara nästan 2x London Boat Show i antalet utställare. Euron ligger ju ganska bra den med just nu.
  4. Ja tack! Jag förstår inte hur man kan vara emot att alla har en grundläggande kunskap om hur navigering och väjningsregler fungerar. Den som påstår att det är så idag har väl knappast varit mycket på sjön...
  5. Wallhamns marina körde väl med ett liknande koncept? Höga insatser för båtplats. De platser som jag har sett säljas har legat länge på blocket... Kanske finns det någon här på forumet som vet hur de platserna har stått sig i värde?
  6. När vi hade Maxi 77:a så var jag så förundrad över att man sällan såg större båtar i naturhamnarna. Men nu när vi har förvisso bara knappa 4 ton så har jag lärt mig att det kräver lite mera att lägga till och ligga tryggt mot en klippa. Vi gör det numera bara då läget är väl skyddat. Finns det färdiga SXK-beslag är det ju en sak men att samtidigt fästa egna, hålla 4 ton med lite sidvind på en brant hal klippa kan vara, tja, spännande... Då är en sxk-boj mycket tryggare. Vad gäller segling i pinkryss så leder nog hanse-båt ägarna min statistik. Och vår båtgranne som har en HR har bara haft seglen luftade en gång i år vad jag känner till. Blåser det mindre än 7 sekundmeter så går han för motor och blåser det mer än 10 går han inte ut. Dvs det där med att moderna båtar inte seglas har jag nog svårt att skriva under på.
  7. Vi har handhållen VHF. Den är i första hand på när vi går i farleder med mycket yrkestrafik eller färjor etc. I sommar har den varit på ganska mycket och jag har nästan uteslutande bara hört anrop mellan yrkestrafiken på den. Det verkar som om fritidsbåtar använder VHF mycket sparsamt, iallafall när man är vad som får räknas som inomskärs. Men det är iallafall roligt.
  8. Det finns inget som hindrar någon från att starta en annan klubb och söka tillstånd att lägga ut egna bojar. Vad är det som är så svårt att förstå. Ge mig sedan ett exempel på när bojen ligger i vägen så att man inte kan ankra på vettigt avstånd från bojen? Bojarna har dessutom kortare lina än vad man normalt skulle behöva vid ankring så bojarna gör tvärt om att det får plats fler i naturhamnen, med lägre åverkan på bottnen. Det finns helt enkelt inga argument för att ni skall snylta... hur ni än försöker.
  9. Bojarna har med största sannolikhet tillstånd från respektive länstyrelse eller kommun. Bojarna hindrar inte någons tillträde till naturhamnarna. Dessutom så har de kanska liten bottenpåverkan med sin konstruktion. Jag blir alltid förvånad över att det finns så många som röstar på Ohly... men när jag nu läser att det är många som med alla möjliga argument helt enkelt vill använda bojarna utan att betala för sig så börjar jag förstå...
  10. Det krävs ingen skarp hjärna för att räkna ut att någon koppling mellan mig och SXK knappast finns. Att söka utnyttja annans egendom så att den som verkligen har rätt att nyttja den inte kan - det är i mina ögon någon underlig form av kommunism. Jag är lite allergisk mot det - konstigare än så är det inte. Vill du ha något får man allt lätta på lilla plånboken som alla andra. Starta en motorbåtsklubb om SXK inte passar. Jösses...
  11. Egentligen var det för låg nivå på logiken för att jag skulle svara... Privata bryggor får man inte heller nyttja hur som helst. Och vill man ligga längre går det säkert att komma överrens med bryggägaren för att betala. Du får inte nyttja privat väg precis hur du vill heller. Att gå på den är inte att jämställa med annan typ av transport då det inte hindrar ägaren att nyttja vägen eller gör någon åverkan på densamma. Om du däremot regelbundet utnyttjar SXK-bojar så att betalande medlemmar inte kan utnyttja den så är det sniket - svar ja! (Som du säkert förstår - hoppas jag , så gör SXK mer än att underhålla bojar för sina medlemsavgifter) Lägg ut ankaret om den ynka avgiften är för hög och plånboken för tunn. Jösses!
  12. Allemansrätten säger att du tillfälligt får använda annans brygga så länge ägaren inte är i behov av den. Om en boj är att likställa med brygga är en annan sak. SXK säger att överträdelser skall rapporteras till dem. Med SXK-bojarna så tycker jag att man är rätt sniken om man åker snålskjuts på att andra betalar för dem. De är ganska dyra att underhålla och skulle inte kunna ligga där som good will. Det är en ganska liten kostnad i sammanhanget och har man inte råd med det så får man väl ta sig omaket att kasta i sitt eget ankare, värre än så är det väl inte?
  13. Rätt väl investerade pengar tycker jag. För en person blir det totalt 500 kronor 400 100 (båten). http://www.sxk.se/
  14. För att förtydliga så krävs förutom medlemsskap också att du har ett tydligt läsbart namn på din båt och att du för årets kryssarklubbsmärke väl synligt på din båt. Annars får du nog snart någon som undrar vad du gör vid bojen.
  15. Löjligt att tjafsa om detta ämne! Det är naturligtvis inte så att vi som tycker gränsen är bra inte litar på vårt eget omdöme, för vi har uppenbarligen inga problem med att skilja på framförandet av flytetyg och intaget av alkohol. Det är naturligtvis så att jag inte litar på andras omdömen. Speciellt inte de som anser att de är precis lika bra båtförare när de har druckit!!! Jösses! För min del hade gränsen gärna fått gälla för alla flytetyg dock. Att skilja på olika fartyg är bara olämpligt.
  16. Tvärt om är det nog tyvärr så att blåser det fem när YR sa sju så är man nog mer benägen att påstå att de har fel jämfört med om det blåser 9 när smhi på kännt rita-gissa-vinn manér säger 3-8 m/s. Dessutom anges prognosen någonstans mellan måseskär och sydkoster. Hm... Visst kan man tycka att de anger väl detaljerade värden. Men om man tittar på trenderna hos YR och DMI, när på dagen det mojnar eller friskar i samt när vinden vrider så verkar de ofta ha på fötterna. Jag har förstått att YR och SMHI inte använder samma data. Det kan vara en del av förklaringen. Men man förstår ju att punkterna måste vara ganska täta ändå eftersom det finns olika trender på en sträcka som kanske bara är 20 sjömil om man tittar noga på YR's prognoser. Det ger ju lite mer information än ungefärligt väder någonstans mellan måseskär och nidingen som man får från SMHI.
  17. 1. YR har haft vissa problem i sommar men rättar iallafall upp sina prognoser tillräckligt ofta för att lyckas ganska bra. 2. DMI också ok verktyg. Bra sjöväder. SMHI är inte en vädertjänst utan en spåtjänst som vi gemensamt finansierar för att göra livet lite mer spännande. Ex; Syd syd-väst vridande mot ost 3-8 m/s risk för över 10 m/s 70% Det ger ganska lite information om hur mycket det skall blåsa (erfarenheten säger att det kan bli allt från stiltje till liten kuling). Det är ganska stor skillnad på 3 och 8 (eller 10) m/s. Allt ligger ju inom deras felmarginal nästan.
  18. Vilka båtar är det som gör så stort svall i 5-6 knop? Har haft ett par nätter i en fartbegränsad del av farleden och det är få motorbåtar som håller de föreskrivna 5-6 knopen. I princip finns det ju ett samband mellan mängd svall och bränsleeffektivitet. Själv undviker jag om möjligt farlederna för det är fler segelbåtar och färre motorbåtar utanför!
  19. Ankare och ankring är väl sammanställda erfarenheter och inte resultatet av tester och skall nog läsas därefter. Deltat är inte med i testet om jag minns rätt. En enskilds erfarenheter kan nog göra att en uppfattning om ett ankare kan variera.
  20. Kryssarklubben har mätt vilka ankarkrafter som krävs vid upp till kulingstyrka och vilka ankare som kan tänkas ge motsvarande hållkraft i respektive bottenmaterial. Glömde ju länken: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm Senast ändrad av mariatherese | 08 augusti 2010 | 15:59
  21. I England säljs det väldigt få båtar privat. Där är det mäklare som gäller och det finns mängder. Förutom yachtworld kan man också söka på apolloduck. http://www.apolloduck.com/
  22. Samtidigt som flera av dessa plotterstirrare måste ha otroligt bra koll på hur djupet ser ut... så tror de att de har ett djupgående som ett större lastfartyg och har inte något som helst problem att tränga undan en segelbåt... Eller finns det kanske motorbåts ägare som inte vet att segelbåtar har köl? Har blivit läskigt utträngd ett flertal gånger... I nordströmmarna var vi tillochmed tvugna att ta fel sida om ett märke då vi mötte två motorbåtar av halvstor storlek som tog upp hela farleden. Inget problem att ta fel sida även om djupmätaren fick frispel, men jag har bara sett en motorbåt visa samma hänsyn mot en segelbåt en enda gång!
  23. Detta året verkar bli mycket bra jämfört med förra året då halva semestern regnade bort. Men - det har varit ganska svårt att göra prognoser. Yr har gjort några större missar och SMHI har snarare varit en spå-tjänst (med tarot-kort eller något). Om man då har en mindre båt så ger man sig inte ut. Vi som har större båtar kan gå ut i lite sämre väder och får de där oförutspådda härliga dagarna som faktiskt har varit. Ägaren av vår marina bekräftar det som toaen säger, de mindre båtarna har knappt flyttat på sig i år. Vi har inte haft någon längre period av riktigt fint högtryck... och det har jag saknat.
  24. 1. Första pannkakan blir knäpp för att järnet inte är tillräckligt varmt. Man skall skvätta vatten i pannan och se att det fräser först. Först efter det så är det smör. När smöret är tyst och brynts ordentligt... då är det dags för första pannkakan. 2. Jag var på konfirmation i Skärhamn i början av Juli. Var kanske din faster som höll i den då...
×
×
  • Skapa nytt...