-
Innehålls Antal
337 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av mariatherese
-
Är det så att du har ett gammalt kapell vars funktion och utseende du är nöjd med (förutom mögel och felaktigt material) så bör det inte kosta dig 25 papp att få ett nytt. Sprätta upp det försiktigt, malla av och sy ett nytt.
-
Om de inte vill driva ärendet vidare så är det deras sak. Men lagd order gäller... vilket jag vet från verkligheten...
-
10% eller liknande är väl en bruklig handpenning? Att begära in en tredjedel av ordersumman utan att ens måtta på båten hade fått mig också att dra öronen åt mig. Speciellt när det sköts så taffligt. Att de efter bekräftad beställning skulle stå där med osäljbara segel är bara trams. Har man fått en beställning bekräftad så har man ett lagligt bindande avtal mellan kund och säljare och säljaren kan vända sig till kronofogden om kunden få för sig att ångra sig.
-
Skall ut men jag vet inte om jag börjar imorgon eller på fredag. Vädret får avgöra. Mitt fiske blir antagligen förlagd till välkänd kile på Tjörn. Det blir fiske med drag för min del.
-
Jösses säger jag som spontan kommentar till filmerna. Aldrig i mitt liv hade jag vågat mig på något sådant... Namnet på film nr två säger ju allt!
-
Härligt! Jag har sett flera riktigt stora svanstreck! Och tofsviporna har börjat komma... Våren är här!
-
Nu börjar det röra på sig. Sjösättning om ett par veckor...
-
Då förstår jag min förvirring. Det är ju inte långt hemifrån Men vi har fortfarande is hos oss... dock inte något som lite östlig vind snabbt fixar. Löjligt att en vy som är så bekant kan bli helt störd av en enda detalj... en röd sjöbod! Senast ändrad av mariatherese | 21 mars 2010 | 17:28
-
Hade jag haft en bra gissning så hade det inte varit något problem att identifiera tror jag. En såndär lite röd sjöbod ute på en brygga känns förfärligt bekant, men irriterande nog kan jag inte placera det. Lite strömt får det kanske vara också för att isen skall ha smält så tidigt...
-
Var är detta någonstans?
-
Självklart!! *slår mig för pannan*
-
Precis min poäng och varför jag sökte råda Palle att kontakta någon som faktiskt HAR erfarenhet av båten istället. Anledningen till att jag sa nöjda ägare är att de jag känner som har Bavaria faktiskt är nöjda med sin båt. Den har säkert svagheter som ALLA andra båtar har. Eller finns det någon perfekt båt? Och isåfall vilken?
-
Perra! Det finns en mängd nöjda Bavariaägare därute. Mitt tips är att du vänder dig till dem för att få förstahandsinformation om märket och dess styrkor och eventuella svagheter. Jag seglar inte Bavaria själv men jag tycker det är väldigt tröttsamt med alla som måste tracka ned på båtmärket hela tiden. Vad syftar det till? Jag säger som föregående skribent, låt folk segla vad de vill! Tittar man på sjöräddningsstatistik så verkar det då inte vara en mängd Bavarior som ställer till det... Senast ändrad av mariatherese | 16 mars 2010 | 19:15
-
Tror absolut det handlar om vilka kretsar man rör sig i normalt sett. Jag har inga väninnor som jag tror skulle uppskatta att bli tilltalade på det viset. De flesta män i min omgivning har mer raffinerade sätt att visa sin uppskattning på. Förvisso kan även en tjänsteman vara en tölp... bevisligen (att testa ordet på någon i beroendeställning... jösses). Skönt att se att åtminstonde någon tycker att anständighet har vissa gränser. Allt skall vara så okej och tillåtet i vårt samhälle att många människor inte alls förstår var gränsen för normalt uppträdande går.
-
Har köpt HH-ställ från England och för det märket är det samma storlekar som gäller här. Du kan ringa Henry Loyd i UK och fråga.
-
Vi åker 7 mil för vår båtplats och grannar i vår marina åker 10 mil(!). Jag tror det blir ganska svårt att få tag på mark till en båtklubb inom rimligt avstånd till GBG. Vi låg i Björlanda tidigare och min uppfattning är att de kommunala hamnarna inte är så speciellt mycket billigare än de privata? Senast ändrad av mariatherese | 04 mars 2010 | 20:13
-
Peter, det är nog billigt. Fast vi ligger i en fullservicemarina och åtnjuter en del av den servicen men vi har ganska saftig räkning i slutet av året. Dock har inte staten ett endaste något att göra med avgiften vi betalar (förutom momsen och ev skatter och avgifter som åläggs marinaägaren då). Däremot så skulle jag önska att man lade något mer ekonomiska medel på att se till att våra farleder är väl uppmärkta och att fyrar som nyttjas kan fortsätta lysa etc... Jag hoppar inte heller i takt på någon arena... men betalar ändå för polisbevakningen arret kostar. Senast ändrad av mariatherese | 02 mars 2010 | 17:41
-
Tack! Det värmer med seglarminnen när vårsolen nu inte gör det utan lyser med sin frånvaro!
-
Är det inte så att båtplatser i Wallhamns Marina fungerar som insatslägenheter? Tofsen talar kanske i egen sak för att han vill sälja sin plats. Då kan naturligtvis dålig reklam drabba honom rent personligen eftersom ett prisras kan vara att vänta. Det är nog därför han försöker blåsa lite luft under vingarna på dem... Jag tror att platserna var dyrare från början än vad en insats kostar nu.
-
Varmt - ja, men torkar å andra sidan extremt fort på morgon och efter regn. Inte halt, iallafall inte den typen som jag har erfarenhet av. Jag ryster förfärligt av riktig teak (även av annat obehandlat trä som är lite hårigt) men flexiteak kan jag uthärda då det inte är så obehagligt att ta på. Vi har båda typerna på båten...
-
Är det inte kommunen som är fastighetsägaren i detta fallet? Frågan är om ansvaret isåfall inte faller på förvaltaren istället?
-
På västkusten vet jag att det finns ett par polacker som syr upp dynor. Blandade recensioner. Hörde dock en strålande god häromdagen så det kan vara värt att kolla upp. Sägs vara halva priset mot om du får dem tillverkade av svenskt företag.
-
Vi var i kontakt med en polack (tror det var tillverkaren) ang en Maxus 33, men vi fick ett ganska oseriöst bemötande. Priset som annonserats på en polsk sida gällde bara polacker etc... Den vi såg i London kostar under 300.000 kr och jag tror den heter Sasanka. Personligen tycker jag det är tryggare med en känd designer, men det är kanhända helt ogrundat. http://tangosegling.bloggsida.se/files/2010/01/S700-300x225.jpg'>
-
Kollade upp detta då vi funderade på att köpa en förra året då vi var i UK. Det är okej att ta med sig, men kan kanske kräva lite demontering. För att vara på den säkra sidan så skall ni kolla upp fakta med det flygbolag ni faktiskt kommer att flyga med. Det är inte identiska regler på alla plan/flygplatser. Vi kollade med Ryan Air om jag minns rätt. Senast ändrad av mariatherese | 16 februari 2010 | 16:44
-
Aha, så det är det som avses när det sägs att någon har snortat en lina???
