Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Fidran

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fidran

  • Placering
    Kadett
  1. Jaha bättre kvalitet på Corsair alltså. Gäller det allting generellt? Eller kanske byggkvalitet, plastjobbet, konstruktionen att den skulle vara mer lämpad för tuff segling, kanske detaljer och beslag? Spontant så känns ju interiören i Corsair riktigt tråkig på de bilder jag har sett. Eller kanske det bara är personerna på bilderna som har fastnat i 80-talet.
  2. Apropå trimaraner i hanterbar, trailerbar storlek. Är det någon som har synpunkter på (lär det nog finnas) Corsair kontra Dragonfly´ s lämplighet för offshore-segling. Jag tycker mig se kommentarer ofta då det gäller Dragonfly´ s mindre modeller att dom skulle ha limited offshore capability. Kanske detta även gäller Corsairs modeller i 8-metersklassen men jag har inte sett motsvarande omdömen. Är det någon som har synpunkter på ifall det finns en skillnad mellan Corsair och Dragonfly på denna punkt eller det kanske gäller generellt att de mindre trimaranerna är olämpliga för stora öppna vatten Tänkte i första hand på modeller som Corsair 28. Dragonfly 800, Corsair 750 Dash
  3. Här har du en båt i 8-metersklassen som förmodlingen seglar om de flesta enkelskrov och som man tydligen kan hänga på en ganska stor utombordare (20-50 hp). The Telstar 28 - Imagine a craft that's equally adept at sailing at or above wind-speed and motoring at up to 15 knots. http://www.performancecruising.com/telstar
  4. Maxus 28 ser ju trevlig ut. Är det någon här som har sett någon irl?? Hur känns kvaliteten, känslan? Verkar vara ganska mycket båt och utrustning för pengarna. Nackdelen lär väl vara andrahandsvärdet och utombordare.
  5. Om ni skulle jämföra Corsair 28 med bokomforten i en Maxi 77, vilken är rymligast??
  6. Jo men problemet är nog att det inte räcker med att skippa något av kraven ifall man ska välja en kölbåt. Då ryker både trailerbarhet och grundgåendet direkt. Har inga jättekrav på bokomfort utan vill gärna ha en lättskött, snabb, seglande daycruiser som kommer in i de flesta badvikarna.
  7. Jaha surfade runt lite och hittade en båt som passar perfekt men som tyvärr bara verkar säljas i USA. Telstar 28: trimaran, 4 sovplatser, kök, stor toalett och dusch (jo faktiskt), hopfällbar trailerbar, 15 knop för motor. Ca 70000$ Verkar perfekt men tyvärr hittar jag inte en enda återförsäljare i europa. Någon som kollat på samma udda båt?
  8. Fidran

    Trimarantips

    Hej som tidigare ägare till en Havsfidra så har jag lärt mig att uppskatta farten då man seglar . Jag skulle gärna vilja ha lite tips på en båt som uppfyller dessa kriterier: Budget 500000 sek Bokomfort som duger till 2 vuxna och två barn (under 10 år). Alltså helst en dubbelbädd, 2 singelbäddar, toalett och kök. Djupgående max 40 cm Ska vara fullt möjlig att ensamsegla. Trailerbar
  9. Kan dessa vara nåt? Guyline 822 Nordship 28 Targa 96 Compis 97 Lite udda skapelser allihopa men uppfylle ganska många av önskemålen eller?
  10. Dum fråga kanske, men hur hanterar man masten??
  11. Om du tänker annonsera själv och hyra ut privat så finns annonsmöjlighet och en del tips på http://hyresplatsen.com Jag har inte själv annonserat men jag har hyrt privat
  12. Ja Fenixen har jag funderat på. Ser ju fortfarande ganska modern och trevlig ut, åtminstone i jämförelse med Maxi 95. Lägger till ett krav: -Ståhöjd min 1,85 m i salongen
  13. Kravlista: -Plats för 2 vuxna 2 barn under ett par veckors segling. Helst med någon form av akterkoj för 2 personer som ej behöver användas som stuv. -Hanterbar/seglingsbar för 1 person -Gärna ganska beprövat/välkänt märke -Separat toalettutrymmen -Vettig köksdel med vask, ugn m.m -Relativt stor sittbrunn -Max djupgående 1,60 m -Max pris 300 000:- Vilka båtar tycker ni bäst uppfyller denna kravlista?
×
×
  • Skapa nytt...