Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

mariatherese

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    337
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av mariatherese

  1. Licenskrav för vapen har man inte bara för att kunna kontrollera vem det är som skaffar det utan också för att tillse att de som faktiskt skaffar licens har någon form av dokumenterad utbildning och erfarenhet. Hanterar man dessutom sitt vapen olämpligt så riskerar man att få licensen indragen. Kraven på att skaffa vapen är (enligt min uppfattning, ja, jag har licens) betydligt högre än kraven vid proven för förarbeviset eller kustskeppare. Tyvärr verkar det ju som att kraven dessutom skiljer sig ganska mycket över landet. I den utbildningen jag gick ingick såväl förtöjning, säkerhet och en massa praktiska aspekter förutom deviation och avdrift som faktiskt var en ganska liten del av själva examinationen. Jag gick en komprimerad förarutbildning/kustskeppare. Sedan kan man säkert göra något med den praktiska biten (för oss bara en sen 4h kvällstur) men det är svårt att simulera alla situationer som man kan råka ut för. Precis som med jägarexamen så kan man ju bara hoppas att man påverkar i rätt riktning med vilken inställning man skall ha till sjölivet. Priset för förarbeviset är väl ändå försumbart i sammanhanget. Senast ändrad av mariatherese | 11 januari 2009 | 13:38
  2. Ny har jag ett foto på en av mina dynor - den enda där baksidan är klar. Tre andra stora dynor väntar bara på baksidan. Det klurigaste var nog uttagen för tie-rodsen men jag hittade en bra teknik. Det skall bli roligt att lägga in dem i båten sedan - även om den kanske skall säljas.
  3. Tackar för svar. Jag kan delvis föreställa mig och gissar att man inte får riktigt samma effekt eftersom samtliga krafter på seglet ändå kommer från centrum av båten.
  4. Hoppas att det är okej att jag snor inlägget lite då det var så närliggande min egen fråga. Min fråga är precis tvärt om. Idag har vi en Maxi77:a som har storskotskena vilket jag tycker är kalas. Vi är nybörjarseglare men jag tycker ändå att jag tycker att jag har fått bra nytta av att kunna flytta skotpunkten för storen. Nu när vi tittar på lite större båt (vi är fyra i familjen hund) så ser vi att många större modeller saknar skotskena. Det verkar finnas lite olika arrangemang för att ersätta skotskenan men jag kan inte riktigt föreställa mig hur de funkar. Funkar de lika bra? De ser ju inte ut att ha riktigt samma räckvidd. Är de lika enkla att hantera?
  5. Läckert! Jag gissar att båten får en helt annan känsla med nya dynor. Jag håller precis på med samma uppfräschning på vår Maxi77:a. Tyvärr har jag envisats med att sy i passpoaler så det är lite pilligt och tar lite tid. Jag skall ta en bild jag med. Jag har funderat fram och tillbaka angående klädda knappar och jag tror att jag nog kommer att skippa knapparna (Maxin hade inga från början). Kan det inte bli obekvämt att ligga på om man inte har bäddmadrass?
  6. Vi har en sjötoalett installerad under förpiken på vår maxi77:a. Den får således inte användas i hamn men fungerar fint när man måste ute på havet. Vi har utombordare vilket jag tycker det finns fördelar med - dock backar den antagligen något sämre. När vi letade 77:a så fick vi rådet att leta efter en med tierods vilka tydligen stabiliserar båten något. Senast ändrad av mariatherese | 06 januari 2009 | 12:11
  7. Faktum är att både förarbeviset och kustskepparen innehåller en ganska försvarlig del utbildning inom säkerhet. Dvs en hel del brand och explosioner kanske kan kunna undvikas genom att utbilda folk inom detta. Jag hade gott kunnat se att man dock kompletterade med några rejäla praktiska genomgångar av brandbekämpning och första-hjälpen. När man är ute till havs kan hjälpen vara en bit bort och då är det bra att ha någon form av praktik i ryggmärgen. Jag är både för och emot. Jag har själv både förarintyg och kustskepparintyg och jag tycker att utbildning inte är fel. Jag skulle själv aldrig få för mig att köra en båt utan åtminstonde den kunskap som förarbeviset motsvarar och jag tror att många med mig resonerar likadant. Problemet är ju de som inte respekterar att vi faktiskt har en sjölag där alla förväntas ta sitt ansvar. Ett körkortstvång kommer antagligen kosta mer än vad det ger. De som skiter i sina medborgare och samhällets regler kommer alltid att göra det. På vår andras bekostnad som vanligt. Hur ofta blir körkortet kontrollerat när man kör bil?
  8. Jag fick massor med skoj av min kära make (det kan bero på att vår seglarkarriär är ganska kort); Bärbar VHF VHF-kurs Skanör-Strömstad Segel- & Riggtrim Nu hade jag helst också sett att det blev april i ett huj - snö skulle jag leva lyckligt utan att någonsin se igen. God fortsättning och Gott Nytt År!
  9. Har faktiskt aldrig seglat med ratt, är dock uppvuxen med stor motorbåt. Just nu funderar vi en del på att byta oss upp till större båt. Jag gillar rorkult av flera anledningar en av dem är att jag kan se åt vilket håll som styrs även när det inte är jag som står vid rodret. Sen tar ju rorkulten mindre plats i sittbrunnen och det är ju trevligt. Jag kan iofs förstå att ratten har sina fördelar.
  10. Vi har inga stora krav. Den här blir bra.
  11. Jag tror inte politikerna är ute för att lura oss. Däremot är det så att de forskare som får en röst i media är de som har de mest spektakulära katastrofteorierna. De andra förlöjligas oavsett hur legitima teorier de än har. Sedan är det i princip omöjligt för de forskare som inte får någon röst eller som förlöjligas av media att öht få något anslag och så tystnar de. Och hur troligt är det att de forskare som ropar högt och lågt om jordens undergång skulle publicera fakta som pekar på att det kanske inte är fullt så illa? Det är ju bara att jämföra med hur professor Rössner knappt fortfarande vill erkänna att potatis ris och pasta kanske inte är lämplig kost för typ 2 diabetiker. Så jag tror inte att någon lurar oss - att en viss mängd av missinformation sprids ligger tyvärr lite i systemets natur. Självklart påverkar vårt leverne naturen men frågan är om vi satsar allt vårt krut på rätt grejjer - jag är tveksam.
×
×
  • Skapa nytt...