Frippe77
Medlemmar-
Innehålls Antal
254 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Frippe77
-
Jag får säga det går verkligen fort. Har lagt ner ca 3 x 7 timmar på det nu. Man är extra noga o springer o mäter hela tiden, men kan säga det blir rätt hela tiden. I verkligheten är det bara att lite på markeringarna, men jag är extra försiktig då det är första gången ja o även att jag svetsar alu. Haha, sen har jag inte den bästa lokalen precis;) en inklädd o förlängd carport. Men det funkar;)
-
Jag har ren argon, men nu efter lite svetsande och fått in tekniken så blir det inte alls så svart som i början. Där är markerings linjer till allt på skrov plåtarna, det passar helt 100% okej, man får bända, tvinga, pressa och dra. Men när väl plåtarna är helt dikt mot skrovet är det också rakt. Jag är verkligen imponerad över passningen och hur bra allting verkligen flyter ihopa bit för bit. Edgar på Bruce Roberts har verkligen gjort ett toppen jobb, bra service från första mailet till levererad produkt och ritnings material.
-
Jag ska vara så noga jag kan nu när jag häftar upp, det får ta lång tid. Resan fram till en färdig båt är en stor del av nöjet anser jag då jag älskar att skapa och göra sådana saker som normal Svensson ej kan föreställa sig. Tackar för tippsen. ja just det. hur stort gasmunstycke har du, öppningen? ja o även gas flöde? jag använder 1,2 tråd. Jag tycker det blir lite för mycket sot utanför svetsen, själva svetsen blir blank men svart ca 2cm på var sida. jag är rädd för att jag har för litet gasmunstycke. kontaktrörets tip hur långt in från gashylsans kant kör du? då jag bara svetsat stål tidigare är jag van vid ca 2-3 mm men tror man ska ha det lite längre in till alu? använder du vattenkyld gashylsa när du slutsvetsar?
-
Jag har precis startat med att häfta ihop de första bitarna. Tackar för tippset alubåtar- Gäller det vart spantfack för sig? ja med start från mitten och ut mot vart hörn? ska man se skrovplåtarna som en del i det tänket också?
-
Stackars Cat 3406E motor. Ja så kan det gå om man inte sköter sin motor rätt
-
Tack. Detta var från LF? Då vet jag att de ska kunna lösa det där.
-
Det var LF som gav mig detta svarat om att det ej gick att försäkra via dem, jag har alla mina försäkringar hos LF och har alltid vatt nöjd med de. LF ska återkomma i morgon, vi får se vad som händer.
-
Hej Hur har andra försäkrat sitt båttbygg projekt under byggets gång. Går ej att försäkra som båt från det är en båt och hemförsäkringen säger att materialet räknas som båtutrustning och ska gå på båtförsäkringen? När jag Byggde bil för många årsedan fans det en byggförsäkring som man kunde teckna och den gälde fram till bilen blev typad på transportstyrelsen.
-
http://www.glasfiberteknik.se/ Under tipps och trix står det mycket lätt beskrivigt hur man går tillväga. Han säljer också allt man kan tänkas behöva till helt ok pris
-
1 timme är ingen fara. men du behöver inte göra om det va?
-
Båten ritades om lite för att slippa D-Rubber runt om. Myckt för viktens skull. Känns fel att lägga på 200 kg gummi runt båten när jag vet med mig att motorn jag tänker lägga i är lite i överkant på vikten. Får säga att det kommer nog se bättre ut utan allt på sidorna. sen blev det en liten pulpit i fören också.
-
snurra runt 180 grader och har du samma diff så är ytorna bra. byt bultar för de har säkert inte lossnat utan sträckt sig. justera, sliter i onödan på lager
-
En mycket bra beskrivning på ett bra och lätt test.
-
Testa med en spectrometer och se vad det är för alu som är använts.
-
Ligger nog mycket i att det inte är rätt plåt. svetsarna är fina och ej utsatta för corrosion lika så profilerna. men be tillverkaren om certifikatet på plåten och efter det tar du reda på vad det är för plåt som sitter på din båt. skulle det visa sig det är fel plåt så gå till tillverkaren.
-
Vatten pumpen på själva motorns kylsystem kontrollerare du lättast genom att känna så övre kylarslangen alltid är ca 8 grader varmare än undre. blir det att värmen slår ut i undre samtidigt som övre så tyder det på dålig cirkulation. Växlaren kontrollerar du genom att se till så den klarar kyla ner glykolen minst 8 grader vid full belastning, och då är det också undre kylarslangen på motorn som ska vara 8 grader lägre än öppningstempen på termostaten. Men kör först motron från kall upp i tempe och kän på tempen på de olika kylarslangarna så du känner om vatten pumpen (glykol) funkar som den ska. Om glykol och avgaser, tror till och med att biltema har ett kitt för att kontrollera det nu förtiden. annars ta lite av glykolen och gå till en seriös mekaniker, de ska kunna skicka på analys (brukar ligga på runt 400 kr för att annalysre en vätska olja, diesel, hydolja, glykol och då får man ut mycket info. även bra när man vill kontrollera motor olja för på motorn eller vätskeblanding typ bränsleblanding från droppande spridare eller dålig förbränning) du kan även kontrollera motor oljan om där är spår av glykol i den som man skulle kunna mistänka i ert fall då det försvinner glykol. Sen en sak till. om där nu går komp i kylen, ej mätbart på komptest som det inte brukar vara när det är ett litet läckage. ta inte förgivet det är topp packningen när du pratar med din vän som äger motorn. när det är så små läckage kan det lika bra vara spricka eller snarare pitting corrosion runt cylindern från kylsidan. http://www.forddoctorsdts.com/articles.html/_/dtsarticles/cavitation-erosion-r27 att fylla ett drev uppifrån är inga problem bara man får rätt mängd olja i, svårt att bli av med luften. men vet man hur mycket olja som ska få i och man får i den mängden så är det rätt mäng i drevet och inget fel med det. men har hört från många som fyllt uppifrån och sen sabbat drevet på grund av förlite olja då de ej har tänkt på mängden utan bara fyllt. Med tanke på knutarna, ha altid drevet nersänkt när du har motorn igång, ja eller hela säsongen finns ingen anledning att hissa mer än för att trimma båten ute på sjön. man ser ofta drev som är hissade inne i hamnarna med motorer igång, inte bra för knutarna precis;) OBS detta är bara en vägledning, med detta säger jag inte du har komp kylen eller vad felet är.
-
du misstänker där går komp i kylen? knontrollera glykolen efter spår av avgaser. mät ph hur är skicket på vatten pumpen för glykolen? kanske inte klarar cirkulera som den ska.
-
har provat någon sådan. problemet är att det inte brukar gå att ställa fokus.
-
för mig låter det som du har förlorat kylningen, eller fått in glykol i ett av cylinderloppen. Som senare har blankat ett cylinderlopp. sen vidare skada går bara att spekulera i, men förmodligen har du fått övertryck i vevhuset därav upptryckt oljesticka och oljeslabb. Kontrollera oljan om du har spår av glykol i den. sen på med ny olja och gör en felsökning på motorn.
-
Varför fyllde du på glykol förra veckan? har du elektronisk insprutning så är det inte ovanligt det loggas för övervarv. men hur du ska få övervarv på en båt motor med elektronisk insprutning ser jag inte en möjlighet till.
-
http://hd-motor.en.alibaba.com/product/429079524-215968073/TDME_JD550_popularity_marine_diesel_engine_with_gearbox.html konstigt att de som säljer motorn i skandinavien hittar på en egen modellbeteckning.
-
Berätta lite om din motor då. Ja mer än den tuffar och går bra. volym inprutnings teknik kompförhållande effekt värde (g/kw)
-
Prata med Hape Metalworks (alubatar här på denna sidan) Han kan nog hjälpa till att komma fram till en bra båt för just dina krav på båt. Tror även att du får mycket mer båt för pengarna om han nu skulle hjälpa dig med att hitta en båt som passar dig och byggs efter dina önskemål.
