Jump to content
Tuesday 17 May 2022

Schuka

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Schuka

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skillnaden i elektropotential mellan Trilux bottenfärgen och en bortsågad bit av skrovet (steglist) är 398 mV (= 0,398 volt)! Galvanisk korrosion uppstår om skillnaden är minst 0,05 volt. International Färg AB (AkzoNobel) ville att jag skulle skicka aluminiumbiten och färgrester så att man själv kunde undersöka skillnaden i elektropotential. Jag gjorde så. International Färg AB vägrar dock att avslöja vad man kommit fram till. Istället erbjuder man mig ersättning för mina kostnader att blästra bort färgen och svetsa de värsta groparna i skrovet. Jag kan endast tolka detta som att International Färg AB medger att skillnaden i elektropotential mellan Trilux och skrovet är orsaken till korrosionsskadorna.
  2. Jag har också funderat på eventuellt elläckage. Då bara motorn (Honda 4-taktare) är tillkopplad men inte igång (tändningsnyckeln i av-läge), visar mätaren 0,02 Ampere, vilket inte är någonting att bry sig om enligt Honda-serviceteknikern. Om motorn och allt annat som kan dra ström är bortkopplad/t och jag tar loss plus-kabeln från batteriet och sätter voltmätarens plus-pinne mot batteriets plus-pol och voltmätarens minus-pinne mot den losskopplade plus-kabeln, visar mätaren 0 volt. En annan fråga är om motorn söker jord i skrovet. Jag fick höra av en person att man måste ha en isolerande plastskiva mellan motorfästet och aktern för att undvika att motorn söker jord i skrovet. En annan person sa att en plastskiva inte spelar någon roll eftersom ström ändå går genom bultarna som håller fast motorn/motorfästet i båten. Han menade att det inte gör någonting om motorn söker jord i skrovet förutsatt att det inte finns något elläckage från batteriets plus-kabel. Vad är er uppfattning om detta?
  3. Korrosionsskadorna är värst vid svetsfogarna och i skrovplåten närmast steglisterna, 2-3 mm djupa gropar. Skadorna strax under vattenlinjen är mycket ytliga. Skrovplåten är 4 mm. Steglisterna är 3 mm om jag minns rätt. Jag återkommer som sagt när jag gjort Forgus mätning. Om den visar att olika kvalitet i skrovplåten jämfört med steglisterna och svetsfogarna (allt ska vara av AlMg5 enligt tillverkaren) är det uppenbart att det är orsaken till skadorna. Jag tycker dock att det låter lite långsökt att en stor tillverkare av alubåtar skulle begått ett sådant misstag...
  4. Skulle du kunna vara så snäll och ta en bild sv den tejpade femkronan och lägga upp bilden?
  5. Forgus31, tusen tack! Jag ska mäta enligt dina rekommendationer, så återkommer jag med resultatet! Jag har redan tagit upp frågan med importören av Masterbåtar. Han har skickat frågan vidare till varvet.
  6. Jag har redan bett om ursäkt för detta! Fel av mig! Jag kunde inte veta att det är tyngd bakom hans åsikt, eftersom han inte motiverade den med fakta.
  7. Ber om ursäkt för att jag kallade det idiotinlägg, jag var lite för snabb med att skicka iväg kommentaren. Ofta har dock folk åsikter utan att ha en aning, och det hjälper inte mig eller andra båtägare med dylika problem.
  8. Sådana idiotsvar undanbedes! Jag efterlyste fakta!
  9. International i Sverige har nu svarat: Trilux har aldrig innehållit något annan än koppartiocyanat, dvs den typ av koppar som är kompatibel med aluminium. Om det stämmer att Trilux inte kan orsaka korrosionsskador på aluminiumbåtar, är frågan hur min båt fått skadorna...Elläckage och grannbåt med landström kan som sagt uteslutas. Att tillverkaren av Masterbåtar skulle ha använt olika kvaliteter på aluminium (sämre till skrovet där korrosionsskadorna finns samt bättre till steglisterna och svetsfogarna som saknar korrosionsskador) låter lite långsökt. Eller har någon på forumet hört att just Masterbåtar skulle vara särskilt utsatta för korrosionsproblem? Enligt tillverkaren är de som sagt gjorda av bästa tänkbara korrosionsbeständiga aluminium AlMg5.
  10. Båten är en serietillverkad Master gjord av AlMg5 marinaluminium. AlMg5 har bästa korrosionsbeständighet, bättre än tex AlMg3 som alla Buster är tillverkade av. Så något fel på materialet är det inte fråga om. Någon grannbåt med landström kan inte heller ha varit orsaken till korrosionsskadorna. Allt talar för att det är bottenfärgen som orsakat korrosionsskadorna. Frågan är bara om dagens Trilux kan orsaka korrosion på aluminium eller om endast äldre Trilux kunde göra det och International därför ändrat innehållet. Internationals representant i Finland, Maritim AB, vägrade besvara den frågan. Återstår att se om International i Sverige kommer att göra det...
  11. International i Sverige har svarat att Trilux inte innehåller kopparoxid (som orsakar korrosion på aluminium) utan koppartiocyanat som har en annan kemisk sammansättning och enligt International inte orsakar korrosion på aluminium. Emailet från International avslutas dock med texten: The information in this email is for guidance only and is provided without any warranty of any kind... Jag väntar dock på svar på min fråga om International ändrat innehållet i Trilux, d v s om tidigare årgångar kan ha innehållit skadlig koppar. Återkommer när jag fått ett svar!
  12. Båten var målad med grundfärg/primer och Trilux av yrkeskunnig. På vissa ställen hade färgen skadats så att aluminiumbotten kommit i kontakt med Trilux-färgen.... Maritim AB slår dock ifrån sig och säger att skadorna måste bero på strömläckage. Jag har låtit specialister undersöka detta. Deras svar: Inget strömläckage!
  13. http://vibatagare.se/2012/03/27/sakra-baten-mot-korrosion/ Bottenmåla aldrig aluminiumbåten med kopparfärg, inte ens om du använt primer. Primern kan lätt repas vid till exempel grundstötning och då kommer kopparfärgen i kontakt med skrovet.
  14. Jag har stora problem med galvanisk korrosion på min aluminium båt. Båten var bottenmålad med International Trilux antifouling, som innehåller koppar. Enligt Internationals representant i Finland Hasse Siltanen (OY Maritim AB) kan denna färg användas på aluminium, till och med utan grundfärg, utan risk för korrosion. Jag har dock hört om flera båtägare som fått korrosionsproblem på båtar målade med Trilux. Kan man lita på tillverkarens rekommendationer?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy