Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Frippe77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    254
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Allt postat av Frippe77

  1. Ja förmodligen är det så. tycker det är konstigt att där inte är så man kan sätta en sprint så handtaget inte kan åka ur pumpen, men det går alltid att borra eller limma fast handtaget.
  2. Frippe77

    länspump

    Handlade en ny manuell länspump idag. Där är ett kort snöre nere på handtaget, vad är det till? snöret sitter på många pumpar vad jag ser när jag googlar runt. http://www.svb24.com/katalog/s_201.pdf
  3. Är det alltid längst akter över man mäter?
  4. Svetsning av längsgående på undersidan. Skönt att lätt kunna vinkla skrovet.
  5. Länge sen jag var här inne. Men lite har hänt.
  6. Länka med denna forums tråd. Hempel skriver på sin sida hur viktigt det är att isolera bottenfärgen från skrovet. Bra att få ett svar från hempel att färgen är fel applicerad, kan va bra för dig mot båt leverantören.
  7. Kopparbaserad bottenfärg skyddar sig mot beväxning genom att det avgår en liten aning kopparjoner. Om anod sätts i elektriskt ledande kontakt med dem, kommer avgången av kopparjoner att stoppas och det växer. Har ditt skrov kontakt med koppar färgen så offrar din aluminium båt sig i stället och din botten färg funkar inte som den ska. Men om jag vore du så skulle jag inte känna oro över havstulpanerna, de har bara hjälpt dig att finna ett fel som gör att det går att rädda din båt med enkla åtgärder. Tvätta eller isblästra bort allt som är målat på undersidan och gör om o gör rätt.
  8. Ganska farlig färg för din aluminiumbåt, men vist är det bara gjort på rätt sätt och inga repor söm gör att din koppar färg kan komma i kontakt med ditt aluminium skrov någonstans. Hela din båt blir lätt en offeranod annars. Se datablad om din bottenfärg på aluminium. http://www.hempel.se/sv-se/products/hempels-hard-racing-copper-71460
  9. Ser ut som tulpanerna gillar din bottenfärg;) Är det inte bara att gå till handlaren så de tar bort bottenfärgen?
  10. Bra jobbat. Ser mycket fint ut.
  11. Här är svaret vad den kostade 2007/2008 http://www.maringuiden.se/forum/topic/69532-misst%C3%A4nkt-vattenintr%C3%A5ng-motor/
  12. Okej, Blir det inte bökigt att göra sådant efter motorn är så långt ner och inbyggt? Skulle det behövas svetsas fäste eller något sådant där nere nu så går inte det så bra med allt trä o isolering?
  13. Förmodligen blev det när jag helsvetsade golvet i hytten och däcket utanför skottet. hytten var ej monterad och skottplåten stod rakt upp utan något stöd från profiler som nu är där och går upp till hytt taket. Blir som du säger att pressa plåten rak och lägga ett vinkel profil där. Men tänkte om det fanns något sätt att krympa bort bulan lite först. Men evigt tacksam för att du i ett tidigt skede talade om svetsriktningen från mitten och ut hela tiden. Har försökt vara noga med det och även vid upphäftning. Får säga att det är inte mycket det syns på utsidan av båten att det är svetsat så mycket som det är gjort, vist syns det men går inte att komma ifrån att svetsfogarna syns om man inte vill slipa utsidan.
  14. Har du inte uppdaterat om din motor installation?
  15. Det är lite som fotot luras, konsolen står bara lutad mot. Räcker man sätter knäet emot så ligger den dikt an hela vägen. Men vänster om dörren har jag en stor jämn buckla på ca 15-20 mm djup, vet ej varför bara på den sidan. Finns där något bra knep att krympa plåten så bucklan sträcks ut? Vanlig stålplåt värmer man lätt o sen låter svalna bara. Bilplåt rikta jag ofta med en stålskiva i vinkelslipen (till kapad stålplåt som ser ut som en slipskiva i vinkelslipen). Sen körde man på toppen av bucklan för att få upp värmen av friktionen o sen lät det svalan, var lättare att kontrollera värmen än med gas.
  16. Ja det är lättast så annars glömmer eller ändrar man sig o då tar det en massa onödig tid;)
  17. Idag funderas det lite över bänkar inne i hytten. Sen blev det en stol konsol. Med lite förvarings fack.
  18. Är det vad det kosta 2008 du vill veta eller du menar vad en begagnad motor på 6 år kostar?
  19. Vissa föredrar bensin o vissa föredrar diesel, svårare än så är det inte. I min båt värld ska det vara diesel när det är inombordare.
  20. common rail insprutnings system om man nu har en lite modernare motor. man vet att sådant kan strula i bilar vid ca 20.000 till 30.000 mil så omräknat i drift timmar så är det runt 6000 timmar. innan det behöver man inte bry sig om man servar och sköter vattenavskiljare filtret på diesel sidan. En diesel motor som är rätt installerad och rätt servad behöver man inte vara orolig att den blir dyrare att reparera än en bensinmotor från ca samma årtal. Men vist vill man åka med en omodern v8 med förgasare som suger i sig hur mycket bränsle som så är delarna riktigt billiga men man får jämföra en modern diesel med en modern bensinmotor.
  21. Fick lite extra tid över i kväll, tänkte jag skulle skissa på en float on trailer men lika bra att sätta igång direkt. Tanken är att det ska bli ett efterfordon =30 km/h som jag behöver för att flytta båten under byggets gång, vikten kommer inte uppgå till 3,5 ton båt och trailer innan båten här helt klar så då klarar jag mig utan broms. Blir det så jag även behöver den efter båten väger för mycket så får det bli skivbromsar och hydraulisk broms på på den. Tanken är att trailern ska ändras så man kan ta den med lastväxlar krok, bara att flytta axlarna längst bak och montera lyftpunkt i stället för kulhandske. Men vist, först ska man få tag på en lastbil innan det är lönt att bygga om den, vanlig bil får kanske duga till en början.
  22. Trycker ni fett i ett kapslat lager som ovan skriver ploppar kapslingen av på insidan av hjulet, axelsidan sen är det riktigt dumt att doppa hjulen. Nä använd trailern under vatten för att inte skava så mycket på undersidan av båten när den ska ner o upp ur vattnet, bättre vara rädd om båt än lager. Lager bytar man när de är kass. Annars får man se till att fixa packbox och montera den på fel håll om man vill fylla fett med hjälp av fettspruta i navkåpan.
×
×
  • Skapa nytt...