Frippe77
Medlemmar-
Innehålls Antal
254 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Frippe77
-
ja jag hänger med, lite så jag själv har funderat på. Det är bara hur jag ska bygga det litet och smidigt samt med en fläkt som har en diameter på ca 450 mm. Men det får komma efter roder, motor och avgassystem så jag ser hur mycket plats jag har över.
-
Ja det bör räcka både för att få in luft till motor och kyla. Intagen är i öppningshålet 340 x 150 mm x 2 Motorn kommer få en bit slang uppdragen så den alltid får kall luft. Sen ska där sättas ut ventil i toppen på motor rummet för att bli av med den varma motor rums luften också, där kommer även en fläkt monteras som är temp styrd. Så kall luft går in genom ventilerna ner i botten på motor rummet och sen går ut i toppen av motor rummet. Vet bara inte hur jag ska bygga ut luften för att inte kunna få in vatten och så ska det vara bakom båten för ljudets skull.
-
http://www.arronet.se/batarna/item/3-arronet-18-sp
-
http://www.specmar.com/aluminum-boat-plans/monohull-boats/18-ft-narrow-beam-orca-1108 Få någon att bygga nått liknande denna till dig i Sverige, då kan du få den precis som du vill ha det. Samt att din budget kommer att gå att hålla med alla dina önskemål.
-
Luftintagen till motor klara och på plats Avrinning från taket Instrumentpanel tar form Kepsen runt taket håller på att få ledare
-
Haha, ja o det är jätte mycket som är kvar;) Men någon timme då och då så ska den nog bli klar någon gång, Men namnet är klart och det blir Catmarina Kanske lite för att det ska vara Cat motor i den;)
-
Vad har M14 med nyckel vidden att göra? borde det inte vara 22 mm då?
-
Använd en led nyckel om du ej har långhylsa som passar.
-
Nu är semestern slut och man kan åter ut i garaget om kvällarna;) kapar och bockar till räcke ska bli luftintag till motor, rören är till avrinning från tak och vask.
-
Du bör nog inte utföra det själv;) då det blir ganska mycket dyrare om du ska skaffa all utrustning som krävs mot att köpa tjänsten.
-
Läs länken jag skicka. proppen behöver inte ska det stora undertrycker framför, den vakuumbubblan kan man säga blir fylld med luft. Många stora fartyg har det på detta viset. Läser du min länk ser du även att utombordare o drev kan ha det så här
-
http://www.propmd.com/propeller-basics.html Har ej funderat på att det även gäller på utombordare och drev också, att avgaserna kan sgå ut före propellern om där är ett undertryck framför propellern. Står i länken att avgaser efter proppen bättre acceleration och med avgaser före proppen högre speed. Med luft under skrovet samma sak.
-
Om du får mycket luft med från skrovet så kan det vara rimligt. Det är lite så man gör när man släpper ut avgaser före propellern för att få upp hastigheten. Luften eller avgaserna gör att det inte kaviterar. Det bildas inget undertryck framför propellern. (vakuumblåsa)
-
Haha. Har tittat på dina bilder runt din motor och blir liknande intercooler 980k vxl-låds kylare samt nsr kylare för motorn. Klara du hålla nere insugnings tempen med kylaren?
-
Jag menar att jag inte förstår hur man överhuvudtaget kan driva en sjömack som inte säljer bensin. Man måste tappa halva marknaden, minst. Tycker också det är ganska konstigt. Men har nog med tillstånden att förvara bensin i tätbebyggda område, precis som alla vanliga mackar har fått flytta ut ur städerna. Men som sagt så som vi är tvungna att hålla på med dunkar känns så mycket farligare.
-
Tack. Jag får nog säga att storleken på båten blev nästan större än vad jag trodde. Men den kommer se liten ut i vattnet sen. Nä det blir inte jag vänder hela båten upp och ner. men har lätt för det på jobbet. Sen för mig så är det mycket lättare att svetsa mer liggande fogarna är;) När du fräser använder du sågskiva till vinkelslipen eller? Går nästan inte att köpa de längre. Fick tag på en och det var som att skära i smör med den. Men av någon dum anledning skulle jag in i ett hörn o den högg så där gick en tand. där jag köpte den säger att de ej får tag i fler.
-
Går även utombordarna på diesel i Skåne :-o Nä det är precis vad de inte gör, därför svårt att tanka. Eller hur menar du??????
-
Då ska du prova köra bensinare i Skåne;) Helt galet att behöva tanka 300L med dunkar på grund av inga mackar, ja eller så får man köra till danmark för att tanka, men inte alltid det är det rätta målet för dagen.
-
Jag är med på att en bensinmotor ej har att göra under däck på en båt. då är jag även lite inne på att även utombords bensin också är ganska farligt men inte alls lika mycket som en inombrods bensinare. Tror inte många installerar en bensin inombordare på en ny båt idag. Är även så att det nästan är omöjligt att hitta en sjömack med bensin idag.
-
Slutet system? Luftficka kan jag tänka. Håller kylarlocket både undertryck och övertryck?
-
Hattar alla varandra på detta forumet. Jag är reggad på många olika forum på grund av ganska brett intresse, allt ifrån smide, racing, bil, svets, byggnadsvård, trädgårds forum. Men Här hackar alla på varandra som alla vore ovänner, eller så är här några som känner sig som enorma översittare som ej har något att säga till om där hemma eller på jobbet och måste hävda sig här. Andra forum ger man också kritik men man lyssnar också på vad alla har att säga utan att komma med spydiga kommentarer, alla har att lära av varandra;) Är inte havet så stort att alla får plats för att ha skoj där? Klart sjöregler ska följas samt sunt förnuft.
- 222 svar
-
- 2
-
-
Nu har trälådan som jag byggde i rivits för att kunna flytta ut skrovet. Sen blir det att stå utomhus och häfta ihop hytten och sen sen under semestertid ta skrovet till en verkstad så jag kan svetsa hytten och vända båten och svetsa undersidan.
- 195 svar
-
- 2
-
-
Haha, nä hoppa över dammsugare om det är konstaterat att det är farligt, eller för spännande;) en billig motorrums fläkt då kanske, sådan man har på alla bensindriva inombords båtar.
