Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Metallurg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    41
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Metallurg

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej! Jag har en gammal Mercury Black Max 135 hk från 1988. Motorn går bra, har jämn och hög komp på alla cylindrar. Problemet är att man kan göra den sur om man inte är försiktig med choken. Den är bättre nu efter att jag gjorde ren förgasarna och bytte stiften, men inte helt 100%. Den gick lite oroligt på 1500-2000 rpm innan rengöringen av förgasarna, men inte nu. Ofta är det bättre att dra igång startmotorn och sedan, försiktigt, choka litegrann tills den tänder. Ibland struntar jag i choken helt och hållet. Jag gillar inte utseendet på stiften (BU8H). Detta är öppna stift. Man ser ofta att de är blöta och lite oljiga. Detta är inte vad jag är van vid på 2-taktare, utan då pratar man om torra stift med gyllenbrun eller grå färg. Det verkar inte som stiften blir varma nog! Finns det något alternativ till dessa stift? Kommer ett vanligt stift sticka in så kolvtoppen slår i? Finns det någon rekommendation från Mercury? MVH/Uffe
  2. Hej Det enda jag vet är att vanlig billack (1-K) på sprayburk inte funkar om man slarvar med primer. Jag gjorde nämligen det ifjol på drevet, och det blev väldigt mycket småblåsor. Tror tricket är just 2-komponent. Mercury rekommenderar en etsande grundfärg och sedan 2-K uretanfärg från bilhandeln (Ditzler) på sina motorer om jag minns rätt. Måste säga att detta med målning av båtar är ren djungeln. Det finns hur många bottenfärger som helst, men knappt någon riktig information om hur man lägger ny färg på en båt. MVH/Uffe
  3. Hej Mackey 1. Baserat på vad du säger så lutar det åt att jag slipar med fint slippapper på näst sista lagret epoxi, och sedan kör sista lagret med lite förtunning. Sedan tror jag på ett försök med polermaskinen för att få till en blankare yta. 2. Jag kör på 2-K uretanfärg. 3. OK, lägger ett lager epoxi och spacklar sedan. MVH/Uffe
  4. Hej Jag har satt igång ett idiotiskt omfattande arbete på grabbens sportbåt. Det är en klassisk skidbåt från 1970 tillverkad av engelska Fletcher. Jag har vänt upp och ner på båten och slipat ner till laminatet. Valde att göra på detta vis eftersom skrovet var angripet av osmos, och angreppet var utbrett över hela ytan under vattenlinjen. Det var så mycket blåsor att det märktes på toppfarten.....det tog 8 timmar försiktigt slipande med en liten vinkelslip med flapskiva. Har också behov av att måla drevhuset. Där har jag tjuvstartat med att lägga en primer och sedan har jag lagt en 2-komponent epoxi för att bygga lite tjocklek. Jag var tvungen att gå ner till metallen eftersom vi svetslagade skäddan. Hade tänkt att lägga ett antal lager epoxi på hela båten, och sedan lägga 2-K uretanlack över vattenlinjen och resten av båten. Fast först ska ju båten torka, typ över vintern eller så. Och säkert tvättas en 28 gånger eller så för att få bort all ättika... Fråga 1. Epoxifärgen verkar vara lite svår. Finns det några knep att få till det? Man måste tydligen vara skitsnabb... Går det att finslipa och sedan polera upp en hyfsad finish ??? Vaxning? Fråga 2. Kan jag använda 2-k uretanlack på drevhuset utan att det bubblar sig? Jag brukar alltid hissa upp motorn när båten inte används...... Fråga 3. Ska man "grunda" med ett lager epoxi innan man spacklar småskador på skrovet? MVH/Uffe
  5. Hej igen Jag börjar bli lite fundersam angående vad det är för färg på båtskrället. Jag har nu upptäckt att det är blåsor lite här och var, men under vattenlinjen är det ungefär en halv miljon. Antingen är det osmos, eller så kan någon ha kommit på den smarta idén att måla hela båten i polyuretanfärg? Undrar om det finns något sätt att avgöra om det är PU-färg under vattenlinjen? MVH/Metallurg
  6. Ja, det beror ju på vad som är möjligt. Jag har ett skrov från 1970 som har fått blåsor (osmos) under vattenlinjen och som behöver åtgärder. Antingen slipar jag ner gelcoaten under vattenlinjen och lägger på epoxi enbart där. Eller så slipar jag ner hela skrovsidorna och lägger epoxi ända upp till delningen. Sedan lägger jag på "nånting" ner till vattenlinjen. Men vad är frågan? Jag hade tänkt lägga epoxi på insidan också. MVH/Metallurg
  7. Utombordarna blir större. http://www.youtube.com/watch?v=BqGjLOeRPfk 557 hk. MVH/Metallurg
  8. Hej Detta med epoxifärg känns lite svårt tycker jag. Har frågat tidigare men ämnet är faktiskt rätt svårt eller så är jag bara lite trög. Epoxifärg spärrar mot vatteninträngning och förlänger livslängden på ett skrov, det minskar risken för osmos. De flesta verkar vara överens om att det är bra. Så även jag. Sedan pratar man om epoxi som "grundfärg" och då ska man självklart lägga på bottenfärg. För vår del känns det helt omotiverat med bottenfärg eftersom den lilla struntbåten vevas upp på kärran på nolltid. En tvättsvamp i en hink vatten och 3 minuter blankt så är botten ren. Ärligt talat är det väl inget "hurra" förknippat med att få en helsvart båt under vattenlinjen. Väljer jag vit epoxifärg så finns det en risk att färgen gulnar och kritar över vattenlinjen. Finns det verkligen inget sätt att ge en bättre finish på epoxin så att man kan måla hela skrovet i t ex vit epoxi? Klarlack utanpå epoxin? Hjälper vaxning? Måste jag lägga på exempelvis 2-K PU-färg ovan vattenlinjen? Tack på förhand//bra forum MVH/Metallurg
  9. Hej Har en Mercury V6 som var ett riktigt as förra säsongen. Det är visserligen en utombordare, men ändå. Man kände sig aldrig riktigt säker på att den skulle gå igång, och det var inte självklart att chokning hjälpte heller. Då hade jag ändå bytt alla stift. Till saken hör att förra ägaren har båten utomhus över vintern utan presenning. Förra året tog vi upp båten på hösten och jag gjorde rent förgasarna. Plockade inte bort dem helt, bara skruvade bort flottörskålarna och gjorde rent. Lämnade bottenskruvarna lite, lite öppna. Sedan i våras pumpade jag på bensin och lät en del flöda igenom. Skruvade sedan åt skruvarna. Nu startar motorn direkt, man behöver knappt choka alls. Är motorn varm så startar den bara man klickar med nyckeln. Förgasare är känsliga för vatten och annan skit som samlas i flottörskålarna. Jag använder inte 95 oktan därför att den innehåller etanol som löser in vatten. Detta kan ställa till korrosion och gegga i förgasarna som gör att bensinen inte kommer fram. Om man är sparsam så kan man köra på 95 oktan men fylla sista tanken för säsongen med 98 oktan eller med Aspen. Aspen är mycket ren bensin som inte tar upp vatten eller åldras. Motorer behöver kärlek...... MVH/Metallurg
  10. Hej Nu har jag kollat upp detta ännu mer noggrant. Dels väntade jag en bra stund i jämn fart så att allt var i balans. 3200 rpm. 25,5 knop på GPS:en. Teoretiskt 27,7 knop. Slip 8,6 %. Nu borde det stämma bättre. Jag var för kvick med att läsa av, allt måste stabilisera sig. Tycker väl att slippen fortfarande är låg, men skrovet är lättdrivet, motorn är hissad och propellern är cuppad. Helt klart så är Solas HR Titan en ganska vass propeller i jämförelse med Solas Amita. Ändå gjorde båten 42 knop med Solas Amita 21P alupropp en varm dag i augusti ifjol på kort sträcka, inte helt vindstilla, ohissad motor, halvskitig botten, full tank, grejor i båten och 2 personer. Man kan ju fundera på vad som hänt med toppfarten. Någon som vill gissa? MVH/Metallurg
  11. Tack för svar Ska nog ut idag och kolla upp detta lite mer noggrant. Skrovet är ett V-skrov med relativt djup V-form från engelska Fletcher. Förra säsongen så körde vi med en Solas Amita 21 pitch aluminiumpropeller, den var en riktigt bra allroundpropeller. Skillnaden verkar vara att den rostfria HR Titan har ett bättre grepp i vattnet och ett helt annat stävlyft, man får trimma in mycket mer. Båten har även gått med en Laser 2 pitch 23, men 23 var nog för mycket. Har haft lite svårt med propellerval, speciellt då jag upptäckte att länkagen till förgasarspjällen var glappa (gasreglaget i botten men spjällen inte fullt öppna). Efter justering blev det några extra hästkrafter, och då stämde ingenting längre. Varvräknaren har varit lite skum då och då. I fjol gick den bra upp till 5000, sedan började nålen slå våldsamt upp och ner. Kan vara dålig kontakt. Gjorde rent de elektriska kontakterna på baksidan, får se om det hjälper. Har inte varvat så högt än, men varvräknaren kan definitivt vara orsaken till detta. Motorn är höjd ett hål, så kavplattan ligger lite över skrovets lägsta punkt, ca 3 cm. MVH/Metallurg
  12. Hej Har precis lagt i den lilla sportbåten, startat upp och provkört runt litegrann. Inför detta år hade jag köpt en rostfri propeller från Solas, en trebladig HR Titan på 21 tums pitch med lite rake och cuppade blad. Motorn är en V6 Mercury 135 hk. Båten väger väl kanske 300 kg och är ca 5 meter. Motorn varvar 3000 rpm. Blank sjö. Utväxlingen är 2,0 : 1 i drevet. GPS:n visar 26 knop. Båten i bekväm planhastighet. Jag får en slip på 1-2 %. Är detta verkligen rimligt? Se beräkning nedan: 3000 rpm ger med denna utväxling 1500 rpm på propellern.Det blir 25 varv i sekunden. För varje varv på propellern ska båten teoretiskt röra sig 21 X 0,0254 = 0,5334 meter. 25 X 0,5334 = 13,335 m/s. 13,335 X 3,6 = 48 km/h /1,82= 26,4 knop Har jag räknat eller mätt fel? Eller kan det vara rimliga värden? MVH/metallurg
  13. Hej Jag blir lite förvirrad när jag sitter och läser manuelen daterad 2000 för min motor som är tillverkad -88. Får inte intrycket att det skiljer på så mycket som en skruv, men ändå sklijer sigg rekommendationen på tändstift. 1988 rekommenderade man NGK BU8H (öppen typ). 2000 rekommenderar man NGK BPZ8HS. (vanlig böjd elektrod), Har hört ett rykte som säger att BPZ-typen ger bättre gång på tomgång och i mellanregister samt aningens högre effekt därför att kompressionen blir någon procent högre för att stiftet sticker in några mm extra. Någon sa att Mercury hade skickat ut ett tekniskt servicemeddelande om detta?? I och för sig inte otroligt. Tändstift har ju utvecklats. Nån som vet? MVH/Metallurg
  14. Går bra det också. Det jag menar är att det inte behöver vara AlMg5. Det finns ju skäddor i icke gjutlegeringar att köpa också, de är frästa till färdig form. Kostar 300-400 spänn. MVH/metallurg
  15. Hej Hur mycket stabilitet tillför skäddan? Lätt motorbåt med en 2-takts mercury V6 på 135 hk. Kanske 45 knop toppfart. Jag har lagat skäddan (saknades 6 cm) genom att borra och gänga in 5 st rostfria gängstångsbitar som armering. Sedan har jag använt Biltemas hårda metallspackel och kemisk metall. Byggde väl upp 6 cm skädda kanske, men börjar nu fundera på att svetsa eftersom det blir rätt stora krafter och plast flexar rätt mycket i jämförelse med aluminium. motorn lite hissad (2-3 cm ovanför kölspetsen). Hur hade ni gjort? Hur mycket stabilitet tillför skäddan egentligen? MVH/metallurg
×
×
  • Skapa nytt...