Frippe77
Medlemmar-
Innehålls Antal
254 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Frippe77
-
Gör en extra koll så motorn verkligen sitter rakt. någon grad, låt säga 1-2 grader gör mycket. Men förmodligen är det proppens rotation som gör detta.
-
Nej den är nog inte så jätte låg, svårt att få en riktig uppfattning. men det visar sig med tiden;) Nja, ska jag vara ärlig så provade jag först i veckan att svetsa i aluminium. men har dock svetsat mycket i vanligt järn och rostfritt. Blev förvånad över hur lätt det var o svetsa alu men hur svårt det var att ställa in svetsen. Blir grymt spännande att packa upp paketet på ca 2000 kg alu om ca 5 veckor
-
Ja bilder lovar jag det blir. roligt att dela med sig efter byggets gång. Men det blir nog ett långtids projekt om inget annat hoppas jag på det för att sprida ut konstnaderna på det hela.
- 195 svar
-
- 1
-
-
En bit till på vägen mot båt. ordern är lagd och betalningen klar för larserbrända alu plåtar för bår projektet. Vintern är räddad, går åt till att svetsa, svetsa, svetsa..........
-
pratade med han som vatt med o ritat båten om just själv läns hålen, och de göres efter behag där det ser ut som trppasteg bak på. lämpligast rört med slang på så det fungerarr som backventil. ja där måste på en reling runt om, men det jag själv är kritisk över, är hur den ligger i vatten när man ligger stilla på havet o sjögång (vågor som slår över) men tittar jag på andra båtar med samma vikt o längd så är inte de högre, men dock 350-400 mm smalare, frågan är om det gör så mycket?
-
Nu lutar det till 99.9 % åt denna alu båt. Efter jag läste om dispans på bredd när man trailar eller har på lastväxlar flak (upp till 3100 mm, icke delbara objekt)
-
Tackar för tippset, ingen svets maskin jag provat. Hittade dena och la ett bud där också. http://www.tovek.se/auktioner/n%C3%A4tauktion-skyltfabrik-pga-av-nedl%C3%A4ggning-tisdagen-17-september/svets-aluminium-fronius-transpulssynergic-2700-ac4/88224/
-
Jodå det fungerade;) Håller på att planera lite runt motorn och tittar på olika lösningar kring det. Försöker få fram en plan i mitt huvud som jag kan hålla mig till. ja mer eller mindre;) Men just nu är det bakåtvänd motor med v-drive, slirfunktion på lammeler så det går att köra i krypfart. sen har jag budat på några svetsar (puls mig) och hitta push pull slangpaket. Men kommer garanterat att behöva råd och kanske hjälp av dig Hape
-
Alubatar. intresant. men har aldrig hört inom någon annan industri att man tar betalt i kg på ett utfört jobb? men någon gång ska vara första. menar du verkligen att bränningen kostar i kg? priset jag fått per meter eller timme är utan material naturligtvis.
-
tanken är att jag ska köpa ritningar med färdiga brännar filer, eller hela kittet färdigutskurit.. har ej fått pris på just denna båt men väntar på svar. har fått pris på bränna, ca 40 kr per meter eller 2000 kr i timmen. vet ej tidsåtgången i en larserbrännare + tiden att lägga upp 8 st 6x2 meters plåtar. ritningarna brukar ligga runt 2000-4000 dollar. så det ska bli spännande att få svar på deras pris
-
Hej Jag har tänk att bygga mig en aluminium båt runt 7-8 meter, dock måste jag kunna traila den så under 2,60 bred. Båten ska vara bra att fiska många ifrån, litet krypin med övernattnings möjlighet, ej krav på pentry. hängamatta ska gå att ha på båten. diesel motor är ett krav (inombordare med backslag) eller det är fördelsaktigt med drev? ( kan inte själv komma på mycket mer än det är lägre på trailern?) båten ska kunna marcha runt 20 knop med en förbrukning under 1l/nm Förslag på båt, vad säger ni? http://www.platealloy.com/74-HTIB-PDF.pdf
-
http://www.marindemontering.com/klassiker.asp
-
Här är en bra forums sida mercury http://www.outboard-motors.us/mercury/
-
http://www.blocket.se/vi/8829244.htm?ca=23_2_s
-
Japp en liten ribbåt se bild i min sjöbod. Prova inte propuls på så stor motor har en som ligger här förmodligen kommer den aldrig att användas mer, där blev det bara vatten kaviditation, en massa luft runt propen kvittade hur vi stälde den. fick verken ork eller hastighet.
-
Jag tror 3*14*19 är orginal på df90, på vår df90 blev det en 3*14*24 för att inte motorn skulle övervarva. nu varavar den 5900 när jag är ensamm i båten, då toppar den 43 knop enligt gps. på vår gamla båt så har vi en mercury black max 150 där kör vi med df90 orginal prop efter som att utvexlingen är lägre, propen snurrar fortare på samma motor varvtal som df gör. men ändån toppar den 42 knopp (obs ca 300 kilo tyngre båt)
-
glömde en sak. de optimala är när du är ensam i båten och ingen last rätt tiltad motor nästan klarar varav ut motorn helt 6000 rpm, då brukar det bli bra med last och fler i båten. = bränsle snålast
-
Hej Jag hadde provat att byta propp, du vinner på axet och hastigheten blir inte mindre efter som motorn varvar mer med mindre stigning. max efekt på motorn är vid ca 5200-5700 rpm Du sparar även bränsle, motorn behäver inte jobba så hårt. Lycka till med propp provandet.
-
Sen är det så att en del inte har kamrem utan kamkedja typ Suzuki 4 gånger så lång service inter vall på kedjan vs rem. Med en bus båt som man bara leker runt lite på en sjö så går 2 taktaren väl så bra med ett bra vrid och lite roligare ljud, men hur skönt är det inte med en 4 taktare med sin tysta fina gång och sin låga bränsle förbrukning. Vad tycker ni att ca pris för en ny 06/07 motor typ 90, 115, 140, 150 ska ligga på med reglage, wirar, propp, mätare (trim, varvräknare, knop)
-
Hej Funderar på att gjuta en glasfiber båt i plugg. Vad är ca priset för matrial i kg (epoxi glasfiber) om typ skrov överdel väger ca 200-300 kg. Är även interserad av var man köper matrial förutom i affär
-
Dela reglaget och smörj upp det, så ska det nog fungera igen
-
Kontolera tändningen, Det är tändmudulen som ändrar tändpunkten så du får en jämn low idle lika så på high idle när den når max varv drar den ner tändpunkten.
-
http://www.blocket.se/li?ca=23_2_s&id=15042
-
Montering av ny rib båt med suzuki 90DF på en 4,80 båt. Toppar 45 knop på mindre än 20 sec
