Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Vadbruse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Vadbruse

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag läser detta fem år senare och undrar; fick du något svar? Jag har drabbats av samma sak med likadan motor och är tacksam för den informationen jag fått. Se gärna min tråd. Med vänlig hälsning Vadbruse
  2. Så har ytterligare en tid förflutit. Hela sommaren låg båten på land och väntade på att rätt delar skulle komma. Nu är kolvarna bytta och vid provkörning upptäcktes ett hål på en avgasbälg. Nu är även denna nya bälg monterad och motorn åter provkörd. De (mekanikerna) mätte trycket i motorn och det låg på 1,2 kg. De tyckte att det verkade för högt och har sökt efter någon som vet vad det skall vara för tryck i en Mercruiser td 1,7. Där är vi idag, och nu har båten legat och väntat i snart ett år.
  3. Tack för svar och bra länkar. Varför byta hela motorn för en trasig kolv? Jag har fortfarande svårt att förstå detta. Enl mekanikern var det kolv nr 1 ;-)
  4. Nu har en tid gått och vissa frågetecken har rätats ut. Motorn har plockats ut ur båten och genomsökts. Det har visat sig att det, som befarats, är ett hål i en kolv. Enl uppgift behöver då alla kolvar bytas 17000 kr bara för själva kolvarna! En beg bilmotor (Opel) har tagits till verkstaden eftersom det skall vara samma motor. Mekanikerna funderar på att det är ett bättre alternativ. Det är dock en chansning, man vet inte till 100% att det kommer att fungera. Innan denna bilmotor börjar plockas ner måste jag alltså bestämma om jag skall köpa den (12000-15000 kr). Motorn är från 2004 och har gått 9000 mil. Eftersom jag själv är novis på området har jag svårt att bedöma vad som bör göras. Jag svårt att förstå varför det inte är lättast att bara byta kolvarna. När jag sedan skall sälja motorn känns det svårare att få ett hyfsat pris när det sitter en beg Opelmotor i. Några tips, eller funderingar?
  5. Tack för goda råd! Jag kanske får tillfälle att återkomma i ärendet.
  6. En mekaniker bekräftade att det var tryckluft då han skruvat av oljepåfyllningslocket. Han sa också att den gick på tre cylindrar, vilket var lite förvånande då jag själv inte hörde något oljud. (Kanske har utvecklats till detta). Han menar att motorn måste plockas ur och att det kan vara värt att kolla vad en ny motor skulle kosta, jämfört med många arbetstimmar och reservdelar. Usch!
  7. Tack för god hjälp, jag skall följa era råd! Återkommer när jag vet något mer.
  8. Jag har en Evinrude E-tech 60 HK som jag köpte ny sept 2011. Den har gått perfekt. Enda problemet är att jag haft svårt att tilta ner den efter att den varit upptiltad. Det gäller både om jag använder knappen på gasreglaget och när jag trycker på knappen på själva riggen. Upp går alltid bra, men ner bara ibland. Detta medför ju att jag väljer att ha motorn i sjön för att inte riskera att inte kunna komma iväg när jag vill. Ofta har den gett med sig efter ett tag (då jag tryckt upp och ned ett antal ggr), men ibland har den totalvägrat. Jag har en granne som också har en Evinrude E-tech fast från 2010 och han har samma problem. Någon som känner igen detta, eller har något tips?
  9. Tack! Då återstår att undersöka om det är hål på en kolv, eller igentäppt vevhusventil. Hur kollar man detta? Vad kan man göra själv?
  10. Det låter som hål i kolven- Antag att det inte är det; finns det någon möjlighet att olja skulle kunnat spruta runt om jag kört 3000 varv i ett par timmar? Innan vi helt bortför den mänskliga faktorn. Eller tyder röken ur påfyllningshålet också på att det är kolven som är boven i dramat?Det låter som en kostsam reparation?!
  11. Det är en turbo. Vi kanske närmar oss en förklaring...
  12. Tack! Det är en Mercruiser TD 1,7. Om det är hål i en kolv skulle det alltså innebära att mätstickan kan pressas upp, samt att det ryker ur påfyllningshålet. Hur får man hål på kolven? Motorn har gått ca 1200 timmar. Är det naturligt slitage? Är det kompressionstest som gäller?
×
×
  • Skapa nytt...