Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

guestsson

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    4 549
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    12

Allt postat av guestsson

  1. Om du försökt att justera spjällstoppet och blandningsskruven för att lösa problemet utan att detta hjälpt, så är det läge att söka fel. Om, vilket jag tror, blandningsskruven är fel inställd, så kan du lägga ned mycket arbete och pengar och ändå aldrig lyckas få motorn att funka som du vill. Vilka justeringar har du gjort och hur utförde du dem, varm/kall, i neutral eller med växel i?
  2. Nej, nej, inte alls, men det ger en uppfattning om vilka justeringsmöjligheter du har. Jag tycker att Mikael ger bra råd ovan, men det kan vara så enkelt att det går att justera med en skruv.
  3. Motorn är en Suzuki DF4 med Johnsondekaler. Genom åren har det funnits lite olika förgasare på denna motor. Leta upp den förgasare som stämmer med din motor här: https://www.boats.net/catalog/suzuki
  4. Tvåtaktare ställer helt andra krav på oljan. Detergenter i fyrtaktolja har som uppgift att hålla sotföroreningarna i olja i lösning så att de inte avsätts på motorns insida. Motsvarande tillsatser i tvåtaktoljan har till uppgift att transportera sotföroreningarna ut med avgaserna. Det är främst dessa tillsatser som skiljer TC (luftkyld) från TCW olja. Det går till nöds att köra med TCW olja i en luftkyld maskin, men vätskekylda motorer går oftast för kallt för att TC oljans detergenter skall klara jobbet, med påföljd att föroreningarna blir kvar in förbränningsrummen.
  5. Nu var det ju så att frågan var om olja kunde användas i en båtmotor och är den TCW3 klassad så funkar det.
  6. Yes om båda är 2-taktare och oljan är TCW3 klassad. Two Cycle Water cooled version 3
  7. Jag skulle absolut verifiera denna med en annan mätare. Om denna är mekanisk så eliminerar man även givarfel, alternativt får bör man testa med annan givare.
  8. Hur mäter du trycket? Jag skulle rigga med en helt mekanisk manometer. Denna mäter upp till 10 bar men kanske är något dyr. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/oljetrycksmatarset/oljetrycksmatarset-2000040923
  9. Men hallå, likriktaren har brunnit upp, jag har länkat reservdelslistan. Rectifier betyder att det inte finns någon stabilisator. Varför komplicera något som redan är utrett? Det som möjligen kan ha hänt är att laddspolen pajat. Jag tror att all info för att ge råd om hur man kontrollerar att det inte är avbrott i denna spole finns i tråden redan, så någon kanske känner sig manad fortsätta denna rådgivning. Jag loggar ut från tråden, då det är för många kockar här.
  10. Nu är det ju bara så att likriktaren brunnit upp så det är inte så meningfullt att kolla detta 🙂
  11. Rådet att koppla bort likriktaren är inte taget ur luften. Du har fått länk till en TSG för tändningen, så nu borde du kunna klara dig en bit själv tycker jag.
  12. Det rinner från förgasaren. Tror mer på hål i membanet i bränslepumpen, ta ur det och kolla.
  13. Detta är en tvåtaktare, så någon kam finns inte. Hur tänkte du dig att triggern skulle flytta på sig pga av felpolarisering av batteriet? Ja den har förgasare.
  14. Sannolikt har membranet i bränslepumpen pajat så att bensinen går rakt in i vevhuset. Finns två pumpversioner "Fuel pump ... early" och late. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1990/e40resr En annan möjlighet är att nålventilen i förgasaren (en av förgasarna) hängt sig men då bör det rinna bensin om denna.
  15. Otroligt, det mesta går fortfarande att få tag på till denna gamla motor. Den vita biten är ett lås spärrar startapparaten då växel ligger i: (49): https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1972/25r72r/cylinder-and-crankcase Länk till bilder Startapparaten: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1972/25r72r/rewind-starter
  16. Obs! Det är en bra ide att tillfälligt koppla bort pluspolen på batteriet innan du kopplar bort likriktaren.
  17. Ja koppla isär alla fyra anslutningar och isolera. Du har då kopplat bort laddningen till batteriet. Återkom om motorn inte startar.
  18. Jag tror att det tillhör ovanligheterna att man får returnera elektronik, det kan nog också vara svårt att reklamera. Tyvärr kan man tycka, men jag skulle själv inte vara så förtjust i att någon mindre kunnig "testat" elekroniken innan jag får den.
  19. Koppla bort och isolera alla ledningar till likriktaren (54) , bör vara två gula en svart och en röd. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1996/be25eledm/ignition Testa därefter att starta motorn. En mer komplett felsökning för tändningen finns på sidan 39 i denna. http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf
  20. Jag skulle inte ta för givet att CDI:n gått sönder. Det som brukar brinna upp är likriktaren och eller regulatorn om sådan finns. Tändningen har som jag ofta påpekat mycket lite att göra med 12 volt systemet. @Georg_Ohm är du av en annan uppfattning? Motorn går att rycka igång med ett snöre om svänghjulet och batteriet kvar på bryggan.
  21. Najs. Flamskyddet till insuget? Hur kom du på att kolla där?
  22. Vet inte vad du använder för sökmotor men 850187T1 ger massor av träffar på solenoider lik denna i reservdelskatalogen. 850187T 1 som du angivit är inte helt korrekt men ger även det många relevanta träffar i Google.
  23. Lägg då i framväxeln istället, på reglage och vxlhus. Du har samma konstruktion som i denna tråd, så allt i denna gäller även dig.
  24. Vad är det du söker efter. Solenioden är ju inga problem att finna.
×
×
  • Skapa nytt...