Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Gaidin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 677
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    7

Allt postat av Gaidin

  1. Svarade på ditt PM men fick aldrig något tillbaka, skrev du rätt adress?
  2. Packade om en Zodiac livflotte (6 pers) på Bachmans i Malmö, minns inte priset exakt men det var runt 6000kr även där.
  3. Båten har seglats ett varv runt jorden redan, med förra ägarna och de var nöjda med cuppercoat och har lagt på nytt igen när den förra tagit slut. Den är endast tre säsonger gammal så jag kommer inte att byta den förrän om några år till. Längtar du ut till oceanerna är du välkommen över Atlanten december 2021 med start på Kap Verde. Troligen kommer jag att besöka Afrikas västkust på vägen ner, Marocco, Mauretanien... Drömmen är att gå upp i Gambiafloden. Ang polertrissa, det är ju vanlig kardborre på trissan så det borde ju inte vara något problem om man bara får tag i rätt storlek.
  4. Hur mycket den tar kan man säkert justera med ett finare papper. Cuppercoat är nytt för mig, lades på av förra ägaren och man skall tydligen rugga upp lite så kopparoxiden försvinner och ny koppar kommer fram. Förra året körde jag med teleskopskaft varvat med en excenterslip och ryggen tog rätt rejält med stryk så därav min tanke. Å andra sidan känns det lite överdrivet med en sådan maskin, jag kommer aldrig att använda den till något annat och jag sticker iväg på långsegling nästa år så den kommer i så fall bara användas två gånger.
  5. Kapellmakare brukar ju komma ut och malla. Det är väl ytterst få båtar från 70-talet som är helt original på alla detaljer.
  6. Någon som testat att köra en vägg- och takslip på skrovet vid vårrustningen? Jag brukar rugga upp skrovet (Cuppercoat) på våren och det är ju en jäkla ställning man står i när man slipar underifrån. Jag tänker mig typ en sån här? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-003259/
  7. Gaidin

    Val av solpanel

    Jag skulle säga att den panelen inte kommer att ge någon laddning över huvud taget. Att du har en panel med 18 celler och en med 36; Den ena påanelen med 18 celler är en enda stor panel. Den andra med 36 celler är två kretsar, i princip två ihopbyggda paneler. Om en av dessa celler skuggas kommer den den andra kretsen att leverera hela sin effekt, d v s halva penelnes effekt.
  8. Hänger en del i långseglarforum på FB då jag skall segla iväg nästa år. Där finns det oerhört mycket mer kompetens än här på MG och då menar jag de svenska långseglargrupperna. En annan fördel jag upptäckt där är att de som frågar om att få bli besättning på överfarter o s v är smidiga att göra en snabb koll på. En snubbe var väldigt intresserad av att följa med och hade en del frågor. En närmre titt på hans FB-profil skvallrade om att han var övertygad klimatförnekare, sverigehatare och delade allt som publicerades på de kända fakenews-sajterna. Sparade en hel del tid på det och slapp att träffa honom 🙂
  9. Gaidin

    Val av solpanel

    Lite roligt att jag i går fick hem två sådana. Skall sitta på min ställning i aktern och kommer att sätta ihop dem två på längden för att få en 1200*500 ca och 100W. För detta byter jag ut två st gamla paneler på kanske 30W/styck.
  10. Nja, det håller jag nog inte med om. T ex boracol eller liknande produkter, själv har jag med framgång använt klorin, som dödar beväxtning skulle jag säga ökar livslängden på teaken.
  11. Hade en båtgranne som körde siiox på sin Rasmus. Däcket blev tydligt blekare och såg nästan ut som lutad furu i färgen. Jag tycker det blev väldigt bra.
  12. Jag vidhåller att det inte finns något i chili, CR eller inte, som påverkar havstulpaner.
  13. Äpplen? Nej, varför det när det finns meloner? Jag tycker nog att man kan äta båda, det är helt olika smak, form, konsistens och färg. De enda likheterna är väl namnet
  14. Ja, Kungskrabba hör ju till den absoluta toppen av skaldjur. Ett ben från kungskrabban, ta av skalet ur "mittsektionen" och vänd köttbiten i en varm stekpanna med lite smör, snabbt, rulla bara några varv. Avsluta sedan med ett penseldrag ättika. ❤️
  15. AC förutsätter ju att man har tillgång till landström eller en generator. Vill man bo i en hamn är det ju såklart trevligt men för de flesta långseglare är det nog inget rimligt alternativ.
  16. Signalkräftor är ju en helt annan maträtt än havskräftor. Själv äter jag gärna båta och uppskattar de flesta olika skaldjuren. I somras var jag i Skottland och provade deras skaldjur, helt fantastiska och kan inte jämföras med de vi fiskar i västerhavet. Fulla av smak, krämigt gott kött och billigt. På en restaurang fick jag in pilgrimsmusslor, serverade med blodpudding och pommes. Lite udda
  17. Sådär brukar jag lägga jacksen när jag hissar storen. Mina lazyjacks hissar jag via ett fall från övre spridaran så när jag skall hissa storen släckler jag på fallet till jacksen och drar in dem så som på din bild, runt ett litet knap som råkade sitta lämpligt just vid bomfästet. Vanligtvis lägger jag bara undan en av dem och lägger båten så den tar vinden några grader från vindögat. Detta har jag gjort på två olika båtar.
  18. Å jäklar! Det har jag missat! Då blir det att handla lite nu då. Tack! 😃
  19. Det är faktiskt det som är tanken. Är dock lite missnöjd med raspberryn än så länge, den skulle må bra av lite bättre prestanda, zoom och scroll går ganska trögt men det kommer nog en ny generation innan jag sticker iväg. Tack för synpunkterna allihop! Det blir nog en ny plotter och den gamla som reserv och sedan bildskärm i sittbrunnen. Skall skruva isär lite själv och se om det kanske är något man kan laga själv.
  20. I min båt sitter sedan jag köpte den en Raymarine eS127, en 12" multifunktionsskärm med pekfunktion. Nu har pekskärmen börjat trycka lite själv som den vill och slutat ta emot tryckningar i ytterkanterna på skärmen. Jag kollade med Raymarine och de har fasta priser på reparation, man skickar in sin plotter och får en reparerad tillbaka. Priset för detta är £950 ☠️ En ny motsvarande plotter kostar knappt 25000kr så det är ju halva priset mot en ny. Däremot får jag ju en ny 9" för samma pris som reparationen kostar och jag måste nog säga att storleken på plottern är inte så viktig för mig, nu är den ju t o m en del i vägen (Sitter på rattpidestalen, utsvängbar). Så lite stöd här, kära medlemmar? För- och nackdelar? En ny plotter är ju en ny plotter, 9" eller 12" De nya Axiom-skärmarna verkar dock inte ha knappar eller rattar över huvud taget och med tanke på hur det gick för min touchskärm är jag lite skeptisk till att rationalisera bort reservrutinerna. Det är inte heller livsviktigt att det är just Raymarine, jag har inget nätverk i båten, logger och AP är Simrad, Vind är Garmin och ekolodet är Interphase, AISen är en TrueHeading så jag har de flesta fabrikaten Till saken hör att jag år 2021 sticker iväg på långsegling utanför mina sjökorts trygga område och jag kommer inte att köpa digitala sjökort för hela världen så användningen av skärmen är framöver inte jätteviktig. En kul grej med den befintliga eS127:an är att den har HDMI-ingång och jag tänker mig att jag kan använda den i sittbrunnen till min datornavigation...
  21. Jag tycker jollen i den första filmen var kul med genomskinlig botten.
  22. Har hört att all annan såpa än brunsåpa löser upp fettet i teaken, stämmer det? Som alternativ till Boracol för att ta död på beväxtlighet fungerar ju klor bra, det bleker dessutom teaken.
  23. Gick själv Thyborön till Peterhead nu i somras, 76 timmar tog det med kuling i motvind nästan hela vägen. Jag rekommenderar absolut att ta utsjöskepparen eller skaffar dig motsvarande kunskaper på annat sätt. Det är gott om tidvatten runt brittiska öarna. Väl på plats kan man prata med andra seglare för att få tips och gamla skräckhistorier om eddies, väggar av vatten och annat roligt Båten fungerar säkert bra, se bara till att åka i rätt väder och var ordentligt förberedd.
×
×
  • Skapa nytt...