Gå till innehåll
torsdag 13 november 2025

Fredric_sthlm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    725
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

16 Trovärdig

2 följare

Om Fredric_sthlm

  • Placering
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Webb
    MMSI 912651361
  • Facebook
    https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:2632726/mmsi:912651361/imo:0/vessel:EXCALIBUR

Profile Information

  • Plats
    Lidingö
  • Interests
    Båt Sunseeker San Remo 35

Mina båtar

  • Båtens namn
    Excalibur
  • Bild

Senaste Profilbesöken

3 550 profilvisningar
  1. Tack Patrik, jo det är ju det jag är inne på, men man vet ju inte hur instrument-datan kommer att visas layout-mässigt. Har du något exempel att visa?
  2. Hej alla Maringuidare! länge sedan jag var här men nu behöver jag lite tips från någon som gjort ett projekt likt detta jag avser köra igång 😃⚓️ Mina instrument behöver bytas och jag har tidigare tittat på KUS etc etc men det är rätt mycket stök med att få till allt med allt kablage och i vissa fall nya givare. Så det har inte blivit av. Istället kommer jag bygga ett NMEA2000 nätverk och via två 1708J gateways få ut all motordata till en eller två digitala displayer vid förarplats. Frågan jag ställer är val av display/ displaer. 1) Ska jag ha en display som visar bägge maskinernas data, eller blir det för "plottrigt"? 2) Hur datakonsumerande är all denna information? Vad ska jag tänka på kring snabbhet i displayen? 3) Synlighet i solljus, vad för skärmtyp er skall man välja/ undvika? 4) Modeller att kika på? Vet att Veratron VMH-70 är bra men svindyr (17K), Garmin TD50 ok? Andra alternativ? Det är ju en hel del instrument jag vill ha en bra översyn på för bägge maskinerna: Vattentemp (med larm) Oljetryck (med larm) Varvräknare Voltmätare trimvinkel rodervinkel Brånsletank Vattentank Tips och tankar mottages varsamt🙏🏻😃⚓️
  3. Börja med att kolla/ byta dina bränslefilter. Motorerna kan bete sig sådär om dom inte får tillräckligt med diesel då förfiltrena är igenkleggade. Kolla även luftfilterninsatserna och byt om dom ser risiga ut. Om inte det hjälper blir det till att kolla bränslepump/ turbo.
  4. Jag har haft Alandia sedan 2012 och jag är supernöjd med allt! Låg premie och dessutom har det aldrig varit några diskussioner i ngt av de två fall jag behövt nyttja villkoren varav ena var brand/överslag i batteri. Dem byter jag inte bort!
  5. Tjena Georg! När du skriver att slangen från vevhuset har släppt npgra gånger tänker jag av egen erfarenhet på högt tryck från vevhusventilationen. Det var så mitt ras startade. har du olja i luftfiltret? Med motorn på, ångar det mycket om du tar bort oljelocket på kåpan samt från ventilkåpan fär slangen sitter? Högt vevhustryck beror inte sällan på skadad cylle och olja kan bl a tryckas ut från vevhusventilationen, intercoolern och oljestickaröret (har varit med om de tre ställerna själv) Kör ett leakdowtest för att kolla kompet. Är värdena bra blir det väl att kolla vevaxeltätningarna. Läcker det i framkant slungas oljan runt då det hamnar på multiremmen, baktill rinner det ned i kölsvinet.
  6. Var nere och drog igång maskinerna idag och nästan direkt lade BB instrument av helt. Drog isär kontaktstycket bakom panelen och körde kontaktspray och gick upp och kollade och hör och häpna, dim var igång. Stack sedan ut och körde och SB maskins instrument tycks påverkas sv varvtalet. Från drygt 2000 varv går värdena ner på volt och oljetryck. Hann inte leka med en adderad minusledare idag men blir spännande att se om det ksn vara det, men blir inte klok på att vördena går ner vid högre varvtal.
  7. Tack! Ja minusanslutningen känns ju som spöket i detta problem, Så det ÄR alltså en gemensam minus för bägge kabelstammarna? Ska testa att dra fram en frisk minuskoppling🙏
  8. Jag har dubbla KAD42:or och mina instrument lever djävulen👿 På styrbords maskin upplever jag att värdena efter en stunds körning går ner på såväl Volt-, Oljetryck och temp. Kommer alltid efter en stund som sagt. På babords maskin lägger instrumenten av efter en stunds körning, alltså Volt-, Oljetryck, temp samt trimgivarinstrument. Slår jag av maskinen och startar igen så poppar dom igång igen. Har kollat så kontakterna sitter i ordentligt i boxarna på motorerna. Ngn som har ngt konkret tips att testa. Känns ju absurt att bägge uppsättningarna som ju är separerade med separata batterier strular.
  9. Jag har motsvarande 150W sedan ett år tillbaka, använts frekvent när jag är ute med båten och min ser helt ny ut. Supernöjd med min. Det är väl självklart att den blir solblekt om du har den framme året runt! Inte meningen att den ska vara under solen för jämnan. Har du inte landström/ batteriladdare vid hemmahamnen? Avseende kontakten så rekommenderar jag istället dessa https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/MC4-KONTAKT_2-PACK_HANE_HONA_IP68?id=05776
  10. Tämligen säker på att Kuntze har. Dom fixade på 5 sekunder fram en passande till min Sunseeker. Inte exakt samma form som den gamla listen men tätade perfekt.
  11. Håller helt med. Räcker att köra 1h så är oljan mörk. hydraulolja från styrning eller trimplan? Dieselspill?
  12. Du kan köra inom beach-området med max 1000 varv
  13. Grattis till ett bra ankarspel! Det går ju alldeles utmärkt att göra så. Medföljade bultar som fästs från magnetstoppen (som du bör använda) utanför och genom fästet för motorn kanske inte räcker till men är ett minimalt problem. I övrigt kan du rotera motorn i fästet för optimal anpassning.
  14. Följ bara Penta-anvisningen som Kossor lade in i denna tråd tidigare
  15. Är du säker på att det är olja och inte spridarna som läcker diesel?
×
×
  • Skapa nytt...