Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

entranced

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om entranced

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

696 profilvisningar
  1. Tack för tipset. Jag börjar med pumpen med tanke på hur tändstiften ser ut. Hjälper det inte så går jag vidare med tomgångsmotorn.
  2. Väcker tråden till liv igen för lite uppdatering. Tack för alla svar! Har kollat stiften och inget vatten överhuvudtaget upptäcktes. Däremot var dom rejält sotiga vilket förvånar då dom inte suttit i under många gångtimmar. Kan det bero på för högt bränsletryck att dom sotat ner sig så jäkligt tro? 1. Vajer bytt vid bälgbyte i våras. Trodde också i början att felet berodde på växelwire/microbrytarstrul men har släppt den teorin då det inte är i själva växlingsmomentet den dör. Utan när man ger gaspådrag efter växling. 2. Känner igen mig i det du beskriver. Lutar åt pumpen i mitt fall också då (och nya stift)...
  3. Kanon, då kör jag på likadana stöttor som jag har i aktern.
  4. Hej, Snart dags för torrsättning och måste skaffa nya stöttor förut. Använder träbockar som kölpallning och motorbåtsstöttor akterut. Fungerar det med motorbåtstöttor även i fören med spännband/kätting mellan eller bör man använda sig av segelbåtstöttor där. Har en Sea Ray 268.
  5. Om det är en vattenläcka (vatten i bränslet?), borde inte motorn gå knackigt även på höga varv då och inte bara när den är varmkörd vid låga varv? Den är alltid lättstartad (utöver när beskrivna motorstopp inträffat, då den strejkar efteråt) och går bra på höga som låga varv.
  6. Nej, han kollade felkoder varav 2 st hade med bränsletillförseln att göra. Dessa givare byttes. Får kolla dessa nästa gång det händer. Tack för svar.
  7. Hej, Jag har strul med att motorn dör vid växling efter att ha kört längre sträckor vilket har resulterat i kajstuds och andra situationer man helst vill undvika. Det verkar däremot fungera fint på kortare sträckor och jag har inte fått fram felet då. När motorstopp inträffat och jag försöker starta den direkt efter så hackar den och vägrar hoppa igång. Enda sättet att starta den då är med växel ur och fullt gaspådrag vid nyckelvrid. Då hostar den igång igen, ibland med en avgasknall, går lite ojämnt till en början men hämtar sig efter en kort stund och tuffar sen på normalt. Känns som den surar ner sig när den går varm. Mecken har kollat med diagnostikinstrument och fick fram två felkoder och därefter bytt två givare som ska ha med bränsletillförseln att göra. Spole, tändstift samt tändkablar byttes samtidigt. Även startbatteri är nytt. Tyvärr kvarstår problemet till stor besvikelse. Mercruiser 5.7 EFI/Alpha One Alla tips tas gärna emot! Tack på förhand!
  8. Hansen Racing hade två rattar inne som passade detta nav men föll mig inte direkt i smaken. Grant verkar ju ha en del rattar som skulle funka också. Får leta runt lite för att se vad som finns.
  9. Grymt! Var förbi Hansen i Spånga och fixade det. Tack för hjälpen!
  10. Hej, Har en äldre Sea Ray 268 där jag håller på att renovera intrumentbrädan och tänkte passa på att byta den rostfria orginalratten till något nyare. Men vad är detta för infästning: https://www.pixeltopic.com/files/2017/3/bxmnxdtnpjdygmc.jpg Vet ni om det finns rattar som passar detta, då det inte ser ut som dagens Teleflexfäste som dom flesta rattar har idag, eller går det att lösa på annat sätt? Tack på förhand!
  11. Ska kika på både micro-brytarna samt reglaget. I mitt fall skulle det kunna vara reglaget för det är rejält trögt och det är inte helt lätt att veta om neutralen eller en växel är i. Angående fel 1 så får jag väl prova med nya stift och fördelare och se om det gör skillnad. Tack för svar! Uppskattas!
  12. Hej, Har två problem med min Mercuiser 5,7 EFI och jag är lite osäker på om det finns ett samband mellan problemen. Förhoppningsvis finns det någon här som har lite idéer. Fel 1. Efter att ha varmkört motorn så kan det vara problem att få igång den efter att man haft den avstängd en stund efteråt. Den hackar vid startförsök och går inte igång såvida jag inte ger full gas. Vid fullt gaspådrag så hoppar den alltså igång. Vid kallstarter så har jag inte haft detta problem utan det verkar enbart inträffa när motorn är varm. Fel 2. Det har hänt vid några få tillfällen att vid startförsök så har det varit helt dött när man vrider om startnyckeln. När man vridit ett kvarts varv så hör man hur soppa sprutar in, men när man vrider ytterligare så är det helt dött. Inget ljud vare sig från startmotorn eller nåt annat. Trodde först att det var problem med startmotorn så knackade lite desperat på den men det hjälpte inte. Har även bytt tändningslåset om det var nåt glapp där, men felet kvarstod. Provade att ge full gas vid start och då tände den och motorn hoppade igång... Det här har hänt ett fåtal tillfällen men har lyckats få igång den efter mycket om och men utan att kunna identifiera felet. Vet inte om det var en ren slump att den startade när jag gav full gas sista gången det hände men det känns inte betryggande. Tacksam för lite inputs om ni har några idéer. Mercuiser 5.7 EFI, Alpha One gen 1 på en Sea Ray 268
×
×
  • Skapa nytt...