Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

KimAchren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om KimAchren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Igår var vi 6 pers. i båten. Vi kom upp i plan men det krävdes kick-down och rejält med tid innan den kom upp ur vattnet. Det rykte, men inte svart utan snarare grått. Det tolkar jag som att turbon inte är helt rostig och gles utan snarare att jag borde justera upp pumpen lite. Har inte kollat laddtryck. Några tankar?
  2. 32knop kom jag upp i. Då med 3950rpm enligt mätaren.
  3. Å andra sidan, om den uppnår 3900rpm med B6 också, så betyder ju det att B5 är onödigt liten. Dessa båtar levererades med AQAD40 en gång i tiden, så KAD42 borde nog utan problem orka med 30+ knop.
  4. Det vet jag inte. Men jag förstår inte hur du menar att det skulle bli klarare av att gasa fullt? Jag menar; jag nådde ju det varvtal som specifikationen anger. Det måste ju betyda att propellrarna åtminstone inte är för stora..? Vad hade det sagt om jag hade nått 4000rpm eller mera? Sen borde jag ju förstås kolla så att den årkar varva vad den borde med B6:orna också... Men det blir till en ny dag. Men det faktum att den är trög upp i plan borde indikera att något inte är som det ska med motorn. Endera är turbon gles eller så borde jag ställa upp pumpen, vilket knappast är gjort.
  5. Jag slutade gasa då ja nådde 3900 rpm. Vet ej om det fanns mera att ge.
  6. Nu är B6:orn på och kan säga att det gjorde en ordentlig skillnad till det bättre. Kör nu 23-24knop med 3200rpm. Har inte provat max. än. Enda negativa är att det tar mycket lämgre tid att komma upp i plan. Får ta och kolla skicket på turbon till hösten.
  7. Var ut och provade lite igår. Fortfarande med B5 propellrarna. Jag kom upp i 28knop på 3900rpm. Lite förvånande hur många knop extra det kom med de 600 varven mera. Det tyder på att den vill ha lite mera än 20knop för att komma upp ur vattnet ordentligt, eller hur?
  8. Tack för svar! Jag återkommer med resultat.
  9. Jag har nu provat med B5 propeller och tycker att det varvar onödigt mycket; 3300rpm i 20knop. Båten är en Marino 8000 och vad jag har kunnat läsa ska de toppa 30knop med AD41. Har nu tänkt prova med B6 propellrar.
  10. Då man börja tänka på saken undrar jag om drevet verkligen blir mer belastat av att ha en högre utväxling och kompensera med större propeller, som många påstår. Skillnaden mellan drev med olika utväxling är ju i nedre växeln och då borde endast propelleraxlarna se ett högre vridmoment, inget annat.. Synpunkter?
  11. Hej Mitt nuvarande drev är slut i kugghjulen och jag funderar på att köpa ett beg DP-E istället. Problemet är att det är 1,95 istället för 1,78 som rekommenderas till KAD42. Så ca. 10% skillnad i utväxling. Kommer det att hålla med B5 propellrar i en 3t båt? Jag är inte ute efter att åka i toppfart eller liknande, utan mest kring 20-22knop. Någon som kör med liknande setup? mvh Kim
×
×
  • Skapa nytt...