-
Innehålls Antal
589 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Micke_Se
-
Cirkulationspumpen på motorn är enkel att byta. Sitter med två bultar på var sida, MEN, den är knappast ditt problem. Den slutar nämligen inte att fungera bara så där utan börjar vanligen att läcka när den går sönder. Inget gummi i den som slits utan en skovel i metall som knappast ger upp, speciellt inte på en motor med sötvattensystem (läs glykol). Men visst det kan hända men om du inte redan gjort det redan så börja med att kolla impellern i drevet. De är den som förser värmeväxlaren med kylvatten.
-
Och det gick hur?? Faktum är att konstruktionen är bra jämfört med gen I där man måste montera bälgen på bälghuset först och sen i främre änden = mycket trångt och bökigt. Som jag skrev tidigare så löser inte verktyget problemet helt men det är en bit på väg.. Bravo har samma konstruktion men där är både bälg och kanten som håller bälgen på plats kraftigare, (lite OT men nån Bravoägare kanske blir glad av att läsa detta) Såå, själv har jag gjort en enkel expander som trycker ut bälgen mot spåret och håller den på plats när jag lägger aluringen med verktyg mot den.. Och sen ett snabbt tryck så sitter ringen där.. Expandern var tvunget att göras delbar för annars får man inte ur den ur bälgen sen... Så visst, det är ett problem men inte omöjligt med rätt grejer, Tyvärr framgår inte detta i nån verkstadsbok.
-
Man använder sej av en mätklocka som visar både tryck och vaccum eller alternativt en av varje. Anslut till nåt av oljepluggshålen och trycksätt med 14-15psi.. Vaccumtest 9-10 in hg. Låt stå 4-5 minuter men ju längre tid desto säkrare test. Jag låter det stå över natten. På tryck brukar jag även testa på lite lägre tryck för ibland tätar packboxarna på 15psi men inte på t.ex hälften. Snurra på axlarna då och då. Läcker tryck är det lätt att spruta på nåt som ger bubblor och på det viset se var det läcker. Vaccum är värre men om man har tyst omkring sej så brukar man kunna höra var det är. Senast ändrad av Micke_Se | 24 april 2010 | 11:34
-
Ja så kan det se ut om man räknar strikt på tiden men sen kostar nog just att veta hur man gör en slant och att meken har de de ofta dyra specialverktyg som behövs. Vad gäller det nämnda bytet av växelwire som exempel så går wiren i 8 fall av 10 av där den är fastskruvad i bälghuset med borrning/gängning som följd. Och det är dessutom en konisk specialgänga givetvis.
-
Växelwiren är en känslig och ofta krånglande del på Alpha dreven och därför är det nog vettigt att den byts samtidigt och det är ju ingen störe merkostnad. Mercruiser är också mycket krångligare att byta bälgar m.m på än t,ex OMC och Volvo så det går inte riktigt att jämföra.
-
Den är som sagt bara för att tätningen ska hamna lagom hårt mot huset. Lite överkurs egentligen och som hemmamek behövs det inte. Man ser ju när nederdelen på tätningen träffar impellerhuset och så trycker man lite till. Men då har du ju hylsan så spar den (om den var hel)
-
Tänker du på plasthylsan som man trycker ner gummitätningen med? Alltså tätningen runt drivaxeln och impellerhusets överdel så är den endast för att sätta tätningen lagom hårt mot impellerhuset. Så den är nog kvarglömd i så fall...
-
Jag kollade detta med den killen jag nämner här ovan och han hade inte bytt pivåhuset även om det enligt Volvo är meningen att man ska göra det. han gängade wiren och satte sen fast den på ungefär samma sätt som OMC wiren sitter. Och ingen tätning där wiren går in i aktern. Wiren går ju i ett rör/slang och längst upp har åtminstone OMC en liten gummibälg sitter och även utan den så kommer inget vatten in. Den sitter långt över vattenytan.. Jag mailar dej telnummer till honom. Det ar helt ok att ringa om du ville om du inte redan investerat i nytt hus
-
Hoppas det ordnar sej för dej. En kompis råkade ut för samma sak. Han fick ingen ersättning. Han hade Svenska sjö...
-
Är samma motor. En V8 från GM (Chevrolet) som har lite olika kringutrustning bara beroende på om det är Volvo, Mercruiser eller OMC. Ingen skillnad på kvalité på själva motorn med andra ord... En av världens mest tillverkade motorer och mycket slitstark..
-
Jag vet/känner en kille som gjort exakt detta. Trodde inte detta skulle vålla dej så stora bekymmer för det är ju trots allt ett mycket vanligt byte. Jag kan kolla med honom om jag får ge ut hans telnummer och så mailar jag dej om du inte löst det innan dess..
-
Mycket bra sida Lasse som nog rätar ut frågetecknen för de som undrar/är intresserade.
-
AIS är en bra grej men tänk på att om alla bara sitter med mottagare så försvinner ju lite av idén med det hela bortsett från de fartyg som är skyldiga att även sända ut AIS data. Vad jag menar är att alla vill se andra båtar men om ingen sänder AIS data ut finns ju inget att se! Så personligen installerade jag en transponder för att både synas och se. Dyrare, visst, men priserna börjar komma ner på en hygglig, (nåja), nivå nu.. Sen låter man transpondern stå på även när båten ligger förtöjd och vips har man ett dolt larm.. Finns flera sidor på nätet där man kan se sin egen båt med all data som position, fart, kurs osv.. Och detta fungerar även för klass B transponder..
-
Ja lite fel är det. Den änden av bälgen ska inte limmas. Inte för att det gör så stor skillnad men så är det. OCH, ringen är ett helsike (oftast, men inte alltid) att få dit även med ringdornet också så spar ett par svordomar till det. Det som händer är att bälgen hela tiden glider undan. Men eftersom du nu limmat bälgen så kanske du slipper det bekymret åtminstone. Frestas inte att fetta in (eller liknande) aluringen för då får du visserligen dit den lättare men så fort du tar bort verktyget så halkar den ur igen...
-
Som nämnts ovan har vingarnas längd betydelse, Eftersom jag råkar veta att frågan rör ett SE106 drev som alltså motsvarar ett Alpha One gen I så är det minst sagt korta vingar. Byte bör ske varje år eller åtminstone vartannat. Blir snabbt sprickor i vingarna pga av den kraftiga böjningen. På SE116 som motsvarar Gen II av Alpha One dreven kan man lugnt åka på flera säsonger förutsatt att men vet när impellern är bytt senast. Vet man inte det är det säkrast att byta så kan man åka lugnt sen..
-
Ja så är det. Jag har svarat på ditt mail om du kollar
-
Din bälg är trasig. Med öppning på bälgen så menas att topparna på vecken är öppna, ser ut som om dom är avskurna.
-
Jag har gjort en diagnos på en sån motor av samma årsmodell.. Fick inte fram lika mycket info som från nyare motorer men gångtimmarna fanns i alla fall där.
-
Har bara gott att säga. Köpte en VHF för fast installation därifrån och den var felprogrammerad så den sände bara med 1W på vissa kanaler, bl.a L1 och L2.. Mailade om detta och fick en ny med posten direkt utan att ens ha returnerat den felaktiga (vilket alltså gjordes efteråt). Köpte även en Navman/Northstar gps samtidigt. Snabba svar på mail osv. sånt som uppskatas när det är nåt man vill veta. Så för min del kändes inte telefonkontakt speciellt viktigt, funkade kanon ändå.
-
Nej. Oljetrycksmätaren fungerar ändå. Det är två olika givare. Så det går bra att bygla.
-
Jag vet så mycket att wiren har olika nummer beroende på längd (så klart). När man byter ut en befintlig Volvo wire så står det nummer på wiren så man vet vilken man ska ha men det funkar ju inte i ditt fall. Men det borde nån kunna hjälpa till med. Let´ s Dance? Vad är det?
-
Googlade lite och hittade detta som friskade upp minnet lite. Volvo har en direktwire från drevet till reglaget vid förarplatsen. http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=32163 Men kanske läge att invänta fler svar. Jag är inte så hemma på Volvo som jag tror du vet
-
Förr när Volvo tillhandahöll konvertingskit (till vettiga priser) från OMC Cobra till SX så ingick allt för ombyggnaden och om jag inte minns fel så var det en annan växelwire som behövdes förutom motormonterad sjövattenpump. Men finns säkert nån här som har bättre koll på Volvo än jag Men att wiren är olika tror jag du kan räkna med eftersom den inte ens sitter på samma ställe på respektive drev som du själv nämner..
-
Det säger dessvärre inte så mycket. I drevet har du alltid en impeller på Alpha men det kan sitta en på motorn också. Den sjövattenpumpen sitter i så fall LÅNGT ner på styrbords sida och drivs av fläktremmen. Du ser två slangar gå från den varav den ena går ner till ett intag i durken. Detta intag ser du även under båten i så fall.
-
Öppna den övre oljepluggen på sidan av överhuset. Nivån ska vara i höjd med det hålet. Så vid påfyllning vid oljebyte går det alltså till så att man trycker in olja med en speciell pump genom undre oljehålet till det rinner ut genom det övre hålet. Då är nivån rätt. I med övre pluggen för att skapa ett vaccumlås och sen bort med pumpen och i med undre pluggen. Glöm inte att byta packningar på pluggarna. Senast ändrad av Micke_Se | 11 januari 2010 | 19:40
