Janne_G
Medlemmar-
Innehålls Antal
378 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Janne_G
-
OM det nu är så att du har problem med turbon, vilket allt tyder på, se till att du väljer en uppgraderad turbo med rostfri hylsa och "billet" i turbinhjulet. De ger ca 10-12 % extra vid lägre varv tack vare ökad effektivitet, dock ingen ökad toppeffekt. Jag har extremt god erfarenhet av http://turboshop.se som ligger i Ljungskile (Mellan Göteborg och Uddevalla). Extremt snabba och serviceminded. Typ en sån här. De har även paket med knä och alla packningar och klämmor. Bra priser..... Jag sitter även på en löst turbotrycksmätare norr om Göteborg.
- 18 svar
-
- 2
-
-
Jag gjorde samma sak på min 4.3 v6. Inte portmatchningen dock vilket jag ångrar än idag. Skillnaden med Edelbroken förknasare + insug och elektronisk tändning gav garanterat 35-40 fler hästar och kraftigt ökat vrid. Satte på en solas 4-bladig propp och sen gick den som en dröm. Så AI är troligen spot on i det här fallet. Portmatchningen gör säkerligen 10% till. Ska bli intressant att höra hur den går efter inkörning.
-
Bara ett tips: https://agderkalesje.no/ Kika in på deras sida och fråga om vad ett nytt kapell till din båt kostar. Jag vet att många reagerat på att priserna i Norge i många fall är lägre på kapell än i Sverige......
-
Börja med att inhandla oxalsyra, helst i gel-form. Lägg på, låt sitta ca 15 min, skrubba med hård borste, högtryckstvätt. Ta sen en bild när det är torrt och lägg in här så får vi se vad du får för tips. Mvh Janne
-
Min Nidelv 28:a har fått förbrukningsbanken uppgraderad till litiumbatterier, 2 st 200Ah. Och helt nytt eget elsystem inkl säkringsdosa och kablar. Inget ihopkopplat med startbatteri eller motor. Laddas enbart via solcell 165 W eller lös laddare om man har landström.... Just det, glömde: Har flyttat huvudbrytarna från under durk till ett skåp vid sidan av trappan. Så nu behöver man inte krypa längre.
- 153 svar
-
- 2
-
-
Så länge man skiljer på västkust och övriga så är det fritt att spekulera. På Västkusten är det hittills enbart Göteborgs kommun som ställer krav via sitt egna hamnbolag GREFAB och det gäller från 2027. Då är det enbart TBT som inte får existera på båtar. Det är båtar äldre än 1990 (lite osäker) som behöver visa att de är fria från TBT. Sen vet jag att man i Östersjöregionen har en massa knepiga hyss för sig, men det är helt OK. Bara man är tydlig med vad och var man avser. Dvs generalisera inte....
-
Jag rekommenderar att ta reda på om din båt kommer att få sjösättas efter att förbudet införs. Det görs genom ett test. Kolla om din hamn gör som GREFAB i Göteborg, dvs efter 1 jan 2027 är det stopp. Båtar utan bevis på att den är TBT-fri sjösätts inte. Har ni inga krav, glöm och gå vidare....
- 8 svar
-
- 1
-
-
Jag har Jotuns trallbets i burmateak-kulör på mina verandor. Likar teak på satellitbilder 🙃 Håller 2,5 år sen får man lägga på nytt.
-
Boka in ett test, gör du hos din hamn. Sen tas prover och du får svar om båten har spår av TBT. Då får du ta beslut på om du ska skrapa själv ner till gelcoat, tar ca 16 timmar, eller leja någon som blästrar för dig. Därefter målar du med epoxigrund och flera lager epoxi innan du lägger på ny bottenfärg.
- 8 svar
-
- 1
-
-
Ganska vanligt att drevmotorerna på 270/280 fastnar. Ta isär, gör rent, och testa på bänken. Sen kan du återfetta och montera ihop igen.
- 6 svar
-
- 2
-
-
Inte rep och P-ring. Då lyfter p-ringen. Kraftig kätting närmast p-ringen, typ 2 meter och sen lite klenare. Och så tar du 20 m kätting totalt så att ryckdämpningen blir kättingen som lyfts från botten.
-
Rigor Mortis (Likstelhet/likspänning) kommer i produktens slutskede av livscykeln. 😉 Skämt å sido, ingen likström vid landström. det är växelström som används. Och då finns det fas(svart), nolla(blå) och jord(gul/grön) i kablaget. Och de kan inte polvändas om man använder CEE-kontakter. Allt för att göra det så säker som möjligt i båten då den under en kortare period av året oftast befinner sig i närhet av vatten. Jordfelsbrytare än en annan sak som MÅSTE finnas.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Inte vid havet på västkusten. Här bygger man med järnvägsräls, trär på 150 mm plaströr och gjuter i. Stormarna raserar allt annat inom några år. Eller så går man den långa vägen via mark o miljööverdomstolen och får tillstånd till flytbryggor. Som blir sjukt dyrt pga alla inlagor/intyg som måste till.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Kolla med nån entreprenadfirma i krokarna där du bor om de kan trycka ner järnvägsräls med grävmaskin för dig. Om det går att komma fram med grävare dit. En stor maskin bör nå ut. I annat fall finns bl a https://hamnosjo.se/ https://www.wahlsjo.se/ Eller kanske https://benholm.se/bygga-brygga-goteborg/
-
Båten är en Nidelv 28 från -87 som har varit älskad av sin första ägare, i ganska många år. Men det märks att han blev äldre och tappade det. Sen ägare 2 och 3 har väl inte prioriterat att hålla nån finish direkt. Så när jag köpte den hösten -23 var den ganska ordentligt oxiderad men efter en runda med Oxidlösare (Autosmart Buffer 2000) så såg båten OK ut. Ett varv med Biltema Ultimate Cut så var den riktigt fin. Och sen på med Silver One. Vågorna i havet glittrade så vackert i skrovet.
-
Jag köpte Biltemas 150 mm oscillerande maskin till min båt för några år sen. Kan bara konstatera att med BT's ulltrissa och deras Utltimate Cut så blir båten fri från oxid och annat jox. Byter sen trissa till en blå mjuk skumvariant (också BT) och kör med Autosmarts Silver One vax. Och ett år senare efter tvätt så kommenterade båt-grannen: "Asså, du e redan vaxad och klar" 😁 Blev en liten runda med polish och sen på med Silver One igen. Den ska klara 15 månader på bil, men håller i alla fall en säsong på båten. Dyr som 1-2-3 (runda slängar tusenlappen för en liter) men det går inte ens en deciliter för min 28-fotare. //Janne
-
Nej, det kletar inte av sig men man får känslan att handen fastnar. Tar några veckor innan det försvinner.
-
IPA - IsoPropanol Alkohol. Används för att tvätta lack rent innan man lägger på lackförslutning för att det ska fästa ordentligt. Tror det är ganska överkurs om man "bara" ska vaxa...
- 52 svar
-
- 1
-
-
Enl min uppfattning så torkar inte benarolja, den är alltid seg och följer med rörelser. MEN det innebär att den upplevs som kladdig i början. Därför körde vi med fernissa på grabbens rorkult. International Compass först i 6 lager (2 utspädda) sen 2 lager International Goldspar satin. Eftet 3 år är det fortfarande en möbel.
-
Kolla med Broberg Sweden. De fräser evagolv till båtar. Tror det är brobergsweden.com
-
Fråga tillverkaren ?? 😉
-
Jisses, en sökning gav vid hand att den kostar från 329:- (Fruugo) till 5 400:- på fina butiken i stan... Köp 3 på Fruugo och byt när/om den pajar. Skulle tro att även fina butiken pryl kommer från samma fabrik där de bruka tillverka delar i Chinesium bl a . 😁
- 20 svar
-
- 1
-
-
Reservdelar hittar du på Sleipner AB's hemsida: http://sleipnerab.se Av dem kan du även få info om vem som servar i ditt närområde. De är generalagenter för Wallas i Sverige. (Strömstad)
- 4 svar
-
- 1
-
-
Nu ska du få ett tips av mig som kanske ligger lite utanför din comfort zone: Kika på Uttern 6300, gärna med direktinsprutad 2-takt. Du kan sola, äta, övernatta, gå på muggen, vara ute över helgen och är ändå relativt enkel att hantera. Går att få upp på trailer av en ensam person. Men en 80-kärra blir nog 2 tons totalvikt, dvs DYRT. Så behöver du dra den så långt hem till föräldrarna ? Räcker inte en 30-kärra ? Finns från 50 - 120' i olika skick. Och du, undvik inombordare med drev, det är DYRT på riktigt. Speciellt i Blekinge skärgård.... Ett tips till, satsa på en bra kartplotter, ska visst behövas enl sjöräddningen i Karlskrona. Det är grunt och stenar ÖVERALLT.... //Janne
-
Kör du med värmeväxlare och separat glykolblandning i motorn ? Då kan du leta efter ett Edelbrock 2104 istället. Det kommer ge bättre vridmoment på lägre/mellanvarv än gjutjärnsklumpen.
- 5 svar
-
- 1
-
