Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

Craycoat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    545
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Allt postat av Craycoat

  1. Värt att notera är att blåsan fungerar bäst om man håller den vertikalt, inlopp ner och utlopp upp, då får backventilerna lite hjälp av gravitationen.
  2. Hej, det hålet som du hittat är till för att ställa timingen. Genom att lysa med en tändningslampa för att kan man se hur timingen ligger jämfört med TDC på översta cylindern (nr 1). Du skulle kunna plocka ur tändstiftet ur cylinder 1 och vrida svänghjulet till markeringen som visar TDC, samt känna med en skruvmejsel att kolven verkligen är på TDC vid markeringen innan du monterar bort svänghjulet för att se om kilen linjerar med svänghjul och vevaxeln. Jag klistrar in några bilder på vad du har framför dig. Ett annat test du skulle kunna göra är att göra ett vanligt kompressionsprov, det skulle visa om kamaxeln har ändrat position i jämförelse med vevaxeln så att ventilerna öppnar vid fel tillfälle.
  3. Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.
  4. Neutralbrytaren stoppar bara kretsen till startmotorn. Om jag tolkade felbeskrivningen rätt så går startmotorn runt och stiften gnistar, men motorn startar inte.
  5. jag kan inte svara på om det där är normalt. Det finns heller inget angivet om hur mycket den ska röra sig i servicemanualen vad jag kan hitta. Jag rekommenderar att du försöker få tag på servicemanualen till din motor där står det hur dessa system ska testat och justeras. Så här står det för min motor (Suzuki DF 140 -06) gällande justering av tomgångsvarvet. ADJUSTMENT : If idle speed is out of specification, perform following adjustment procedure. 4. Check that CTP switch is in ON position. 5. To set the IAC valve duty to constant 15%, raise engine speed to 1000 r/min. or higher by turning the by-pass air screw and hold that speed for 10 seconds. At this time, caution buzzer will sound to notify that IAC duty is in fixed mode. Turning air screw counterclockwise : Engine speed will increase. Turning air screw clockwise : Engine speed will decrease. NOTE: • While IAC valve duty is at fixed 15%, caution buzzer will sound for repeated 0.5 second with an interval of 3 seconds. • The 15% fixed mode of IAC valve duty will continue for 5 minutes and then it will be automatically cancelled. 6. During fixed mode of IAC valve duty, adjust engine speed to 625 ± 25 r/min. by turning by-pass air screw.
  6. Den såg ju helt okej ut. Prova flöda ur bränslesystemet när du ändå är där och skruvar. Skruva upp dräneringskruven på VST-tanken och pump på blåsan samtidigt som du håller en glasburk under dräneringsslangen.
  7. Kolla om svänghjulskilen nr10 i bild är hel och om spåret i svänghjulet linjerar med det spåret vevaxeln.
  8. Jag hade som nästa steg kollat IAC ventilen. Det är del 5 på bifogad sprängskiss. Plocka ur den och gör rent de inre delarna av den med 5-56 eller WD40.
  9. Ibland kan motorn ha en kontakt för att ansluta en extern bränsletank, då behövs en pump. Annars så tror jag pumpen är där för att motverka ånglås i de tunna bränsleslangarna. Tunna ledningar och värme brukar skapa problem i självfallssystem.
  10. Jag förstår hur du menar, jag har själv en låda med grejor som tillhör min båtmotor om de plötsligt skulle behöva bytas. Om det inte är så dyrt så kan du ju beställa hem ett extra membran. Dessa membran är lövtunna och utsätts för konstanta tryckvariationer från vevhuset under gång och kan gå sönder utan förvarning. Nål till förgasaren brukar gå att rengöra och få tillbaka funktionen på, men är nålen billig så varför inte. Det finns även 2 backventiler i bensinpumpen som kan frätas sönder av etonalrik bensin, men dessa kanske är överkurs att ha hemma. En fråga på din upplevt svaga gnista, har du ställt in gapet på tändstiftet innan du monterade det nya?
  11. Jag skulle inte bry mig om att byta något i förebyggande syfte på denna motor. Ett pumpmembran kan hålla i 1 år eller 30 år, så det är bara att köra så länge det håller.
  12. Vad är det för motor? Optimax eller 4takt?
  13. Tjuvluft brukar vara packningen som sitter mellan förgasare och motorblocket som inte håller tätt. Om du sprutar lite startgas runt denna så kommer du märka om den är tät eller ej. Om motorn ändrar varvtal markant så vet du att packningen läcker.
  14. Den förgasaren som sitter på är av bättre kvalite än Kinaförgasaren. Jag hade inte bytt i onödan. Tjuvluft brukar ha symptom som rusande varvtal och att motorn saknar ork.
  15. Kan vara tjuvluft. Kolla att det sluter tätt mellan förgasare och vevhus.
  16. Ok, lycka till. Jag har själv en Suzuki df140, men än så länge har jag klarat mig från detta, men det är nog bara en tidsfråga tills tomgångsventilen måste rengöras, det är ett vanligt problem på dessa motorer. Meddela vad du kommer fram till!
  17. Ibland sitter pumpen på sidan av förgasaren men oftast inte. Den brukar sitta på sidan av motorblocket och ser ut som en liten puck med inlopp och utlopp. Börja med att kolla att nålen som hålls upp av flottören i förgasaren håller tätt. Håll varsamt upp flottören och prova att blåsa genom inloppet, där bensinslangen sitter ansluten. Om det kommer igenom luft där så måste du rengöra nålen och dess säte så att den blir tät.
  18. Så länge du har tillräckligt med olja kvar in vevhuset så är det ingen större risk att motorn skär sig. Kolla oljenivån med stickan bara. Förgasaren är enkel att montera bort, sitter med 2-4 skruvar. Men lämna in den du om du känner dig osäker.
  19. Ja om du plockar ut tändstiften och inspekterar om de är våta eller torra kan ge lite vägledning till varför motorn har dött. Denna motor har flera temperatur och trycksensorer som styr blandningsförhållandena, alla har en fail safe inställning som gör att motorn borde gå hyfsat på tomgång när den väl är varm. Jag skulle nog felsöka i följande ordning. 1, Pumpa på blåsan medan motorn går 2, Kolla tändstiften efter att motorn dött 3, rengöra IAC (tomgångs) ventilen 4, fungerar inget av detta så finns det mer avancerade felsökning i servicemanualen.
  20. Det är bara en justering av lågfartsmunstycket, de flesta förgasare fungerar så att det blir en magrare blandning när du skruvar in skruven. En annan möjlig förklaring är att membranet i bränslepumpen kanske läcker. I så fall fylls vevhuset med för mycket bensin och tillslut kvävs motorn.
  21. Hej! Kan även vara någon koppling som inte håller tätt. Hur ser bränslefiltret ut på lågtryckssidan när motorn går på tomgång? Inloppet i denna är lägre än utloppet, så den ska vara helt fylld med bensin när motorn jobbar. Prova att konstant pumpa på blåsan medan motorn går på tomgång för att se om det gör någon skillnad. Om blåspumpningen läker felet så vet du att det är något fel på bränsleleveransen på lågtryckssidan. Om det inte gör någon skillnad, motorn dör ändå så är det förmodligen inte fel på lågtryckssidan. Då skulle jag kolla om det kan vara en igensatt IAC ventil som ställer till det. Vatten i bränslet brukar skapa problem även på högre varv så om motorn går bra för övrigt så borde inte detta vara felet.
  22. Det är kugg mot kugg som du hör. Dogclutchen slår mot backväxeln, metall mot metall. Namnet clutch är missvisande det är mer en växelväljare som hakar i back eller framväxeldrev. Om du varvar motorn blir slitaget än värre. Se till att justera växeln innan du åker på ett dyrt byte av clutchen eller backväxeldrev.
  23. Du kan även ta bort slangen till vevhusventilationen och göra rent den invändigt.
  24. Förmodligen olja i förgasaren. Skruva loss skålen på botten av förgasaren och töm ut innehållet. Det som brukar hända när man transporterar eller lutar motorn åt fel håll är att olja från vevhuset rinner genom vevhusventilationen och in i luftlåda och/eller förgasaren.
  25. Blåsan ska inte dra ihop sig. Det skulle även kunna vara vatten eller smuts i förgasaren. Vattnet ligger på botten av skålen tills man börjar få lite mer sug, på höga varv, först då följer vattnet med upp i insuget.
×
×
  • Skapa nytt...