Jump to content
Sunday 29 November 2020

dalamala

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About dalamala

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en värmeväxlare. Det vet jag 😂. Vad menar du med att sjövattnet kyler det interna systemet? Vilket system är det? VM i puckofrågor men måste mjölka dig när jag har dig på tråden 😊
  2. "kör igenom" menar du hälla ner direkt i motorn och inte via drevet? Jag sitter och tänker om jag ska ta det säkra före det osäkra och göra som den här snubben gör. https://youtu.be/sFqFuYu0LSE
  3. Sthlm skärgård, så salt. Jo jag fick ju ut pluggen. Hel och ren. Men jag undrar om det var igengeggat av gammal rost och skit. Men om nu blandningen gick igenom hela motorn så borde det va ok ändå..? Blir bara osäker på det där. Med termostaten och gångtiden innan de öppnas.
  4. Ja det märkte jag, att det blev klent alltså. Därför hällde jag i ytterligare 5L ren glykol för att stärka upp. Då fick jag typ - 30 grader där avgasvattnet kom ut.
  5. Ska tilläggas att jag tidigare försökte öppna denna plug under limporna. Men inte en droppe kom ut. Så jag antog att det inte var dränering. Var den bara ruggigt igensatt?
  6. Ja exakt. Sitter på styrbord sida. Kan skicka bild senare. Jag körde 12l glykol och 20l vatten.
  7. Jag har ju ett expansionskärl med glykol i motorrummet. Men det är. Väl sjövatten i limpor? Alltså du hör ju.. Noll koll.. Men måste ju lära mig någon gång!
  8. Självklart. Hade du något att säga om proceduren?
  9. Hej, Har en mercruiser 5,0 v8 som jag skulle konservera idag. Första gången för mig så håll till godo.. Jag började med att köra den med sötvatten i ca 10 minuter. Sedan la jag barnens barnpool under och fyllde glykol och vatten snöigt anvisningar för -30 gr. Sen kopplade jag en pump i poolen och spolmuff till insuget på drevet. Körde motorn tills glykol en kom ut genom avgashålen. Mätte fryspunken och såg till min förvåning att det blev - 9 grader. Vafan?! Insåg att jag inte tömt systemet innan och därför måste det blivit utspätt av det tidigare genomkörda sötvattnet. Jag fyllde mera glykol i poolen och körde igång motorn igen. GIck totalt max minuter. Mätte återigen vattnet från avgaserna och fick 33 grader. Känner mig ändå lite orolig.. Körde jag motorn för kort tid? Jag läser om termostater som ska öppnas för att glykolen ska nå alla platser, gäller det färskvatten kylda motorer? Tar blandningen en genväg till avgaskanalerna eller är det verkligen gebomkört? Borde jag försöka tömma block och limpor och göra om skiten? Tack som fan för all framtida hjälp!
  10. Hej, Har ett problem med båten. Vid start och under ca 10 min verkar generatorn ladda upp mot 16v. Kan vara mer, den analoga mätaren går i taket. Alla anslutna komponenter såsom plotter, ekolod osv slocknar så fort mätaren spikar. Efter ca 10 min är det nere på 14v igen och allt funkar som det ska. Varför? Motorn är en mercruiser v8 5,02 med 2 st seriekopplade batterier. Skall tilläggas att jag är relativt okunnig i ämnet så var gärna övertydliga i era svar och teorier, tack 😊.
  11. Så om det är gamla grejer men verkar kyla fortfarande så är det bara att köra på? Och sålänge det inte är vattenintrång i motorrummet så är inte äldre bälgar ett bekymmer? Jag har för avsikt att byta dess ändå vid ev. affär. Impeller, olja, stift, filter osv, alltså de mindre ingreppet är gjort varje år.
  12. Hej, Är spekulant på en Ockelbo DC21. Mercruiser 5,0 med alpha one drev. Enligt ägaren så är det en utbytesmotor från 2011. Efter motorbytet så har inga betydande serviceåtgärder gjorts förutom olja, filter osv. Jag är inte så insatt i det motormekaniska men har förstått att det är viktigt att byta bälgar, limpor och knän. Detta är således inte gjort sedan motorbytet 2011. Är det en varningsflagg? Antar att det är lager som byts i samband med en drevservice? Tacksam för all hjälp.
  13. Hej, Har en Mercury 40hk 2takt som spökar litegrann. Det började med att motorn dog efter en kort stund. Går bra att starta om man pumpar på blåsan. När motorn dör är blåsan mjuk igen. Jag bytte membranen i bränslepumpen som iofs såg hela ut.. Ingen förbättring. När jag kopplar loss bränsleslangen mellan pump och förgasare så kommer ingen soppa när motorn går. Endast pulserande luft. Det kommer däremot soppa när jag manuellt pumpar blåsan. Så pumpen verkar tjuvdra luft i ledningarna? Bytte tank, bränsleslangen och filter men ingen förbättring. Vad ska man göra? Har ni något förslag?
  14. Hej alla! Jag har en 40 hk 2takts Mercury från 2001. Ett evigt strul med denna motor. Just nu är den väldigt svårstartad och när det väl går igång så kan man lätt varva ur den i neutral växel med när man lägger i växel så dör den tvärt. Om man ändå lyckas få i växel innan den dör så går den otroligt ojämnt. Kan inte hålla jämn gas utan går upp och ner. Min amatörgissning är att det är skit i förgasaren. Ikväll bytte jag membran i soppapump. (man börjar med det lätta). Har någon erfarenhet av detta problem och ännu bättre - erfarenhet av denna motor? Tack på förhand, Micke.
  15. Hej, Vet någon om det är någon idé att försöka hitta en kompletta dynor till en aktersoffa till en windy 22? Är spekulant på en sådan båt men aktersoffan saknar det nedfällbara ryggstödet. Eller får man försöka hitta någon som syr nya dynor?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy