Jump to content
Saturday 20 July 2024

majo44

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About majo44

  • Rank
    Kadett
  1. Bytte slang(inkl blåsa, standard från erlandsson)i veckan. Inga problem alls på lördagen och det känns helt klart att det är tryck i blåsan. När vi tog en snabbtur med bad igår så uppstod ungefär samma scenario. Båten startade lite segare och la av efter ett par meter. Ngra manuella pumpningar så startade allt som det skall.
  2. Det var impellern. 3 av vingarna hade gått av.
  3. Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med den slutsatsen Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med den slutsatsen
  4. Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med den slutsatsen
  5. Skulle en svagare/sämre kompression få detta scenario menar du? Dvs när den är varm så startar den sämre? Hur kollar man kompressionen?
  6. Det är en 2 takt med 3 cylindrar.
  7. Hej! vänder mig till er som har erfarenhet från båtmotorer, jag har haft båt och motor i 7-8 år. Jag har ett märkligt problem som startade i slutet på förra säsongen. 1) inga problem att starta båten när den legat över natten. 2) inga problem att starta motorn efetr korta stopp som slussning eller tankning. 3) när båten stått stilla för en lunch/fika eller badstopp typ 1-4h så startar knappt motorn. Håller på ett par minuter för att få den at tända och tillslut tänder den svagt. MÅste nästan maxa den manuell gasen för att få kontinuitet i motorvarven. Brukar snabbt försöka ge extrabensin genom att pumpa i den manuella bälgen(fasttank). Märkligt nog är den inte alls hård när jag börjar. Det är ett stressmoment för övriga familjen och har försökt få tag i mercuryservice(skanstull) och marindepån men det verkar ha fullt för att serva alla nya båtägare. Ngt tips på vart jag skall börja att felsöka?
  8. Tack Mange för kursen och dina snabba svar. Börjar med att kolla termostaten då jag behöver ta upp båten för att kolla impeller och bussning. Ha en fortsatt skön sommar
  9. Själva tomgången vid start är inga problem utan det är en koppling när jag kört ngn timme och sedan går ner på "tomgångskörning" eller lägger ur växeln. Marindepån trodde på termostaten medan mercuryservice trodde att den "kärvade" lite i början på säsongen och att det nog skulle lösa sig under sommaren. Nu när den nämner bussningen visst ser den olika ut beroende på vilket håll man sätter den?
  10. Hej! Det är en 2 takt och det startade redan första turen för säsongen. Larmet gick i slussen sedan när jag skulle lägga till.
  11. Hej! Har varit i kontakt med marindepån och mercuryservice men får lite olika rek och när jag läser liknade fel i detta forum så får jag ett par till. Jag har en mercury 75hk. När jag startar motorn och låter den gå så är det inga problem med skvallerstrålen. När jag däremot varit ute och kört ett tag och skall lägga till så händer exakt samma sak varje gång, skvallerstrålen slutar, jag måste koppla ur och ge gas för att slippa stänga av den pga överhettning. (Larmet har gått flera ggr innan jag hittade denna lösning)När jag ger gas så startar skvallerstrålen rätt snabbt igen. Jag bytte impeller i vintras så där borde inte problemet ligga. Jag har rensat skvallerhålet. Fick en rek att byta termostat men borde inte skvallerstrålen rinna oavsett termostat temperatur? Vill inte börja byta i onödan. Ngn i forumet skriver att ngt blad i impellern kan ha lagt sig åt fel håll men känns inte som det heller passar i min felbild. Ngn som har ngn erfarenhet att dela med sig av?
×
×
  • Create New...