-
Innehålls Antal
545 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Craycoat
-
Ja det är med största sannolikhet en Suzuki. Förmodligen är det denna remmen som passar till din motor. https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/suzuki/motordelar/produkter/kamrem-for-suzuki-df9-9-df15-rec12761-93el0/
-
Om cylinderväggarna är rostiga så hade inte jag lagt någon mer tid på en sådan gammal motor. De kanske går att rädda om man hornar om cylindern och det bara är ytrost, men är knappast värt tiden. Det är förmodligen för svag gnista om den inte tänder då du säkerställt bränsletillförseln och uppmätt att det finns kompression.
-
Med ett ”timing light” borde du kunna se om gnistan försvinner på någon av cylindrarna. Vira detektortråden runt de olika tändkablarna en i taget och kolla om ljuset försvinner på någon när motorn börjar missa.
-
Ok, det kanske är som det ska. Jag vet att på nyare motorer så brukar man välja lagren utifrån en matris som tar hänsyn till differenser i motorblocket. Det blir som en chimsning som ser till att vevaxeln ligger i exakt rätt läge, och borde påverka hur långt kolven går innan den vänder. Men detta kanske inte är fallet på en motor från 1986, där kanske man hade tillräckliga toleranser för att slippa detta. Det är i alla fall ingen bra idé att ha 2 topplockspackningar, de är bara en tidsfråga innan de blåser sönder av trycket i cylindern.
-
Fanns det inte olika lager till vevaxeln? Ibland brukar det finnas 3 olika höjder att välja på för att kompensera för toleranser i motorblocket.
-
Hej! Jag hade felsökt följande saker; 1, kompression, jämför med de andra cylindrarna. 2, gnista. På med en gnistprovare när felet inträffar och se om du har gnista. 3, Bensintillförsel, byt spridare enligt tidigare tips mellan cylindrarna och se om felet flyttas med.
-
Mät upp triggerspolen som jag tidigare tipsat om.
-
Hej, om du lyckas hitta en servicemanual till din motor så kommer det framgå hur detta mäts samt vilka värden du ska få. Du kan börja med att mäta triggerspolen. Den sitter under svänghjulet och du ska mäta motståendet mellan vit (jord) och de andra färgerna. Du får koppla isär kontakten och mäta mellan plintarna i kontakten som går in under svänghjulet. Nedan ser du en bild på hur triggern och dess kontakt ser ut. Om någon av färgerna avviker med mer än 10% från de andra så är det ett tecken på att hela triggern måste bytas.
-
Kolla om triggerspolen ligger mot svänghjulet. Den kanske har lossnat från sitt fäste!?
- 4 svar
-
- 1
-
-
Om det hade varit bränslepumpen så hade felet inte varit intermittent. Jag tror att du har ett elfel. Börja med att mäta upp motståendet i tändspolarna och triggerspolen för att se om någon avviker från de andra.
-
Har du någon film på den när den går dåligt?
-
Går den på alla cylindrar?
-
Hej! Det är alltid knepigt att hitta intermittenta fel. Det känns ju som att det är något elfel som kommer och går. Vad händer när du gasar på handgasen när den inte vill starta, får den tändning och startar då? Kan det vara en cylinder som lägger av på låga varv, det kan vara svårt att höra skillnad på en motor som går på 3 eller 4 cylindrar när den går på tomgång, det brukar märkas tydligare vid belastning. Prova ryck en tändspole i taget och se om du märker någon skillnad i gång och varvtal.
-
Jag skulle misstänka att du har gjort en korrekt diagnos i att den inte går på alla cylindrar. Prova att rycka ut tändkablarna en i taget under tomgång för att ta reda på vilken cylinder som strular. 2 st av tändkablarna borde i så fall döda motorn när de dras ut medans den icke fungerande cylinders tändkabel inte har någon påverkan på tomgången alls.
-
Av det som du beskriver så verkar det vara bränslebrist som gör att motorn dör. Autochoke eller primer är system som tillför extra bensin för att motorn ska starta lättare. Om motorn stannar efter att dessa stängs av så tyder det på att det blir för mager blandning. Prova att göra rent förgasarna igen. Det brukar finnas 2 munstycken som är viktiga att ta ut och rengöra separat för att lyckas uppnå önskat resultat. Det går även att justera lågfartsblandbingen, men inte som kompensation för en bristfällig rengöring.
-
Enda lösningen är nog tyvärr en ny topp. När och om du hittar en ny topp måste du även byta packningar och slipa in ventilerna mot den nya toppen, justera ventilspel m.m. Om du inte är mekaniskt kunnig kanske det är idé att kolla på annan motor och sälja denna som reservdelsmotor.
-
1, Inte så troligt att det skulle bero på en dålig impeller om kylstrålen ser bra ut 2, Termostaten kan inte uteslutas, dock så verkar det märkligt att skvallerstrålen minskar när du kommer över 12 knop. Det verkar troligare att något har hänt under akterspegeln som gör att impellern kaviterar (pumpar luftbubblor och tappar tryck) i högre hastigheter. Om du dessutom nyligen monterat en givare i närheten så ligger det nära till hands att misstänka denna.
-
Fyll på i reservoaren på höger sida (plastlocket) så att pass mycket att du kan höja motorn till fullt upptilltat läge. I upptilltat läge så fyller du upp till nivå med påfyllingslocket. Skruva på locket, Hissa upp och ner motorn några gånger och toppa av nivån igen. ATF dexron 3 olja ska det vara.
-
Det borde vara samma spolar. Mät alla 3 i säkerhetsskull så får du 2 referensvärden från de som fungerar.
-
Ja visst är det konstigt, men eftersom felet byter cylinder när du byter spole så är det troligtvis det som har hänt. På Optimax 115-175hk så ska mätvärdena vara enligt nedanstående. (Vet inte om du nämnde hur många hk din motor hade).
-
Ja det är den, någon måste ha förväxlat slangarna. Den som kommer från bränslepumpen ska gå in där slangen från vevhusventilationen nu sitter, alltså bredvid slangen som kommer från bränslefiltret. Här är en bild på hur det ska kopplas!
-
Slangen till vevhusventilation sitter fortfarande fel. Den ska vara monterad högre upp på förgasaren. Nu sitter den på bränsleinloppsnippeln.
-
Hej! nej du tänker helt rätt. Det du nu vet är att du har vatten fram till termostaten och att termostaten inte är boven i dramat. Då är det nog tyvärr något som blockerar kylkanalerna efter termostaten i motorn. Du får googla lite på ”cleaning water passages outboard” och se om det är någon som du vill ge dig på.
-
Prova att vika upp givaren och se om det blir någon skillnad. Svårt att säga hur vattenströmmarna rör sig runt aktern. givarna ska ju sitta en bit ut från motorn.
-
Det kan nog inte vara poppeten, det verkar som att Honda inte har dessa på motorer under 75hk.
