Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rooger

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rooger

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jo, Honda har säkert en mening med fler vattenintag men vad? Det är klart att man inte önskar skuren motor. Vad sägs om att ta bort sprinten under motorn, så man kan trimma in motorn ytterligare någon centimeter (ett alternativ till att sänka hela motorn). Har den flyttbara sprinten mellan motorn och trimkolven någon funktion i lägsta läget, eller kan jag ta bort den totalt?
  2. Finns det ingen på detta forum som kan svara mig på om man behöver båda vatteninsugningsintagen på Hondan ( den nedre vertikala och övre horisontella)? När det övre vattenintaget kommer övver vattnet så sugs luft och kylvattenstrålen avtar i styrka. Tejpar man då igen den övre fungerar kylvattnet vid högt ställd motor. Kan något bli fel om man tejpar igen det övre vattenintaget, vilken funktion fyller det? Vänligen Rooger N
  3. Bump Någon som vet något om det behövs övre OCH nedre kylvattenintsg? När övre kommer över vattenytan, suger den luft och kylstrålen avtar. Kan man tejpa igen det intaget?? vänligen Rooget
  4. Nu är bytt pumphus, impellerbyte och slitplatta förutom termostatbytet. MEN PROBLEMET KVARSTÅR: Har provkört i tunna Nu Jättebra stråle så länge båda insugen är under vattenytan. När motorn hissas upp och övre insuget (under plattan) suger luft, MINSKAR STRÅLEN DIREKT. Antar att det är detta som sker vid planing av båten. Frågor 1. Måste vi sänka motorn på akterspegeln? (Montera om) 2. Kan man tejpa igen övre insuget så den inte suger luft? Behövs båda insugen? Kan tejpning av övre insuget innebära något skadligt för motorn? MYCKET TACKSAM FÖR SNABBT SVAR FRÅN NÅGOT PROFFS Roger Björklöf
  5. Motorn fungerade klanderfritt förra säsongen, så det är ett STORT frågetecken att den kylvattnet trasslar nu (vid högre fart)???
  6. Hej och hjälp mig med Hondan Nu har vi testat med att 1. Fälla upp ekolodsgivarrn 3. Monterat och n ny termostat men samma fel består:: - Bra vattenstråle för kylning upp till 12 knop. (Bra sprut) - Över 12 knop och vid planing minskar ”sprutet” av kylvattnet - Sänks farten igen så återkommer bra vattenstråle. (Bra sprut återkommer) Vid tomgång så är det bra stråle i alla varvtal! Finns det något proffs som kan berätta vad detta är för fel? Det kan inte vara ett nytt problem, det finns massor med båtmotorer, så någon borde ha stött på detta, eller? Skulle bli glad om någon svarar på detta Roger B
  7. Tack för tipsen, men: skulle man kunna avfärda vissa fel direkt, utifrån ovan nämnda problembeskrivning 1. Kan det över huvud taget vara impellerfel? 2. Kan det över huvud taget vara fel på termostaten? Tack för att proffs vill hjälpa till med detta Rooger
  8. Nej, jag såg att dessa Honda 50 inte har någon Puppet valve…. Vad kan det vara då? Nytt för den här säsongen är att jag monterat en ekolodsgivatäre på aktern…..kan det vara att det är den som är boven? Knepigt i så fall.
  9. Dubbelts konstigt är det, att problemet inte verkar vara kopplat till varvtal. Vid tomgångskörning med ökat varvtal går INTE larmet,. Larmet går endast då den går över 12 knop (planingstrlskeln). Inget larm vid bryggan alltså Kan det vara ”puppet valve” nedåt?
  10. Ja, så konstigt är det…åker man runt med båten i låg fart går INTE larmet alls! Först om man tar upp den u plan, över 12 knop går larmet.??????
  11. Hallo där Är detta ett så svårt fel att ingen på detta forum mäktar med ett svar? År det för svårt, eller? vänligen Rooger
  12. Hej och finns det någon motorkunnig beträffande kylfel Honda 50 hk 2004-07? Problem beträffande kylvattenstrålen: Bra stråle hel tomgångsregustret, med ökad stråle vid högre varvtal. Bra stråle vid körning till plantröskel ca 12 knop. Vid högre fart över 12 knop(plan) minskad vattenstråle. Om man sedan tar ned båten till under 12 knop blir det åter stark stråle. Vid hög fart ( över 12 knop) under längre tid går kylarlarmet o båtmotorn minskar i varvtal. FRÅGA: Vad behöver göras för att båten skall kunna köras utan att få kylvattenlarm? Tacksam för all hjälp från ni som kan båtmotorer Rooger
×
×
  • Skapa nytt...