Eld-
Silvermedlem-
Innehålls Antal
3 015 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
8
Eld- senast vann den dag 2 April
Eld- hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
587 ExpertOm Eld-

-
Placering
Hedersmedlem
Profile Information
-
Plats
Stockholm
-
Interests
Vator 17 HT
Mercruiser 140
-
En skött 3-liters Mercruiser med Alpha drev håller mycket länge och går att reparera eller renovera hur myvket dpm helst med billiga lättillgängliga reservdelar. Med det sagt. Allt går att ha sönder om man slarvar eller gör fel.
-
Min impeller har aldrig tagit stryk av det. Den ser alltid som ny ut när jag byter den.
-
Spolmuff fungerar utmärkt bara man placerar dunken med glykolblandning högre än drevet. Och givetvis en stor balja under drevet för att fånga det som kommer ut. Om glykolen ställs lägre än drevet så kan man trycka på med en pump, tex länspump, istället. Jag brukar dessutom trycka fast muffen lite extra med en snabbtving. Det läcker mindre bredvid då.
-
Den brukar vara allt annat än tät så jag tvivlar på att man får det att fungera. Det krävs bättre grejor. Drev.se har provtryckningskit som ska klara både över och undertryck. Jag har inte provat det själv.
-
Roca W12 har ju parkeringsläge så du borde mycket enkelt kunna ordna parkering i rätt läge. Jag har dessutom ordnat så att jag kan manövrera två motorer med en knapp med hjälp av några reläer från Biltema. Andra har löst samma problem med några dioder istället. Fast Rocas box tar det ett steg till genom att se till att alla torkare hela tiden är synkroniserade.
-
De kromateringsmedel som tex kromsyra man måste använda för att det ska bli bra är svåra att få tag i för konsumenter eftersom de är giftiga.
-
Såvitt jag vet handlar det om att man måste ha ett skriftligt avtal om förvaring av båten och även betala för det.
-
Om man vill spara in på oljebyten så kan man ju göra en oljeanalys för att ta reda på om man verkligen behöver byta den. Det kostar typ 1000-2000 kr. Fundera själv på vad som blir billigast.
-
Man behöver varken ta bort termostaten eller varmköra. Om det är en sjövattenkyld motor så tömmer man den först genom att öppna alla dräneringsöppningar som finns som sedan stängs. Därefter startar man motorn och låter den suga i sig glykolblandningen. Den kommer snabbt fyllas på båda sidor om termostaten.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Som sagt "lika bra eller DÅLIGT som andra". Det tar en halv evighet att tömma motorn om oljan är kall men det går, även med den.
- 37 svar
-
- 1
-
-
Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja.
-
Det går med vacuumpump även om oljan inte är varm men det tar väldigt lång tid. De där handpumparna utan behållare brukar alltid läcka så att det blir jättekladdigt att byta olja.
