Jump to content
Friday 26 February 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/14/2019 in all areas

  1. 1 point
    Saxat ur avsnitt 4, General requirements: 4.1 The system type shall be either a fully insulated d.c. system or a two-wire system with negative ground. Engine-mounted wiring systems can use the engine block as a grounded conductor. For d.c. systems with a negative ground, the main grounding/earthing point shall be either: a) the engine negative terminal, or b) a main grounding bus of sufficient current carrying capacity. Ovanstående är från 2012 års version av ISO 10133. Har du information om att detta ändrats i senare versioner, så vore det intressant att få veta hur.
  2. 1 point
    Angående att ansluta eller inte ansluta jordledaren (gröngula ledaren) från landströmsstolpen (via skarvkabeln) till elcentralen för att använda en enkel batteriladdare i båten. När båten står på land o det ska användas någon annan 240V AC-pryl ombord (av den som installerat elanläggningen eller näste ägare till båten) så är det obra om jordledningen (gröngula ledaren) inte är ansluten hela vägen fram till båtens 240V AC eluttag. Det kommer att inträffa att någon använder uttaget för annat än batteriladdning o då kan det hända en olycka när Murphy kliver ombord - o det kommer han att göra.....
  3. 1 point
    Om jag inte har fått allt om bakfoten, så kräver ISO 13297 att AC-systemets skyddsjord ansluts till båtens "huvudjordpunkt". Samtidigt kräver ISO 10133 (som reglerar DC-systemet ombord) att batteriminus är anslutet till samma "huvudjordpunkt". Kombinationen av dessa båda krav innebär att AC skyddsjord och DC minus är kopplade till samma punkt och därmed till varandra. Något förenklat brukar detta beskrivas som att det finns ett krav på att "koppla samman landjord med batteriminus". (Om man tittar på den länkade elcentralen från Defa, så finns det på undersidan en jordskruv för detta ändamål). Beskrivningen är förenklad eftersom DC-systemet även kan vara fullt isolerat, d v s varken plus eller minus har förbindelse med jord (vattnet på utsidan skrovet). I sådana fall säger ISO 13297 att AC-systemets skyddsjord ska anslutas till en separat jordplatta. Allt ovan är min tolkning av vad regelverket säger – inte någon rekommendation om vad man nödvändigtvis bör göra.
  4. 1 point
    . Pressa först med Biltemas pressverktyg för oisolerade kabelskor, den typ av verktyg (stans) som du bankar på med typ hammare. Kostar en hundring. Då flyter metallerna lufttätt ihop. På liknande sätt som t ex bilfabrikanter och elbolag gör. Duger gott även i sketen båt. Vill man sen förstärka ytterligare så försluter man metallfogens ändar med mjuklödning... Då varar det garanterat livet ut. Krympslang med eller utan lim, funkar då mest som isolation mot oönskad kontakt.
  5. 1 point
    På vilka motorer anser Du att varningen är befogad?
  6. 1 point
    Jag tänker sätta två T-rör på slangen mellan motorn och värmeväxlaren mellan dessa kopplar jag in en värmelsinga som innehåller en extra cirkulationspump. Då kan jag manövrera värmen genom att reglera elmatningen till cirkulationspumpen.
  7. 0 points
    En annan bra grej är att ha dubbla pressar. Använder billiga biltema pressar kondensen är mellanpressarna så det är torrt över sittbrunn
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy