Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2026-04-16 på alla områden

  1. 1 poäng
    Håll blåsan så pilen på blåsan pekar uppåt och pumpa, blir den hård då eller går det fortfarande att pumpa? Gör så här: Skruva in blandningsskruvarna (15) på bilden nedan till lätt bottenläge. Dra inte åt hårt! Det sitter en blandningsskruv på varje förgasare och de sitter på BB-sida av motorn. Skruva in alla 3 till lätt bottenläge. Skruva sedan ut varje skruv 1 1/2 varv. Starta motorn Finjustera blandningsskruvarna vid behov 1/4 varv i taget. Skruva utåt= Fetare blandning (mer bränsle) Skruva inåt= Magrare blandning (mindre bränsle) När motor ökar lite i varvtal och går jämnt, sluta justera men det måste vara ungefär lika justerat på alla 3. Skruva endast 1/4 varv i taget eller 1/8 varv vid finjustering. Man ska höra på motorn att den går jämnt utan att hosta/puffa när den går. Har någon rört gasstaget eller försökt öka tomgången på motorn genom att skruva på något i länkaget mellan förgasarna eller hävarmen i gasreglaget på motorn? //Pär
  2. 1 poäng
    Lite pallningsvirke i olika dimensioner/tjocklek är bra att ha till hands om man inte har en drevlyft på hjul. Några bitar 2" x 5" och några tunnare ner till 10–15 mm som är ca 30 cm långa brukar funka. VP 280/290 är inte lätta att ansluta, det är betydligt enklare att hänga på ett Mercruiser Alpha eller Bravo drev😉
  3. 1 poäng
    Sådana skruvstäd är nog sällsynta. Däremot kan man lägga i två bockade aluminiumbitar i ett traditionellt skruvstäd. Kan du tillverka själv, eller köpa på exempelvis Biltema, det kan tänkas att sådana skyddsbackar även har en magnet på baksidan, Kolla här, finns i två storlekar. Dessa är av plast eller komposit. Jag har använt skyddbackar av ek, det funkar bra det också.
  4. 1 poäng
    På EC skall elektronikenheten av säkeretsskäl vara ansluten till två olika batteribanker, om spänningen diffar med 2 volt mellan dessa blinkar det rött, det skall även blinka om spänningen är för låg, men detta gäller ju då Volvo-Pentas EC, gissningsvis kan det vara ungefär detsamma för dig.
  5. 1 poäng
    Har mailat nedanstående till Grefab. Ni med båtar i Göteborgstrakten känner kanske någon personal på Grefab? Påminn dem gärna om detta. till:[email protected], [email protected] datum:16 apr. 2026 10:16 ämne: Sjösättningsförbud Hej På hemsidan står "Grefab fick av Miljöförvaltningen ett föreläggande om utfasningsplan för båtar med TBT. Ingen båt med otillåten färg får sjösättas efter 1 april 2027." https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab/hamnar/xrfmatning Miljöförvaltningen i Göteborg uppger att man inte utfärdat något föreläggande till Grefab. Vad är grunden för påståendet om sjösättningsförbud? Ett program på Vetenskapsradion avslutas med "Vetenskapsradion har handlat om giftiga båtbottenfärger som många kan ha på sina båtar utan att veta om det och som måste städas bort enligt lag." (sist i inslaget vid 19:04) https://www.sverigesradio.se/avsnitt/gamla-farger-lacker-gift-batagare-tvingas-till-omfattande-sanering--2 Lyssnare får inte information om lag som kräver bortstädning. Veterligen finns det inte någon sådan lag. Att det i Sverige och enbart här finns krav på borttagning av gamla övermålade rester av TBT i underliggande färglager beror på att firma HappyBoat AB, Transportstyrelsen, Svenska Båtunionen och miljöförvaltningar undanhållit information om hur efterlevnad av AFS-förordningen ska kontrolleras. AFS-förordningen är styrande. Det är en EU-förordning och ska tillämpas lika inom EU. Efterlevnad av förordningen, som är implementering av AFS-konventionen, ska kontrolleras genom provtagning på övre färglager och mätning av tenn i proven. https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMOResolutions/MEPCDocuments/MEPC.356(78).pdf MEPC.356(78) visar hur AFS-förordningen ska tolkas. Förordningen blir efterlevd genast efter applicering med TBT-fri bottenfärg. Det finns inte något krav på borttagning av gamla övermålade TBT-rester. Om det i prov finns mindre än 2,5 gram tenn (0,25 vikt%) räknat per kilo torr bottenfärg så är förordningen efterlevd. Detta är något helt annat än det i Sverige av kretsen kring firma HappyBoat framtagna 100 mikrogram tenn per kvadratcentimeter båtbotten mätt in situ på samtliga färglager sammantaget och utan föregående provtagning. https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/miljo/forekomst-av-forbjuden-tennfarg-slutrapport.pdf (se slutsatser på sid 35) Sverige är som sagt enda land med krav på borttagning (sanering) av gamla övermålade rester av tennorganiska föreningar som TBT på fritidsbåtar. Trots att det är EU-lagstiftning som gäller. Drabbade båtägare är de på vars båtar det finns kvar rester av tennorganiska föreningar (förkortat TOF) i underliggande färglager efter tillåten applicering före 1989. Båtbottnar har blivit övermålade med TOF-fri bottenfärg innan allt TOF utsöndrats och spridits till omgivningen. Drabbade båtägare är de som har båtar från vilka det i liten utsträckning eller inte alls spridits miljöskadligt TOF. I en rapport står "The XRF data show that when tin is detected, it is most likely present in coatings close to the hull with several layers of other coatings on top. Thus, leaching of OT compounds from the hull into the water is presumed to be negligible. The risk for environmental impacts arises during maintenance work such as scraping, blasting and high pressure hosing activities." https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/236434/local_236434.pdf Det är alltså tillräckligt att avstå från att skrapa, slipa, blästra och högtrycksspola berörda båtars bottnar. Någon färgborttagning behövs inte. Dock bör man väl stort sett årligen underhålla överliggande färglager genom påmålning med nytt lager. Årlig påmålning med bottenfärg är vanligt förekommande på fritidsbåtar i saltsjön, särskilt på västkusten. Detta för att förhindra påväxt av havstulpaner som är svåra att skrapa bort. I likhet med Svenska Båtunionen (SBU), kommunala miljöförvaltningar och andra sprider Transportstyrelsen fortsatt åsikten att AFS-förordningen inte tillåter förekomst av tennorganiska föreningar som TBT i underliggande färglager. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/batliv-miljo/batbotten/detektering-och-matning-av-tennorganiska-foreningar-pa-batskrov/ Med vänlig hälsning Ingemar Mellgard e-post: [email protected] tfn: 076-1138395
  6. 1 poäng
    Mest troligt enligt din beskrivning är beläggningar i förgasarna. Demontera alla 3, ta isär allt och tvätta med bromsrengöring och blås rent med tryckluft. Man kan behöva tvätta flera gånger efter varandra, alternativt lämna in för ultraljudstvätt om du inte har en egen. Håll koll på var alla detaljer och munstycken satt någonstans. Skulle någon packning/packningar gå sönder eller vara sprucken, köp nya. Det går inte att laga med packningsklister eller ersätta med packningssilikon! Montera ihop alla delar i rätt ordning. Blandningsskruvarna för lågfart skruvas in lätt i bottenläge och sedan backas ut 1,5 varv. Kolla spetsen på nålventilen på blandningsskruvarna så den inte är skadad. Dessa skruvar får inte dras åt hårt, då skadas spetsen. Se till att alla gasspjäll är stängda och rullen på gasarmen får inte ligga emot gaskammen. Justera om länkaget vid behov och alla spjäll ska vara stängda på låg tomgång samt lika mycket öppna på WOT. Justering görs på gasaxeln på varje enskild förgasare. Hur justerade du tomgången? Kolla även så du har gnista på alla 3 cylindrar, prova helst med gnistprovare med justerbart gap mellan elekroderna, gnistan skall klara minst 10 mm i fria luften och vara klart blå till färgen. Vilka tändstift sitter i nu? Kontrollera att tändningen står rätt med stroboskop när du fått igång motorn, brukar sitta en dekal med info på insugningsljuddämparen eller där i närheten. Tänk på att INTE köra på E10 (95 oktan) bensin, den innehåller ca 10% etanol och vissa bensinbolag tillsätter mer. Etanol drar till sig vatten... Dessutom finns en massa onödiga tillsatser i E10 som t.ex. bionafta som är organsikt och blandas detta med vatten bildas avlagringar och det kan bildas ättiksyra som ger grå/gul/vita avlagringar som är svåra att få bort. 2-taktsolja måste vara märkt TC W-3 Har din motor VRO-systemet kvar? Anteckna motorns serienummer eller ta en bild på typskylten så kan jag länka till rätt reservdels-katalog med sprängskisser. //Pär
  7. 1 poäng
    Återkoppling.. Nu verkar motorn fungera normalt igen, dock bara provat i balja på land än så länge 😇.. Lösningen var att göra ultraljudstvätt 👍
  8. 1 poäng
    Miljöförvaltningen i Göteborg har lämnat uppgift om att Grefab inte fått något föreläggande från dem. Har mailat Grefabs VD Anders Söderberg och frågat vad sjösättningsförbudet från första april 2027 är grundat på.
  9. 1 poäng
    April månad. Rev täckställningen och kollade skrovet under vattenlinjen. Ser bara bra ut🫡
  10. 1 poäng
    Kul att följa din renovering😀 4 st kommentar på ovanstående områden: 1. Angående minska ljudet från dieselpumpens tickande så förefaller det effektivast tipset vara att den får hänga fritt i luften, typ i ett buntband, gummisnöre och alltså inte skruva fast den i något skott eller liknande. Det mest störande är ljudet som fortplantas i skrovet över hela båten och den fortplantningen elimineras typ 95%. Otroligt effektiv dämpning (i utrymmen en bit från värmaren) att bara hänga upp pumpen fritt. Sen kan man lägga till isolering av ljudet lokalt. Spana in denna tråd, har tänkt göra liknande själv mrn inte blivit av. 2. Ja, det är irriterande stt displayen alltid lyser. Att koppla värmaren via en strömbrytare som man av misstag skulle kunna råka slå av är inte att rekommendera pga brandfara om värmaren slås av tvärrt utan möjlighet för fläkten att gå under nedkylning. Jag har min visserligen kopplad via huvudströmmen för förbrukarna, men räknar det som tryggt, ser sannolikhdten att någon av misstag lyckas slå av den som låg. Fördelen är att displayen slocknar när jag lämnar båten. 3. Vad är det som ska fixas så du kan sova tryggt med värmaren igång? 4. Hoppas du köpt till en tät ljuddämpare för avgaserna. De små lite platta som följer med är nästan alltid punktsvetsade och har ett dräneringshål, så de läcker avgaser och livsfarliga om de sitter inne i båten.
  11. 1 poäng
    Ja det vete f.n om man vågar ta det på vinyl eller PVC🤔 Kollade lite snabbt på innehållet och det var bl.a alkohol, glykol och butyleter samt annat mög. Det är ju lite skillnad på glas och mjuk plast, finns ju risk att de blir mjölkiga eller missfärgade i förtid. Inte för att locka dig till dumheter men prova på en liten hörna eller testa med ett snällt bil-/båtvax kanske. //Pär
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...