Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-06-17 på alla områden

  1. 1 poäng
    Snyggt. Härligt att du visade resultatet, det är alltid kul att se hur det blev🙂
  2. 1 poäng
    Ypperlig Pilsnergömma☺️
  3. 1 poäng
    Hej Det blev inspekrions lucka.. Fungerande perfekt Tack alla för hjälp PO
  4. 1 poäng
    Ja som jag ser det på bilden är det ett korrekt härdat polyesterlaminat till höger, medan till vänster ser det ut som polyester med alldeles för lite härdare och härdningen har misslyckats. Men det är ju bara vad jag tror med utgångspunkt från en bild. Jag hade inte använt epoxi för lagning av en skada i ett GRP laminat. Jag har fått lära mig för +40 år sedan av erfarna båtbyggare samt självstudier att polyester och epoxi inte "gifter" sig så bra. Jag lagar alltid ett polyesterlaminat med polyester och glasfiber och det är många... Vet inte varför alla tror att epoxi är bättre att laga med en polyester. Epoxi blir hårdare medan polyestern är mer förlåtande, kan bli delamminering mellan epoxi och polyester. Polyester är dessutom mycket billigare och inte lika giftigt. Kan jämföras med att byta ut en del av bordläggningen på en båt byggd i mahogny till ekplank. Men det finns olika skolor och det är ändå du som i slutändan avgör vad du vill laga med. Detta ser misstänkt ut som Plastic Padding eller liknande spackel. Allt sånt bör tas bort till man är inne på friskt laminat. Sedan hade jag avslutat reparationen med några lager topcoat. Mvh Pär
  5. 1 poäng
    Så det var därför VHFen var tyst i helgen. Jag har egentligen fått en annan åtgärd av Victron med en extra bricka jag skulle montera in i min Orion. Men jag har inte hunnit göra detta än. Innan båtturen i helgen uppdaterade jag mjukvaran i min Orion XS. När jag sedan körde båten hörde jag i alla fall ingen störning på kanal 16. Jag får kolla upp lite fler kanaler idag.
  6. 1 poäng
    Tror rent funktionellt att det inte har någon större betydelse. Nog precis som tidigare har sagt, att det är ett sätt att försvåra för tjuvar och var dåtidens "startspärr".
  7. 1 poäng
    Hej Jag skulle gissa på en misslyckad reparation med polyester och lite glasfiber samt att man tillsatt alldeles för lite eller helt glömt härdare och sedan lagt på nya lager polyester, glasfibermatta där man tillsatt korrekt mängd härdare. Men det är bara en gissning utifrån vad jag ser på bilden för färgen är ju som vanlig blå polyester som blir gulaktig (svagt gulbrun) när den härdat korrekt. Lite märkligt att det ligger med en skarp gräns mot övrigt laminat. Måste ju bort för att du skall kunna reparera skadan och få ett homogent laminat. Mvh Pär
  8. 1 poäng
    På min tid i slutet på 60 och början på 70 talet så tog alltid farsan hem bränsleslangen till Johnson motorn. Argumentet var att skall de stjäla båten får de hålla sig med egen bränsleslang.
  9. 1 poäng
    Det verkar vara mest en massa floskler på deras hemsida, "störst och tryggast" bästa villkoren på marknaden .... Det krävs lite för att leva upp till dessa ord. Bra att det sprids information om de agerar i verkligheten!
  10. 1 poäng
    OBS!! VARNING VARNING VARNING!!! LÄS HELA!!! Tack alla som tagit sig tid att skriva i tråden! Jag kan säga att det inte blev någon affär. Jag vet egentligen inte vart jag ska börja men för det första så är båten i dagsläget inte CE-märkt och för det andra så står de fast vid att båten säljs som ett renoveringsobjekt trots att de vill ha ett 299.000kr för den. Det finns två andra på blocket just nu, bägge är nyare och gått HÄLFTEN så många timmar som denna men jag ville hellre handla av Eriksson Marin Scandinavia i Solna då det kändes tryggare initialt. Kontentan av det hela är: 1. Eriksson Marin vill inte ta något som helst ansvar för båten som de säljer 2. De påstår att det CE-certifiering av båten är igång men de menar på att det kan ta upp till 6 mån innan det är slutfört, I så fall tycker man att de borde avvakta med förmedlingen tills dess med tanke på att en handlare enligt de själva aldrig får ta på en båt som inte är CE-märkt. 3. De säger att jag kommer vara skyddad mot dolda fel samtidigt som de ifrån säger sig all ansvar, (detta får inte jag ihop alls) 4. Att "ALLA" båtar alltid har en full varudeklaration, är genomgånga av erfarna mekaniker och att man kan köpa till en trygghetsavtal är ren och skär SKITSNACK för inget av detta är sant i detta fall och då kan de knappast skriva "ALLA"! Jag vill utfärda en stor varning till alla därute om Eriksson Marin Scandinavia i Solna, två av deras tre säljare har varit direkt inblandade i affären så man kan dra slutsatsen att det är deras filosofi att föra med osanning. Jag tycker att de kunde skriva i annonsen att båten som de vill ha fullpris för inte är CE-märkt och att de säljer den som ett "renoveringsobjekt" för då hade inte jag åkt i 3 timmar för att titta på den!!
  11. 1 poäng
    Det låter som att det är läge att fundera på vad som gör att de vill använda den formuleringen, jag skulle fundera några extra vändor.... Om de ändå säger att konsumentsköpslagen gäller borde de väl vilja speca vad det är som gör att de vill använda formuleringen. Det vore bättre både för dig och E-marin att skriva in i kontraktet vad som är fel och behöver renoveras, då är det inga tvivel om vad ni har kommit överens om och det borde inte bli några framtida diskussioner om det heller. Ett gammalt utryck, "Köp inte grisen i säcken"
  12. 1 poäng
    Sluta att förklara bort det igen. Man får stå för vad man skriver och det du skrev kan inte uppfattas på annat sätt än förnedrande mot Thailändare. Precis som vissa gör sig lustiga om blondiner eller skriver föraktfulla saker om färgade osv. Skriver man sådant är man värd att få sitt inlägg klassat som trams.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...