Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2025-05-06 på alla områden
-
1 poängSitter i ruffen o myser medan Ebern tickar stillsamt i stuvfacket. Det är inte så många plusgrader ute, SMHI prognos påstår +3. Värmaren har stått på en stund och går på något av de lägre effektstegen. Testade att känna på avgasröret - kunde lägga handen på yttre manteln och hålla kvar den där. Höll handen framför utblåset på 5-10 cm avstånd uten problem. (Notera att detta är på något av de lägre effektstegen...) Mitt utblås sitter på akterspegeln någon dm under relingen och någon dm från kanten av akterspegeln. Drygt en meter avgasslang från värmaren till utblåset. Om en fendert blir bränd eller om en lina bränns av så har de legat precis framför utblåset. Det ska man så klart undvika. En flagga som viftar ett par dm ovanför utblåset är riskfritt. (Min kan nog hamna på det avståndet men har nog aldrig suttit uppe när jag kört värmare, vilket sker nattetid.)
-
1 poängAlright, tack för alla era svar! Var ute och kikade nu precis, och vad jag tror är felet är undersidan av ratt-fästningen. Ska skaffa rostborttagning…
-
1 poäng
-
1 poängSannolikt kabeln som gett upp pga rost eller liknande som på något sätt gjorde att den plötsligt fastnade. Varit med om att den en dag satt bom fast när jag skulle ut, dock inte flitigt använd, så den hade nog helt enkelt rostat fast. Bytte kabeln och allt var frid och fröjd igen. Tror det helt klart är kabeln och inte rattnavet. Gör som nämndes tidigare, lossa kabeln från rattnavet så vet du sen var probldmet ligger.....och jag hade satsat pengarna på att det är kabeln.
-
1 poäng
-
1 poängEtt alternativ till att ha kabeln liggande på däck är fixa små fästen att sätta på lite drygt 2 m höjd uppe på förstag och vant, som kabeln kan hänga i på vägen från bryggan till aktern. Fritt från däck och inget att trassla in sig i. Med lite kardborreband och små stumpar elastiskt band får man färdiga upphängningsfästen som bara tar några sekunder att sätta upp.
-
1 poängJag antar att du har ett Alpha onedrev. Då finns en impeller även i drevet. Den får inte gå torr. På nyare Mercruiser är det enkelt att tömma sjövattensystemet. Antingen sitter det en "Cykelpump" på värmeväxlaren, eller så är det ett handtag som man ska dra i eller trycka ner. Minns inte vilket.Då fryser i alla fall inte något sönder. Jag brukar ha en balja, egentligen en snöskotersläde, under drevet. Trycka in slangar i bypasshålen i skölden så att det inte sprutar utanför. Två länspumpar i baljan. En kopplad till drevet med spolmuff. Den andra kopplad till vattenintaget i botten med en muff typ avloppsrensare med teleskopisk stötta, som sätts mot marken. Glykolblandning i baljan. Starta motorn först och sedan länspumpen. Annars sprutar det utanför.
-
1 poängHej och välkommen till MG! Gelcoaten jan absolut inte ta någon skada, bottenfärgen skyddar inte gelcoaten utan skyddar bara mot beväxning. Jag skulle göra som Zaphir föreslår och njuta av båten de hör säsongen och komma fram till vad som är viktigast att åtgärda och sedan använda senhösten, vintern och våren 2025/2026 åt att åtgärda detta. Det kanske inte är bottenmålningen som hamnar överst på listan, men om den gör det så hinner du fundera igenom vad du egentligen vill ha för slutresultat och får tid att undersöka marknaden och boka ev. proffsinsatser i god tid. Vilka regler för användning av bottenfärg gäller där du har båten? Behöver jag bottenfärg eller kan jag tvätta båtbotten i en borsttvätt några gånger per säsong istället? Om det är en trailerbar båt kanske det är så att båten kan stå upställd på land isf. att ligga i vattnet? Det kanske finns annat som kan vara lämpligt att åtgärda samtidigt som båbgotten blästras/skrapas? Mm, mm! Lycja till! Mackey
-
1 poängDet blir ett kort svar, jag börjar tröttna... Nej, varken min eller Nauticatens motorer har någonsin varit sjövattenkylda. Inte heller de båtar Malö bygger idag som också utrustas med fläkt. Och en sötvattenskyld motor jobbar som sagt uppåt 90 grader. Nauticatens motorrum ser exakt likadant ut idag 2008 som på 60-talet med exakt likadant arrangerade luftintag. Skillnaden mellan 60-talets och dagens NC 33 är minimala förutom kölarrangemanget, riggen och standarden på inredningen. Ditt argument att fläkten gör oljud och drar ström är aningens ogenomtänkt - fläktljudet dränks i motorbullret och ström brukar finns gott om när motorn går. Konstruktionsmiss - tja, då är varven många! Jag roade mig med en liten internetsökning: Najad 360 - motorrumsfläkt Samtliga Malö - fläkt HR 510 - fläkt HR 352 - fläkt Och ids man hittar man nog flera! Sedan har vi motorbåtarna där jag inte har någon koll. Men min kompis Fjord 34 med två Perkinsdieslar har två bamsefläktar som suger ut i bakkant på motorrummet - varvsmonterade. Jag vet inte vad verkningsgraden för en motor är, men en stor del avgår i värme och den värmen står naturligtvis i proportion till storleken: Min motor är på 4 liters slagvolym, 74 hk och väger 500 kg med backslag. På den sitter en generator på 80 A/28 V = 2,2 kW som i sig avger en hel del värme. Om hela motorns yta är uppvämd till 80 grader avger den oerhört mycket värmeeffekt - vi pratar om en järnklump på ett halvt ton. Dessutom är den monterad i ett snudd på hermetiskt slutet utrymme med tjock isolering överallt och där de enda hålen till omvärlden är två luftintag och ett utblås från fläkten Så tittar vi på din: 1 cyl och ett par dl slagvolym, 10 hk? Vikt 75 kg? Generator gissningsvis 30A/14 V = 0,4 kW, inte så mycket värmeavgång. Och din motor är monterad i ett utrymme som är rätt klent isolerat och med ganska många öppningar av bilden att döma. Är det konstigt att din går svalare och förmodligen inte behöver kylas? Hursomhelst - om frågeställaren tycker (förmodligen med all rätt) att hans motorrum blir för varmt - kan han inte få montera en fläkt då, på samma sätt som de (ansedda) varven Malö, HR, Najad, Nauticat m.fl gör? Eller måste han till varje pris bygga om, byta båten eller intala sig att han inbillar sig? Det blev inte så kort....
-
1 poängSorry Peter, jag ger mig inte! Nu ser/läser jag att du har en bensinmotor. Det förändrar ju saken i ditt fall. Jag utgick från att du hade en diesel. Du behöver vädra ut motorrummet innan start och då är det en självklarhet att ha en fläkt som går en stund före start. Något som är helt onödigt med en dieselmotor. Men, det hindrar inte att ett motorrum blir för varmt och att man därför tvingas montera in fläktar för den sakens skull. Och om det skulle handla om för små eller feldragna kanaler tror jag nog varven skulle se till att ändra på detta istället för att montera in fläktar i båt efter båt, år efter år. Nauticat 33 har nu tillverkats sedan -67. Världsrekord i längst producerade båt. Tänk att det gått över 40 år utan att varvet lärt sig.... Och se på motorbåtarna! De har ofta flera, stora fläktar för att leda bort all den enorma mängd värme deras motorer ger ifrån sig. Och om kanalerna vore för små - skulle det inte uppstå det vacuum Twix talade om? Ge dig Peter K. Din fläkt sitter där och är kopplad på sitt vis för att du har en bensinare. Min fläkt sitter där för att hålla ner temperaturen i motorummet - något den delar med tusentals andra båtar. Och om den stackars frågeställaren ännu inte rymt från denna tråd upplever sitt motorrum för varmt har han säkert rätt. Motorrumstemperatur är något som har uppmärksammats allt mer på senare år i segelbåtar. Och i och med kraven på allt större motorer som jobbar i allt mindre, tätare och mer välisolerade motorrum blir temperaturerna högre. Det går inte att få det luftflödet som finns till motorns insug att räcka till. Senast ändrad av Eilean | 20 februari 2008 | 16:21
-
1 poängOm det bildas ett vacuum har motorrummet ett för litet luftintag. I min båt bildas inget vacuum när fläkten går. Inte heller i Nauticaten jag hade innan. Och när fläkten inte går ökar värmen katastrofalt! Men det är klara, enkla fakta som varken Peter eler Twix tycks tro på! Så jag drömmer väl. Drömmer gör väl också gubbarna på tidigare nämda samt andra varv som sätter i dyra fläktar i sina båtar. Varför gör dom det? Kanke för att motorerna inte skall få så mycket luft? De kanske ägnar sig åt strypning av båtarna, ungefär som på mopeder, för att dom inte skall gå så fort för motor!?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
