Eld-
Silvermedlem-
Innehålls Antal
3 007 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
8
Eld- senast vann den dag 2 April
Eld- hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
587 ExpertOm Eld-

-
Placering
Hedersmedlem
Profile Information
-
Plats
Stockholm
-
Interests
Vator 17 HT
Mercruiser 140
-
De kromateringsmedel som tex kromsyra man måste använda för att det ska bli bra är svåra att få tag i för konsumenter eftersom de är giftiga.
-
Såvitt jag vet handlar det om att man måste ha ett skriftligt avtal om förvaring av båten och även betala för det.
-
Om man vill spara in på oljebyten så kan man ju göra en oljeanalys för att ta reda på om man verkligen behöver byta den. Det kostar typ 1000-2000 kr. Fundera själv på vad som blir billigast.
-
Man behöver varken ta bort termostaten eller varmköra. Om det är en sjövattenkyld motor så tömmer man den först genom att öppna alla dräneringsöppningar som finns som sedan stängs. Därefter startar man motorn och låter den suga i sig glykolblandningen. Den kommer snabbt fyllas på båda sidor om termostaten.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Som sagt "lika bra eller DÅLIGT som andra". Det tar en halv evighet att tömma motorn om oljan är kall men det går, även med den.
- 37 svar
-
- 1
-
-
Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja.
-
Det går med vacuumpump även om oljan inte är varm men det tar väldigt lång tid. De där handpumparna utan behållare brukar alltid läcka så att det blir jättekladdigt att byta olja.
-
Fast nu vill vi veta om de gamla var rätt eller fel kopplade.
-
Typgodkända? De jag har sett har varit några hundra kronor styck med glödljus och ett par tusen kronor styck för led.
-
De jag har sett har varit löjligt dyra. På en motorbåt är det dessutom meningslöst att spara ström till lanternorna. (Utom möjligen ankarlanternan.) Motorn är ju alltid igång när lanternorna är tända. På en segelbåt är det en annan femma.
-
Led kan ändra både vinklar och färg. Det brukar framförallt bli problem med bb lanterna som kan bli blå med led. (Förrutom att de inte längre är typgodkända om du byter ljuskälla.) Fast så länge det lyser brukar ingen klaga...
- 32 svar
-
- 2
-
-
Det där är definitivt en gammal spricka som du bara knäckte sista biten. Själv bröt jag av ett fullstort järnspett en gång, genom att ställa mig på det. Fast så tung var jag inte. Det var sprucket innan.
-
Angående vilken olja... Mercruisers trimsysten klarar både atf-olja eller vanlig motorolja. Jag har samma olja som i motorn i min. Fast man ska nog inte blanda så kolla vad det är för olja i din. Om den är rödaktig så är det atf. Om den är svart eller typ guldbrun så är det vanlig motorolja. Om den är helt klar så är det antagligen hydraulvätska de hällt i.
-
Om du får det att brinna så är det ju bara att elda på. Men antagligen får du inte fyr på det.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Det är bara att inse att alla (statliga) skatter hamnar i samma hink för att sedan användas till det riksdagen finner lämpligt. Det finns inget samband mellan vem eller vad som betalar och vem eller vad som förbrukar.
