Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Douglaslindevall

Köpa ny båt, har kört fast, hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!

Vi ska köpa båt till våren och behöver nu er hjälp! Har surfat modeller/tester/filmer hela vintern och hittar inte ett vinande val. Har kollat på allt mellan Uttern D77 till AQ 26 DC men blir inte klok på dom stora prisskillnaderna osv.

 

Förutsättningarna är följande:

Familjen - 2 vuxna, 2 barn (4 barn varannan vecka)

Kommer sova max 2 nätter vid varje tillfälle, kanske en vecka under sommaren. Tonåringarna kan sova ute.

Kommer köpa ny båt

Budget max 1,5´, helst mindre!

Behöver inte toppa +40 knop, hellre en stabil gång i sjön

DC eller HT går vilket som men helst inte helt täckt sittbrunn

Värdesätter en stor sittplats som rymmer alla

Hellre kvalité än 1 m längre båt

 

....åker på Allt för sjön för att känna in och kommer förmodligen bestämma mig där. Tacksam för tips på modell/båt och argument.

//Douglas

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du amerikanskt får du mycket för pengarna, och oftast funktionella båtar som går bra i sjön.

 

När familjen ska med borde ni ha en båt med midcabin. Att sova ute (under kapellet ?) är kallt och rått, och att hitta tältplats är inte ofta man gör. I kabinen kan ni ha värme och det är trevligt!

 

Vi har 26fot med två små barn, och det är ganska trångt, och morgonhumöret blir inte bättre av det.

 

Går ni över 26-28 fot krävs ofta dubbelmontage om båten ska bli dräglig att köra, med tillhörande ökade kostnader.

 

Detta är annars en båt jag själv tycker verkar mycket trevlig:

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_28HT__2010__VP_D6_370__2_ars_garanti_70839279.htm?ca=11&w=3

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att ni använder båten på ett liknande sätt som vi. Vi valde att beställa en ny Bavaria 28 sport år 2012, med en VP D4 300. Vi är totalt sett mycket nöjda med både planeringen av utrymmen och båten som helhet. Kvalitet och finnish har visat sig vara riktigt bra. Vi älskar solbädden, men det är ju en smaksak. Tror att det fortfarande finns båda modellerna med eller utan solbädd (29 och 300 sport) att välja på. Samma skrov på båda.

Aquador får du väl bara 23 fotaren för max 1,5 milj? Personligen skulle jag aldrig någonsin välja AQ för de pengarna. Speciellt som att kvaliteten är ganska average, oavsett vad ägarna säger (fråga besiktningsmännen).

Amerikanare, främst kanske Sea Ray kan klart vara ett alternativ. Se upp dock då vissa modeller pga amerikanska trailerregler bara är 2,6 breda, vilket gör enorm skillnad mot en som är 3m bred,

Även Grandezza 27 får ni in i budgeten. Vi sneglade på den då det var en helt ny modell när vi köpte. Tyckte dock inte att det lilla man får i något bättre finnish än Bavaria vägde upp att det är och känns som en mindre båt.

Jennaeau eller om det är Beneteau har även en sportcruiser under 30-fot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven båtägare sen något år kan jag säga att man lär sig väldigt mycket om vad man gillar och inte gillar i början. Att ha en begagnad båt 1-2 år (ännu bättre HYRA!) innan nyköp skulle göra de flesta mycket mer nöjda med den båt de sen köper. Man uppskattar också sånt man kanske annats skulle tagit för givet ("titta: stuvfacket kan nås utan att stänga ruffdörren!!! Det kan man inte på båten X" o s v)

 

Men jag förstår att alla inte är såna utan kan nöja sig med nåt på första försöket. Önskar dig lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven båtägare sen något år kan jag säga att man lär sig väldigt mycket om vad man gillar och inte gillar i början. Att ha en begagnad båt 1-2 år (ännu bättre HYRA!) innan nyköp skulle göra de flesta mycket mer nöjda med den båt de sen köper. Man uppskattar också sånt man kanske annats skulle tagit för givet ("titta: stuvfacket kan nås utan att stänga ruffdörren!!! Det kan man inte på båten X" o s v)

 

Men jag förstår att alla inte är såna utan kan nöja sig med nåt på första försöket. Önskar dig lycka till!

Kan bara hålla med.

Jag vet ingen som har haft sin första bo-bara båt i många år, inte nuförtiden iaf.

För oss tog det 10 år och 4 båtar att komma på vad vi ville ha, men alla kanske inte är så tröga som vi? :)

Börja med en beggad för en betydligt mindre slant och bestäm att det är för att byta upp inom något år för då har ni pengar kvar till det. Nya båtar faller rejält mycket de första åren.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...eller hyra, som sagt. Om man inte vill hålla på och rusta en tillfällig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som nybliven båtägare sen något år kan jag säga att man lär sig väldigt mycket om vad man gillar och inte gillar i början. Att ha en begagnad båt 1-2 år (ännu bättre HYRA!) innan nyköp skulle göra de flesta mycket mer nöjda med den båt de sen köper. Man uppskattar också sånt man kanske annats skulle tagit för givet ("titta: stuvfacket kan nås utan att stänga ruffdörren!!! Det kan man inte på båten X" o s v)

 

Men jag förstår att alla inte är såna utan kan nöja sig med nåt på första försöket. Önskar dig lycka till!

Kan bara hålla med.

Jag vet ingen som har haft sin första bo-bara båt i många år, inte nuförtiden iaf.

För oss tog det 10 år och 4 båtar att komma på vad vi ville ha, men alla kanske inte är så tröga som vi? :)

Börja med en beggad för en betydligt mindre slant och bestäm att det är för att byta upp inom något år för då har ni pengar kvar till det. Nya båtar faller rejält mycket de första åren.

Lycka till!

 

 

För oss tog det åxå 4 båtar..... nu e vi yybernöjda.

Fast.. eftesom allt var ren impuls.. den första köptes dagen efter att vi snubblat över idéen att skaffa båt.. så blev det 4 trevliga båtar somrarna efter varandra. Denna har vi nu haft 4 somrar.. har inteens kollat på båtar påblocket sen dess..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka tankar! Sunt att kanske börja med något billigare och testa sig fram men tycker ändå att det är senaste åren som utveckling gått framåt med ny layout och smarta lösningar. Just nu är Flipper 880 en stor favorit, bra med en akterruff, stor soffa, cabil med skjuttak osv...utombordare på minussidan men tar iofs hellre utrymmet som den frigör. Har dock inte sett båten live! Någon som har det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klättrade runt på Flipper 880 när den lanserades. Jag kommer ihåg att den kändes som en frisk fläkt både vad gäller layout och design. Utombordare är ju dock frågetecknet, för min del främst gällande stöldrisken med tillkommande försäkringspremie samt avsaknaden av riktig badbrygga. Skillnaden i förbrukning äts ju upp av klart billigare service framförallt om man väljer singel 300-350 hk samt billigare inköpspris.

En båt som är klart värd att kolla upp.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om råden att börja billigare, byta upp sig etc. Personligen tycker jag det är ett jäkla meck att köpa o sälja begagnat. Har du möjlighet att lägga 1,5 miljoner på en sprillans båt så gör en grundlig research och go for it! Så gjorde vi och vi tycker fortfarande efter 5 säsonger att vi gjorde rätt.

Nytt är nytt och begagnat är begagnat! Bara känslan av själva köpprocessen, välja utr, färger och material mm. Är nästan värt pengarna:)

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat tänka om främst beroende på kostnaderna, efter lite exelarbete ser man snabbt att det drar iväg, försäkring 18´, service dubbla motorer 7´, större båtplats, större lagringsyta osv...1000-laparna rullar på ganska bra.
Nu lutar det åt att ta ett rejält steg ner till en Uttern D70 som landar på halva pengen men också förstås ger en annan typ av båt med främst mindre boytor. Tycker ändå att man får ganska mycket i Utterns paket samt bra mässerbjudanden runt hörnet....men o andra sidan, ingen båt man ligger ute med längre perioder. Svåra val :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte gratis att ha båt. Speciellt om man inte har lust eller möjlighet att göra service och annat själv.

En 7-metersbåt är som du själv säger en helt annan båt. Man ska nog vara lagd åt campinghållet för att stå ut mer än ngn natt. Hukhöjd på toa, knappt sitthöjd i kabin mm.

Riktigt snygg och cool båt för dagsturer är den ju helt klart iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket plats kan man sällan få i en båt.. Bädda upp och ner är också något man snart tröttnar på. Ska ni nytta och njuta av båten, välj tillräckligt stor så alla får var sin säng, tänk på att båtlivet lever man ute på båten, Nere i ruffen sover man.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på hur ni använder/kommer använda er båt.

 

Min erfarenhet är att om man är ute mycket och är flera i båten  så blir det en helt annan upplevelse om man har lite större båt, möjlighet att laga mat ordentligt, duscha och kan röra sig lite utan att man klättrar på varandra om det regnar en dag.

 

Kommer man inte vara ute långa stunder, gillar mer att åka ut, bada, kanske en helg å sen hem så skall man nog fundera på en mindre båt.

 

I vårt fall så använder vi vår båt som sommarstuga, jag hade aldrig fått med mig min sambo om vi haft en liten båt utan bekvämligheterna. Det är ganska skönt att kunna ta en dusch inne om det är lite risigt väder ute.

 

Är man ute lite - då känns kostnaderna stora och tunga även på en mindre båt. När man är ute så mycket som vi är så upplever inte jag att kostnaderna känns lika betungande - även om dom i vårt fall blivit lite högre - utdelningen är desto större.

 

Jag vet inte om du blev klokare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Douglas, vad är det du känner talar emot att köpa begagnat?

Du får ju en tio år gammal båt med riktigt rejäla utrymmen för 1-1,5 miljoner.

 

En tio år gammal båt är inte som en bil utan den är väl knappt inkörd, eller inbodd heller för den delen. Om den nu tagits hand om hyffsat vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan talare. En båt åldras inte heller på samma sätt som en bil som blir tydligt modernare vart 5:e år eller så.

 

En vettig begagnad båt kan ju ofta vara ett bättre alternativ än en ny båt och jämför man vad man får för 1-1,5 nytt eller begagnat iaf för dom som vill/har ett behov av en större kärra är valet för min del ganska lätt.

 

Vad man skall tänka på när man köper en begagnad är att mer eller mindre intervjua säljaren - så man får koll på hur denne har skött om sin båt - så nödvändiga uppdateringar är gjorda osv - så man inte står med en båt som håller på att falla ihop.

 

Även nya båtar kräver endel handpålägging och kan dras med fel, visst finns det då garantier, men man måste fortfarande åka fram och tillbaka med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar det som att trådskaparen drar sig för höga service och driftskostnader. Man får ju tex en jättefin Fairline targa 34 eller tom en Princes V 42 för 1,5 milj. Fina utrymmen och hög kvalitet. Dock så blir det dubbla kad300, årsmodeller kring 2005 eller äldre. Det är klart att det blir betydligt dyrare att driva än en modern 28 fotare med singelmontage, speciellt om man inte mekar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...