Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
FinMick

Lära mig segla?

Rekommendera Poster

Jag kom över denna balja, dock utan vare sig mast eller tyg. Första frågan är ju hur jag gör en mast och så vidare. Sedan tänkte jag lära mig segla. Typ så. Har ingen aning om hur faktiskt! :)

Har nån skisser/länkar/beskrivningar att dela med sig av vore jag tacksam!

post-109739-0-52079500-1475354046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt sånt tänkte jag mig också, men det ser ju ut att finnas två masthål i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej kanske inte på just det objektet, men du kommer säkert ut bra mycket tidigare med en båt som är klar och inte ett som knappt är renoveringsbar iallafall. Om du kikar på blocket finns allt mellan gratisbåtar till en för några tusenlappar men där allt finns för att komma ut och segla. Varför börja med att lära sig bygga en båt först?

 

Kolla på en stortriss eller nåt liknande. Jag gav bort en båt förra hösten till en forummedlem här på MG och han är nog inte missnöjd skulle jag tro. Tyvärr har jag inga fler att skänka bort i nuläget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä fan.. ge inte upp. Båten ser visserigen lite patinerad ut men den har helt klart potential.

Ta dit besiktningsman, jsg skulle våga lita på en sån på detta objektet. Denne kan kanske tiosa om vad som behöver piffas till.

Kontakta en specialist på riggar, roder å kanske nån som vet hur du får dit en fungerande köl...

Sen är det ju bara tite småprylar kvar.. å du lär känna din båt från grunden.

Good luck. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående.

Om du börjar räkna på vad det kostar att rigga och sy segel så är du uppe i så mycket pengar att du får en komplett båt som faktiskt seglar helt okej - vilket den där aldrig kommer att göra. Som bonus kan du sova över i en sådan båt.

Då har vi inte pratat om eventuella rötskador i båten än...

Men! Har du en vurm för allmogebåtar, alldeles för mycket fritid och en onödigt stor plånbok är detta ett perfekt objekt för dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, skänker nån bort en båt så hittar jag nog nån som kan lära mig segla på vägen hem! :)

Just denna har en bekant försökt sälja halva sommaren. Nu när båten ska upp så gick priset ner till noll, så förlusten räknas bara i den tid det tar att ta upp den på land sedan.

Transporten hem sker sjövägen, så som bonus får jag en trevlig höstutflykt!

 

Har funderat på att sätta segel på en liten plastjulle bara för att det skulle vara kul. Tror mig förstå att denna båt är längre på väg än det projektet. Som sagt. Noll förlust.

I fall det förhållandet ändras finns ju alltid pseudonyms sista förslag! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En besiktningsman skulle skratta åt dig i telefonen om du vill ha hjälp att besiktiga en liten öppen spetsgattad julle. Tror inte han skulle ta sig ut för det ens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till det nya objektet!

Bli inte ledsen då vissa belackackare antyder (i konstnärligt utförd skiss) om att du skall elda upp båten. Det tycker jag inte att du skall göra, der ser ut på blden som det är en plastad träbåt, och att elda upp en sådan är ett allvarligt miljöbrott...

 

Kanske du har en motorsåg? I bakgrunden, på andra sidan vattnet ser det ut att växa en del trän, ett sådant kan bli till en bra mast, att sätta i något av hålen. Gran har jag hört skall vara bra, men är rätt kvistigt. Den översta delen kan du ju såga av och ta in till jul och hänga kulörta kulor i grenen på.

 

Motorn ser ju helt okej ut, sådana där små Johnsonmotorer håller i alla evighet, om man sköter om dem rätt. Möjligen, kanske, eventuellt är den litet underdimensionerad till just den båttypen, men å andra sidan är det en deplacementbåt. Du kan ju också använda denna motor till ett vispa grädde med, om du nu skall ha stora mängder vispgrädde till något bakverk som skall platsa i nästa utgåva av en berömd rekordbok.

 

I Bohuslän hade detta båttyp troligtvis kallats för "kåg" iallafall om den varit litet fylligare i formen, annars är det väl en någorlunda spetsgattad snipa.

 

Tyget, ja alltså det man hissar upp i masten, kan man ju göra på olika sätt med. Jag skulle nog föreslå att du återanvänder en väl impregnerad linnepressening. Men då måste du låna/hyra/köpa en kraftfull industrisymaskin för att sy till någonting bra.

 

Att lära sig segla, det gör man fort, ägna nån kvart till att studera nån segligsbok på biblioteket, sedan kanske en halvtimmas praktisk övning, det räcker för gott och väl för att ta sig bakvägen förbi Kap Horn, eller genom Kråksundsgap, dessa passager är jämförbara.

 

Du, ta med en hink eller stort öskar på den förata turen, flytväst och nödraketer är heller aldrig fel, men annars;

 

 

GOD TUR!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En besiktningsman skulle skratta åt dig i telefonen om du vill ha hjälp att besiktiga en liten öppen spetsgattad julle. Tror inte han skulle ta sig ut för det ens.

På ett sånt här objekt kan dom iallafall strunta i det asvaret dom ändå inte har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är kalasbra att du tar hand om en gratisbåt. Vad finns att förlora? Någon blir av med sitt problem och du får chans att roa dig med ditt nya intresse, win win.

Nu är det ju höst så du har hela vintern på dig att leta blocketannonser på rigg och segel.

Bygga och sy nytt är nog både dyrt och tidskrävande.

Men med lite tur och tålamod hittar du säkert en mast med sprisegel under vintern. Är den för lång sågar du av den, är den för kort frågar du i träforat hur du förlänger den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vad jag tror kunde vara en fock liggande från en annan båt jag "tog hand om". 
Den båten hade jag stora planer för, men med den tog jag mig vatten över huvudet. Ej bokstavligt då. En ganska misshandlad eksnipa på 6m, ganska bred om midjan. Byggd i ek anno 1882 på svenska västkusten. Den står kvar på bockar på gården, barnen leker i den.

 

Dock är det seglet ett par meter för högt för denhär lilla baljan. Undrar lite i min okunskap om jag bara skulle klippa av det på lämpligt ställe och på så sätt få både ett trapetsformat storsegel och fock därifrån. 

 

(Slänger ur mig segeltermer som jag lärt mig (?) på google den senaste timmen, så tro inte allt jag säger...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag haft semestern framför så hade den första annonsen varit ett bra sätt att spendera den!

Nu är det ju tyvärr så, att jag tvivlar på att lyckas segla från Stockholm till Österbotten på ett veckoslut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en del studerande ligger planen såhär:

Fälla frystorkad gran i rätt dimensioner i vinter, barka till hälften, försegla ändträt. Mot vårsidan barka helt och olja på, till sommaren forma till rätt fason och måla.

 

http://www.matsbat.com/master/massiv.htmlhar varit till nytta, träbåtsakutens forum likaså, och alternativ.nu har en 'handbok' som vet det mesta om det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det allra första du bör göra är att vända båten uppåner alternativt täcka över den och få ur vattnet som ligger i den, om det inte redan är gjort. Låter du den ligga som på bilden under vintern har du bäddat för röt och frostskador.

Nu är jag väldigt okunnig på plastade träbåtar, men jag antar att det invändiga underhållet går till på samma sätt som om den inte vore plastad (rätta mig gärna någon om det är fel).

Insidan kan du hur som helst med fördel börja mätta med RÅ linolja redan nu på hösten. Den tränger djupt in i trät och härdar mycket långsamt, så väntar du till våren kan du få en klibbig båt hela sommaren.

Roslagsmahogny är en blandning av tjära, terpentin och linolja och används ofta som behandling av trät på insidan av gamla bruksträbåtar (allmogebåtar), det ger ett bättre rötskydd än om du bara kör med linolja.

Claessons trätjära kan du beställa det du behöver ifrån. Mycket bra kvalitét på kladdet till ett ok pris.

Googla på roslagsmahogny så förstår du snart vad det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte helt ovanligt att platsade träbåtar delar på sig, om trät var fuktigt vid inplastningen kan plasten ha haft dålig vidhäftning och lossa från underlaget. Sedan blir det ju inte bra att stänga in fukten, med röta och frostsprängning som följd.

 

Jag har en kompis som har en större välskött träbåt, när han tog hand om den såg man solens strålar mellan vissa bord. Nu efter många års blötläggning i linolja är båten rätt så tät. Han har en större sådan där insektsspruta som pumpar upp ett tryck i, och denna är fylld med linolja. En viss magisk ritual används också, det är någon av vinterns månader som är extra torr, och mellan två fullmånefaser skall man då var eller varannandag krypa runt inne i båten och impregnera den med linolja.

 

Många inplastade vrak har jag sett längs denna kusten, de som är i bäst skick brukar sluta sina dagar på en lekplats, som en till bygden yrkesrelaterat lekredskap, ofta då nödtorftigt maskerade till fiskebåtar i miniatyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även http://www.dalfrid.comhar Roslagsmahogny mm.

En liten fundering. Förr kunde man olja saker i båtarna på hösten och låta oljan dra in under vintern. Det går inte lika bra idag, det möglar. Det beror dels på att klimatet har ändrat sig, vi har varmare och fuktigare, dels på att oljorna idag inte innehåller antimögmedel. Kan vara värt att kolla lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förtydligande fråga eftersom nu oljan kom upp i tråden: Ska träet vara helt torrt eller kommer oljan att tränga undan vattnet ändå? Läste nåt sånt medan jag forskade på mastprocessen. Där skulle den ännu råa stammen oljebehandlas under vintern och våren. (Minns inte var jag läste det)

 

Fråga 2: Kommer olja på insidan av den plastade träbåten att stänga in vatten med röta som följd, eller är det bara roslagsblandningen med sin tjära som förseglar ytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder rå linolja stängs inte vattnet inne, snarare driver det ut det något. Kokt linolja härdar dock ytligare och förseglar ytan om du lägger på många lager (det blir förnissa).

Bhemac har dock en poäng i att det kan mögla av linolja. Så innan du oljar kan du klafsa på rejält med boracol.

Men fan vet om det möglar om du väljer roslagsmahogny? Mögel gillar väl inte tjära? Har inte använt roslagsmahogny själv ska jag förtydliga. Men jag vet att syftet är att det både gör gott för trät (oljan) och förpestar mot svamp/röta och dylikt (tjäran), terpentinet ökar inträgningen och skyndar på härdningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant om roslagsmahogny förhindrar mögel. Någon som kan testa kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rå linolja, balsamterpentin och fintjära... Inget mögel och tjäran gör att linoljan härdar... Claessons trätjära har både färdigblandad eller om man vill blanda själv.. blandningen är även en utmärkt bas om man som jag behandlar utsidan av bordläggningen med benarolja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska tillverka en mast så rekommenderar jag att inte ta en gran rakt av och barka den! Risken att den inte är rak efter något år är överhängande. Ta istället två granar. Klyv dessa på längden och limma ihop dem så att du... liksom... får två olika granar i masten. Varför? Jo... Eftersom fibrerna inte stämmer överens i de två granarna så kommer dom att stabilisera varandra. Min kompis provade att ta en rak och fin gran till sin kustkryssare. den var absolut inte rak efter en sommar. Dessutom var den aldeles för mjuk! Sen lät han snickeriet på en fångvårdanstalt limma en mast av tre olika träd. Den är spikrak än i dag och då har den suttit på hans båt varje sommar sedan 90-talet.

En ensam gran kan säkert hålla sig rak men risken att den slår sig är överhängande. Dessutom blir en mast du "laminerar" av flera stycken mycket styvare och starkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grävde djupt i mina förråd och hittade seglet som följde med en halvrutten eksnipa för snart 10 år sedan. Visade sig vara 9m högt, och snarlikt detta segel: http://www.boatdesign.net/forums/attachments/sailboats/101725d1438356902-junk-rig-modern-hulls-scannet-greif-650-m-bermudarigg-printerskala-1.01.jpg

 

Båten ligger alltså nånstans mellan 4,5 och 5m i längd. Är detta tyg hopplöst stort eller tror ni det kan bli nåt av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag på ett lämpligare segel...

Hade varit skoj att testa dock.

Finns det kalkylatorer som räknar ut hur tung köl hur långt ner man behöver för att väga upp ett så stort segel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...