Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Lindekk

Finns det någon i Gbg som kan det mesta om Ohlson 22? Samt elmotorfrågor!

Rekommendera Poster

Hej! 

Som ny ägare till Herr O så vill vi lära oss allt om denna nyinköpta Ohlson 22! Finns det någon i Gbgsområdet som möjligtvis har tid nästa vecka (14-15 sept) att ge oss tips och tricks på plats i Gbg om denna specifika båt? Hör isf av er till adrenalinn@outlook.com

 

Nästa fråga gäller elmotor på en Ohlson 22:a. Har läst en hel del och också försökt komma in på Emmaprojektet (där en Ohlson 22:a blir miljöanpassad just med elmotor) men tråden är nerlagd.

 

OM vi investerar i ett Optima Yellow batteri har jag förstått att det går att ladda ur och om igen otaliga gånger (jämfört med ett marint batteri). Också att 12 V elmotor inte räcker utan det är bättre att investera i 36 Volts. Men återigen - ni som har erfarenhet - vad gäller med elmotor och segelbåt?

 

  1. Vad behövs till en Ohlson 22 som väger 1.6 ton, är 6,5 lång och 2.45 bred?
  2. Vi tänker segla maximalt men vad behövs om man ska ta sig ca 60 nm motströms i svag vind?
  3. Vilka är för- resp nackdelarna enligt din erfarenhet med elmotor?
  4. Vilket sorts märke rekommenderar du?
  5. Kan man senare koppla solpanel till allt detta? (Hur man gör kan vi återkomma om)

 

Vi behöver inte massa beräkningar och sånt. Hellre KONKRETA RÅD från någon med EGEN ERFARENHET som kan vara till hjälp. Har skrivit en gång tidigare i forumet men det slutade med otaliga diskussioner och         t o m små påhopp mellan olika gubbar, om allt annat än det som själva frågan handlade om. 

 

Så snälla, håll er till ämnet om du har lust att hjälpa till! För konkreta råd uppskattas förstås!

 

Tack på förhand, Lindekk och Dorisdoris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotor av utombordartyp för ett par tusen kronor kan ni bara glömma om ni hade den tanken. En sådan motor ger på sin höjd 0.5 hk och är bara ett dumköp isåfall.

Ska man ha elmotor ska det vara en större inombordarvariant med rak axel, och då kostar det mer än vad hela båten har kostat och kommer att kosta de kommande tio åren.

Leta efter en liten tvåtaktare på 4-5 hk, det blir det billigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det ju komma "riktiga" elektriska utombordare men jag tror inte heller att de är något bra alternativ rent praktiskt, även om man skulle ha råd. De är rätt dyra.

http://www.captains.se/bat-motor/torqeedo-elmotor/cruise-2-0-4-0-t/torqeedo-cruise-2-0-l.html

Nu ville du inte ha tekniska beräkningar men fråga 2 kräver det.

60Nm i 3 knop tar 20 timmar. Så länge måste batterierna räcka. Det blir mycket batterier. Optimas spiralcellbatterier är inte lämpade för den typen av upprepad djupurladdning. De är gjorda för att ge hög ström under kort tid.

Jag håller med Pseudonym, köp en bensinmotor tills vidare.

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack pseudonym o BSven för era kommentarer. Då blir det att fundera vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlsson 22 behöver c:a 2 kW i stiltje för att gå 4.5 knop, skulle jag gissa. Det motsvarar ungefär 180 Amperetimmar per timme vid 12V. Skall man köra 60 NM får man hålla på i ungefär 13 timmar.

Då behöver man en användbar batterikapacitet på 2340 Ah, med blybatterier skall då banken vara minst 60% större (om man har djupurladdningsabtterier, annars 100% större) .

Alltså bank på 3700 Ah. Det blir 37 blybatterier på vardera 100 Ah, som väger 25 kg/st alltså en totalvikt på 925 kilo. 

Väljer man LiFePo4 - batterier räcker en bank på 2500 Ah och en vikt på c:a 350 kg. En sådan bank kostar (som billigast idag) c:a 100000 kr........

 

Man kan förstås gissa på 1 kW också, och med kanske 4 knop, och då sjunker batterivikterna och priserna med 40 % skulle jag snabbuppskatta. Men så fort det blir motvind över 5m/s så blir det som ovan, och snart MYCKET värre vid 10 m/s

 

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför elmotor? Problemet med att köra helt på el är att det blir mycke batterier som är tungt och dyrt. Dessutom svårt att hålla laddade utan en förbrännings motor.

 

Utombordare är en mycket bra och lätt lösning på en liten båt som ni har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på vad en liten bensin/diesel-generator skulle kosta och påverka prestandan?

Det är väl ytterst sällan man kör ens i närheten av 60nm för motor med en liten segelbåt menar jag. En bråkdel av batteribanken kanske är vad som behövs till vardags, så kan man inte använda en liten bensin/dieselgenerator vid de få tillfällen man behöver, istället för en monsterstor batteribank?

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Elmotorer och batterier finns det många åsikter och teorier kring...

Ren eldrift är snyggt, tyst och begränsande...

Begränsande beroende på hur man använder båten och hur man tänker ladda sina batterier.

 

Ska du kunna ta dig 60 distans och behöver 2 kW och det tar 13 timmar så måste du ju kunna lagra 26 kW/h.

Det är en del i batterier som sagt.

Använder du moderna litium batterier som man använder i t.ex Tesla, så kommer ett sådant batteri kosta ca 70 000 sek och väga ca strax under 100 kilo.

 

Om du pysslar själv och är intresserad. Ska du köpa ett färdigt så får du säkert åtminstone dubbla kostnaden.

 

Att ladda det från ett vanligt 10A 220 uttag kommer att ta ungefär lika lång tid som du kan köra, alltså typ 13 timmar.

Att göra det från solceller tar "lång" tid.

Även om du lusar ner båten med solceller så tvivlar jag på att du kan få ut mer än 200 watt effektivt, vilket skulle göra att det tar 10 gånger så lång tid att ladda upp den igen, alltså 230 timmar, timmar då det måste vara sol.

10 timmar sol om dagen så tar det ca 3 veckor att ladda upp den.

 

Man kan som sagt ha massa åsikter om el, det är ett intressant ämne så varför inte.

Jag grundar mina på att jag utvecklat system till både båtar och bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på vad en liten bensin/diesel-generator skulle kosta och påverka prestandan?

Det är väl ytterst sällan man kör ens i närheten av 60nm för motor med en liten segelbåt menar jag. En bråkdel av batteribanken kanske är vad som behövs till vardags, så kan man inte använda en liten bensin/dieselgenerator vid de få tillfällen man behöver, istället för en monsterstor batteribank?

Jag kan ju inte heller prata för nån annan men... håller nog med här... jag har nog inte kört mer än som längs 10 distans med motor. Det med 3 olika båtar 1 år 27 fot 1 år 30 fot och nu 5 år 40 fot..

Kan såklart va en aspekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ni fått hem båten nu? Hoppas det gick bra.

Ang det här med elsnurra.

Visst, det är tyst å lite å inga avgaser. Men räknar man på miljön så är det en förlust. om man räknar in allt.

Vore det en bra lösning skulle massor med folk ha det redan.

 

Problemet är att elström är ingen energi, elen är en energibärare. Det skapas å förbrukas i samma ögonblick. När man lagrar det, vilket inte går, så måste man omvandla det till en annan form. Batteri är kemiskt lagrat energi. Kemiska processen tar tyvärr lite tid.

 

Så att ha en elsnurra å sedan en bensin/diesel laddare är att gå över ån efter vatten. Ännu mer förluster i båda riktningarna samt fler grejer som kostar å går sönder. Skall ni bara ut ur hamnen så kan man ha ett vanligt batteri samt solceller, men det tar tid att ladda. 60 nautiska mil kan ni glömma även för en liten snurra. Å det är ont om små elsnurror. De där som finns är i stort sett leksaker. De orkar inget. Å gör de det så är de dyra å drar ström.

 

Så hur man än räknar så är det mest miljövänliga å optimala en liten modern snurra, fyrtaktare, på runt 5 kusar.

 

Det finns "gulliga" små sk magnet-motorer, platta små saker med många hästar, de laddar när man seglar å går som elmotor när det är stiltje. Men då talar vi om pengar som överstiger båtens värde flera gången om. Å ni skulle ju segla mest eller hur? Tyvärr så ä're bara bita i sura äpplet.

 

Men skulle ni uppfinna nåt genialiskt smart revolutionerande så säg till, jag ställer mig först i kön.

:)

Önskar sköna seglatser innan vintern kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ni fått hem båten nu? Hoppas det gick bra.

Ang det här med elsnurra.

Visst, det är tyst å lite å inga avgaser. Men räknar man på miljön så är det en förlust. om man räknar in allt.

Vore det en bra lösning skulle massor med folk ha det redan.

 

Problemet är att elström är ingen energi, elen är en energibärare. Det skapas å förbrukas i samma ögonblick. När man lagrar det, vilket inte går, så måste man omvandla det till en annan form. Batteri är kemiskt lagrat energi. Kemiska processen tar tyvärr lite tid.

 

Så att ha en elsnurra å sedan en bensin/diesel laddare är att gå över ån efter vatten. Ännu mer förluster i båda riktningarna samt fler grejer som kostar å går sönder. Skall ni bara ut ur hamnen så kan man ha ett vanligt batteri samt solceller, men det tar tid att ladda. 60 nautiska mil kan ni glömma även för en liten snurra. Å det är ont om små elsnurror. De där som finns är i stort sett leksaker. De orkar inget. Å gör de det så är de dyra å drar ström.

 

Så hur man än räknar så är det mest miljövänliga å optimala en liten modern snurra, fyrtaktare, på runt 5 kusar.

 

Det finns "gulliga" små sk magnet-motorer, platta små saker med många hästar, de laddar när man seglar å går som elmotor när det är stiltje. Men då talar vi om pengar som överstiger båtens värde flera gången om. Å ni skulle ju segla mest eller hur? Tyvärr så ä're bara bita i sura äpplet.

 

Men skulle ni uppfinna nåt genialiskt smart revolutionerande så säg till, jag ställer mig först i kön.

:)

Önskar sköna seglatser innan vintern kommer.

Å allt detta du fick ihop gjorde jag i första inlägget på fem rader.;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenixen Psudonym!

Men visst äre så. Men då hade jag inte fått skriva av mig skrivklådan förstår du :)

Men vafför i alla sin dar citerade du hela mitt inlägg, tar ju en del plats? :D

Annars då, hur gåre med dina elkablar ombord?

Bara nyfiken.

Hälsningar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

628 visningar innebär en väldans massa som är intresserade i ämnet. ROLIGT, DET GILLAR VI!

 

Tack alla som tänker kring detta med Ohlson 22:a och elmotor. Självklart eftersom vi har sjöfartsbok, älskar segling och tänker utnyttja Herr O på bästa sätt oavsett vind, så ställdes frågan som ett curiosum.

 

Svaret är klart. Köp 2-taktare som går som tåget (fast vi pratade om miljö?) 

Elmotor kräver för mycket i kunskap, investering, pengar etc. (synd för trodde vi hade kommit längre!)

 

Tack alla för ert engagemang och tankar. Tråden kan fortsätta men Herr O styrs med fast hand dit han ska, av två skeppare som kan mycket - men inte allt - om båtar och elmotorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tankar 2-taktarn med Aspen (eller annan alkylatbensin) så blir den plötsligt miljövänligare än en ny 4-taktare tankad med vanlig 95! Enligt chalmers studenter som testat.

Kan ju kännas bra nu när ni svängde från el till 2-takt :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...