Jump to content
Saturday 06 March 2021
Evolution

Färskvattenkyld i bräckt vatten

Recommended Posts

Hej, 

 

Jag överväger att köpa en båt som jag avser sjösätta i Östersjön. Betänkligheten härvid är att det rör sig om en inombordare med sjövattenkylning (från 1994) Den har enligt uppgift vårdats och servats väldigt väl genom åren och endast gått i sötvatten. Vad är er rekommendation mot bakgrund av detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det ursprungligen är en motor som härstammar från bilvärlden så brukar dom vara känsligare för rost men man vet inget med säkerhet. Själv har jag en sjövattenkyld motor som nymonterades i båten 1963. Det är en Ford Zephyr rak 6 cyl. konverterad av F:a Nils Gustavsson på Lidingö. Den funkar fortfarande utmärkt. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev Rascal:

Om det ursprungligen är en motor som härstammar från bilvärlden så brukar dom vara känsligare för rost men man vet inget med säkerhet. Själv har jag en sjövattenkyld motor som nymonterades i båten 1963. Det är en Ford Zephyr rak 6 cyl. konverterad av F:a Nils Gustavsson på Lidingö. Den funkar fortfarande utmärkt. 

 

Som du använder i bräckt vatten?

Jag har ingen aning om dess härkomst annat än att det har ovan angivna beteckning. Utan någon som helst förkunskap i ämnet kan jag ändå tänkamig att din motor är betydligt mer robust byggd. Min undrar rör främst en prognos (worstcase och best case) för hållbarhet om jag använder den i bräckt vatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får kolla vad en konvertering kostar och ställa det i relation till vad en ny motor kostar.

 

Jag tycker att det oftast är värt att hålla liv i gamla motorer då de är lätta att meka med och det är dyrt att byta.

 

Amerikanska V8 är vad jag hört relativt billiga men har också hört att många hår sönder.

Nu tror jag dock att de flesta går sönder på grund av ägaren och inte på dålig konstruktion. Det finns gott om V8 bilar där motorerna håller länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Evolution:

Som du använder i bräckt vatten?

Jag har ingen aning om dess härkomst annat än att det har ovan angivna beteckning. Utan någon som helst förkunskap i ämnet kan jag ändå tänkamig att din motor är betydligt mer robust byggd. Min undrar rör främst en prognos (worstcase och best case) för hållbarhet om jag använder den i bräckt vatten. 

Den gick dom första 30 åren i Stockholms skärgård men bor numera i Mälaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om jag förstår er båda rätt finns det egentligen inget som utesluter att det inte är förenat med orimligt stora besvär och kostnader att använda den i bräckligt vatten eftersom utfallet helt beror på motorns skick? 

 

Vad är det värsta som kan hända och kan ni göra en grov uppskattning av sannolik tidsram inom vilken det kan inträffa?

Edited by Evolution

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Evolution:

Om jag förstår er båda rätt finns det egentligen inget som utesluter att det inte är förenat med orimligt stora besvär och kostnader att använda den i bräckligt vatten eftersom utfallet helt beror på motorns skick? 

 

Vad är det värsta som kan hända och kan ni göra en grov uppskattning av sannolik tidsram inom vilken det kan inträffa?

Det blir bara gissningar angående tiden. Det beror bla. på hur varmt motorn gått, det vill säga vad sitter det för  termostat i. Och hur länge har den gått varje tur osv.osv.

 Vet du hur många timmar motorn gått? 

Det värsta som kan hända är väl att rosten tar den! Var det brukar hända på en V8:a får någon annan svara på jag åker Rak 6:a och hoppas på många år till, men vem vet något om framtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Är du hundra procent säker att den alltid gått i sötvatten?

 

Det finns hur mycket som helst som kan gå sönder på en nästan trettio år gammal båt och motor.

Rosten behöver inte vara det värsta, det finns slitna drev

och fuktiga akterspeglar.

 

Vad skall du betala för ekipaget?

 

 

 

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Är du hundra procent säker att den alltid gått i sötvatten?

 

Det finns hur mycket som helst som kan gå sönder på en nästan trettio år gammal båt och motor.

Rosten behöver inte vara det värsta, det finns slitna drev

och fuktiga akterspeglar.

 

Vad skall du betala för ekipaget?

 

 

 

Bra att du nämner det; den har med största sannolikhet endast gått i sötvatten de senaste 14 åren. Emellertid omgärdas de 12 åren dessförinnan av en större oklarhet så under den perioden är det inte uteslutet med annan användning. 215 000 kr.

Utöver årlig service de senaste 14 åren anges förbättringar enligt följande. 

 

Nya batterier 2st 80 am ,2020
Nya mätare samtliga, givare 2020
Nya packningar i motor bytta 2019
Ny länspump 2019
Nya tändstift 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en svensksåld  USA båt eller har den gått i Atlanten sina första år?
Vilka packningar är bytta?
Är limporna bytta?
Ruttna träreglar där motorfästena är skruvade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Jorgen01:

Är det en svensksåld  USA båt eller har den gått i Atlanten sina första år?
Vilka packningar är bytta?
Är limporna bytta?
Ruttna träreglar där motorfästena är skruvade.

Tycks vara svensksåld, säljaren har inga säkra uppgifter på båtens första år. Kan återkomma ang frågan om limpor resp packningar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Evolution:

Tycks vara svensksåld, säljaren har inga säkra uppgifter på båtens första år. Kan återkomma ang frågan om limpor resp packningar. 

Detta är väl ingen absolut sanning, men svensksålda brittiska och amerikanska båtar brukar ha instrument som är graderade i metriska enheter. Men det kan ju vara så att tidigare ägare bytt ut instrumenten mot sådana som visar grader celsius, knop, bar och sådant...

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Detta är väl ingen absolut sanning, men svensksålda brittiska och amerikanska båtar brukar ha instrument som är graderade i metriska enheter. Men det kan ju vara så att tidigare ägare bytt ut instrumenten mot sådana som visar grader celsius, knop, bar och sådant...

Bra tips och värt att hålla utkik efter när den ev ska ses.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Evolution:

Bra tips och värt att hålla utkik efter när den ev ska ses.

Jo, gör så, men det behöver inte nödvändigtvis vara en garanti för att båten är importerad ny och såld som sådan vårt land.

Men det är ju mer som ett observandum än ett helt säkert igenkänningstecken.
Det finns ju även instrumenttavlor med två skalor. Jag vill minnas att temp,instrumentet till min Volvo-Penta är graderad i både °C och °F. Om det finns en landströmsanläggming för 110 volt och 60 Hz är då ett säkert tecken på att båten är privatimporterad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-01 vid 21:13 skrev Rascal:

Om det ursprungligen är en motor som härstammar från bilvärlden så brukar dom vara känsligare för rost men man vet inget med säkerhet. Själv har jag en sjövattenkyld motor som nymonterades i båten 1963. Det är en Ford Zephyr rak 6 cyl. konverterad av F:a Nils Gustavsson på Lidingö. Den funkar fortfarande utmärkt. 

 

Den motorn satt i traktorer och är "nästan" outslitlig i nöjesbåtar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Lasse-L:

Den motorn satt i traktorer och är "nästan" outslitlig i nöjesbåtar. 

Traktorer?? Har jag aldrig hört förut men varför inte, vet du vilken modell? Visste att dom satt i engelska Fordbilar av modellerna Zephyr och Zodiac under 1960-talet. 

Som båtmotor är den perfekt med vibrationsfri gång och vackert ljud passande min mahogny-racer från 30-talet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Rascal:

Traktorer?? Har jag aldrig hört förut men varför inte, vet du vilken modell? Visste att dom satt i engelska Fordbilar av modellerna Zephyr och Zodiac under 1960-talet. 

Som båtmotor är den perfekt med vibrationsfri gång och vackert ljud passande min mahogny-racer från 30-talet.

Fordson Major tror jag att det var

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Lasse-L:

Fordson Major tror jag att det var

De allra flesta inombords båtmotorer med fyra cylindrar och fler, såväl bensin- som dieselmotorer härstammar från bilmotorer, eller motorer till lastbilar, större traktorer och entreprenadmaskiner.

Mindre dieslar kan man ju finna i mindre traktorer, gaffeltruckar, vägvältar och små grävmaskiner, det var väl knappast någon nyhet?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Lasse-L:

Fordson Major tror jag att det var

Så vitt jag vet är det Fords 27 serie, Dorset och Dover dieselmaskiner, som satt i traktorer och även i lastbilar. I Ford Zephyr verkar det ha suttit bensinmotorer enl. Wikipedia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Så vitt jag vet är det Fords 27 serie, Dorset och Dover dieselmaskiner, som satt i traktorer och även i lastbilar. I Ford Zephyr verkar det ha suttit bensinmotorer enl. Wikipedia.

Min motor är definitivt en bensinare så det var därför jag vart lite förvånad när infon om traktor dök upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fords 27 serie är sannolikt mycket vanligare som marinmotor än bensinare från Zephyr. Därav förvirringen gissar jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy