Jump to content
Thursday 29 October 2020
Steffesmat

En mast av aluminium med en kärna av trä! PrimVent-21

Recommended Posts

Hej!

Primvent-21 äventyret fortsätter... Båten jag tagit över nyligen. Den har en mast där ytterdel av aluminium och inre av trä. Som ni ser på bilden är den riktigt torr och trist, halva mastfotkilen är borta. Nu behöver jag kloka råd... Spridarna är trä och jättetrista (halvsönder)!

Vad att göra? Tänker inte köpa ny mast. Finns dessvärre inte att köpa...
Se bilder

 

//Steffe

IMG_0419.JPG

IMG_0416.JPG

IMG_0424.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har verkligen hela natten kärna av trä, är det inte bara mastfoten? Behöver du egentligen göra någonting? Har hört att det finns träbåtar och om träet är torrt men inte murket kanske det är ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtskroten i Skåre... 

Har master till mindre båtar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev trewq:

Har verkligen hela natten kärna av trä, är det inte bara mastfoten? Behöver du egentligen göra någonting? Har hört att det finns träbåtar och om träet är torrt men inte murket kanske det är ok?

Hej! Tack för svar! Hela masten har trä, såg motsvarande i toppen också...

blir lite orolig. Då det ser murket inbillar jag mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Hybro:

Båtskroten i Skåre... 

Har master till mindre båtar. 

Tack för svar. Namn? Vet du adress? website? Telnummer? Annars får jag kolla på nätet. 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förlåt, men - det låter jättemärkligt att det skulle vara trä inuti hela masten. Master görs strängpressade och jämntjocka, jag förstår inte hur och varför man skulle ha trä hela vägen. Jag tror snarare på en plugg i varje ände som billiga ändbeslag, och luft där emellan. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Förlåt, men - det låter jättemärkligt att det skulle vara trä inuti hela masten. Master görs strängpressade och jämntjocka, jag förstår inte hur och varför man skulle ha trä hela vägen. Jag tror snarare på en plugg i varje ände som billiga ändbeslag, och luft där emellan. 

Kanon för den kunskapen Peter, hur kan jag bäst kolla det? Mastliket går inte att se igenom hela vägen. Kan ju hoppas att det är som du säger då blir det enklare att fräsa ur "bottenpluggen" och fräsa till en ny. Men det är en fransk båt byggdes mellan 68-74, har inte aning hur skeppssbyggaren tänkte i detta fall. Ge mig kloka råd hur jag kan göra? 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Steffesmat:

Kanon för den kunskapen Peter, hur kan jag bäst kolla det? Mastliket går inte att se igenom hela vägen. Kan ju hoppas att det är som du säger då blir det enklare att fräsa ur "bottenpluggen" och fräsa till en ny. Men det är en fransk båt byggdes mellan 68-74, har inte aning hur skeppssbyggaren tänkte i detta fall. Ge mig kloka råd hur jag kan göra? 🙂 

Du kan väl börja med att fräsa ur en bit av bottenpluggen så ser du hur det ser ut, vad har du att förlora?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev trewq:

Du kan väl börja med att fräsa ur en bit av bottenpluggen så ser du hur det ser ut, vad har du att förlora?

Skulle man inte kunna tänka sig att lyssna, alltså knacka längs mastens längt med en hård plasthammare och höra på resonansen, om det låter ihåligt eller stumt.

En provborrning kan man ju kanska också göra även om det egentligen inte är det bästa förslaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade nog borrat centriskt i bottenpluggen med en lång borr och se vars den slutade. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kanske kan känna med en rak ståltråd med en liten vinkel i änden i en av sprickorna

Men det spelar väl ingen roll, du får väl göra en ny fot oavsett

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det verkligen inga hål i masten? Hål för fall, för sladd till lanternor, eller något annat som satts dit eller tagits bort under alla år?

Hur går fallen? Utanpå masten eller har man borrat hål för dom i träkärnan? Verkar osannolikt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev ABC:

Finns det verkligen inga hål i masten? Hål för fall, för sladd till lanternor, eller något annat som satts dit eller tagits bort under alla år?

Hur går fallen? Utanpå masten eller har man borrat hål för dom i träkärnan? Verkar osannolikt!

Hej! Tack för att du svarar! Det finns fall på utsidan. Mastliket går i aluminiumet som vanligt i masten. Det finns skruvat i foten och i topp skoten, det finns lite skruvar som  sitter i aluminiummasten. Peter_k skrev att det kan vara bottenplugg och toppplugg på 3-4 dm i vardera ände. Det verkar vara så... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-19 vid 16:09 skrev trewq:

Man kanske kan känna med en rak ståltråd med en liten vinkel i änden i en av sprickorna

Men det spelar väl ingen roll, du får väl göra en ny fot oavsett

Tack för svar! Ja, nått sånt får man ordna. Frågan hur man kan ev. fräsa ur och sätta in ny del som sätter mot masturtaget?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-19 vid 14:54 skrev Peter_K:

Jag hade nog borrat centriskt i bottenpluggen med en lång borr och se vars den slutade. 

Jag är sugen att göra det... fotar och återkommer! Måste hitta en lång borr bara.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Steffesmat:

Jag är sugen att göra det... fotar och återkommer! Måste hitta en lång borr bara.

En fråga. 
Om jag hade monterat en träkloss som ändbeslag hade jag skruvat fast den med träskruvar. 
Finns det skruvar någon decimeter upp på maströret..? Har du provat att lossa dem (om det finns...) och sedan försökt lirka loss klossen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

En fråga. 
Om jag hade monterat en träkloss som ändbeslag hade jag skruvat fast den med träskruvar. 
Finns det skruvar någon decimeter upp på maströret..? Har du provat att lossa dem (om det finns...) och sedan försökt lirka loss klossen?

Jag var inne på det. Att ta bort alt som hade skruv. Popnitar borde bara sitta i aluminiumetmasten. Funderar att skruva loss allt i veckan och se...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Steffesmat:

Jag var inne på det. Att ta bort alt som hade skruv. Popnitar borde bara sitta i aluminiumetmasten. Funderar att skruva loss allt i veckan och se...

Nu skrev jag ju inte att du skulle ta bort allt som har skruv, utan undrade om det finns skruvar som håller fast en eventuell träplugg. Det går inte att se på dina foton. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det finns nitade beslag på masten så känns det som ytterligare ett tecken på att trät bara är till ändbeslag. Om masten hade varit fylld med trä hade blindnitar inte funkat, eller behövts.

 

Framförallt så hade det ju varit i princip omöjligt att fylla en aluminiumprofil med ett träämne. Det skulle jag säga är det största faktorn som talar för att det bara är ändpluggar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! En annan blir så överväldigad av alla intressanta positiva inlägg!

Jag börjar komma fram av alla svar jag får att det är ändpluggar och för mastfotens del även tjänar som ”spår-ände” att hållas på plats bara... det blir spännande att borra en bit upp!..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallåj..... när du väl fått bort träpluggarna å satt dit nya av friskt virke, ta gärna ek, så tänk på följande. Spridarna trycker mot masten från sidorna. Om det inte finns en plugg även där, vilket jag inte tror, så se till att du har ett rör el annat , järnstång, gängstång mm osv som går rakt genom masten å säkrar för trycket från spridarna.

Jag vet en som jag diskuterade just den saken med. unga personen anmärkte: Tror du inte masttilverkaren har tänkt på det va! Sedan så gick ett sk toggles av å masten knäcktes å på bilden såg man tydligt att det fanns inget vid spridarna som tog emot trycket.Å det var just där det knäcktes. Så var den historien. Ni som känner mig vet vilken båt å mast det var. Inte min!

Bara en liten varning i all enkelhet.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Hallåj..... när du väl fått bort träpluggarna å satt dit nya av friskt virke, ta gärna ek, så tänk på följande. Spridarna trycker mot masten från sidorna. Om det inte finns en plugg även där, vilket jag inte tror, så se till att du har ett rör el annat , järnstång, gängstång mm osv som går rakt genom masten å säkrar för trycket från spridarna.

Jag vet en som jag diskuterade just den saken med. unga personen anmärkte: Tror du inte masttilverkaren har tänkt på det va! Sedan så gick ett sk toggles av å masten knäcktes å på bilden såg man tydligt att det fanns inget vid spridarna som tog emot trycket.Å det var just där det knäcktes. Så var den historien. Ni som känner mig vet vilken båt å mast det var. Inte min!

Bara en liten varning i all enkelhet.

Hej! Jag kommer att försöka borra ur pluggarna de är ju inte så små. Angående spridarna så är det förmodligen klokt val då masten är sedan ngn mellan 68 - 74 Fransk Primevent gjordes bara i 250 ex. efterföljaren var tydligen Albin Viggen ... Tack för eftertanken!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Steffesmat:

Hej! Jag kommer att försöka borra ur pluggarna de är ju inte så små. Angående spridarna så är det förmodligen klokt val då masten är sedan ngn mellan 68 - 74 Fransk Primevent gjordes bara i 250 ex. efterföljaren var tydligen Albin Viggen ... Tack för eftertanken!

 

Hur menar du med att den svenskritade och svenskbyggda Albin Viggen skulle vara en efterföljare till din helfranska båt..? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Hybro:

Långa spiralborrar finns på Biltema. 

Tack! Lyckats låna en lång borr ifrån träslöjden här på skolan. Så nu i dagarna blir det att borra och se..(självklart lyckades man idag åka ifrån nyckeln så jag inte kommer in på platsen där båten står, får bli imorgon)

 

Edited by Steffesmat

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Hur menar du med att den svenskritade och svenskbyggda Albin Viggen skulle vara en efterföljare till din helfranska båt..? 

Hej! Vad jag menar är att Primventen var väldigt ny och först på den svenska marknaden (plastbåtar) slutet av 60 talet och under sjuttiotalet mitt -74 kom de svenskabyggda båten Viggen och fortsatte marknaden för plastbåtar, det står att läsa i den föredömliga Segelsbåts guiden (tjock bok). Allt ur den boken som jag lånade av segelgrannen på gatan här.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Steffesmat:

Hej! Vad jag menar är att Primventen var väldigt ny och först på den svenska marknaden (plastbåtar) slutet av 60 talet och under sjuttiotalet mitt -74 kom de svenskabyggda båten Viggen och fortsatte marknaden för plastbåtar, det står att läsa i den föredömliga Segelsbåts guiden (tjock bok). Allt ur den boken som jag lånade av segelgrannen på gatan här.

Resonemanget är som att säga att Volvo 240 är efterföljare till Citroën 2CV. 

Något är uppenbarligen fel där. 
Albin Viggen är efterföljare till Karlskronaviggen. Karlskronaviggen är också i plast, och började tillverkas 1965. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Resonemanget är som att säga att Volvo 240 är efterföljare till Citroën 2CV. 

Något är uppenbarligen fel där. 
Albin Viggen är efterföljare till Karlskronaviggen. Karlskronaviggen är också i plast, och började tillverkas 1965. 

Hej! Vi får ge oss på författarna till den Stora Segelguiden, det är där jag hämtat infon. Jag kan tänka mig utifrån "popularitet" så kom plastbåtarnas popularitet igång i Sverige efter PrimVentets intåg på marknaden och sorti i och med Viggens popularitet som "folkbåt"... mycket poppis nu!

Edited by Steffesmat

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Steffesmat:

Hej! Vi får ge oss på författarna till den Stora Segelguiden, det är där jag hämtat infon. Jag kan tänka mig utifrån "popularitet" så kom plastbåtarnas popularitet igång i Sverige efter PrimVentets intåg på marknaden och sorti i och med Viggens popularitet som "folkbåt"... mycket poppis nu!

Jag tror du med ”Stora Segelguiden” menar ”700 Segelbåtar i test” av Curt Gelin, eller möjligtvis 500 eller 300 beroende på hur gammal den är. Jag letade fram mitt ex, och du får nog läsa igen om din båt om du tror att det står att Viggen är en efterföljare till den. 

Det står i boken att Primvent kom till Sverige innan stora plastbåtsboomen, men det fanns massor med plastbåtar på marknaden innan din kom 1969, t ex Viggen (som vi pratat om), Vega, Fingal, Indra samt en hel del mindre båtar såsom Stortriss och några Monark-modeller.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy