Jump to content
Friday 30 October 2020
Dava

Bra LYS-raketer

Recommended Posts

Köpte en båt med jättebra SRS-tal i hopp om att den skulle vara snabb. Efter sommarens kappseglingar börjar jag inse att alla båtar är ungefär lika snabba och lägst SRS vinner.

 

Har ni tips på bra LYS-raketer som hjälper en att nå prispallen?

 

Den ska tampas om förstaplatserna som hos oss hålls av sportiga standardbåtar från 70-80-tal som H-båt, J24, 806, Tumlare, Dominant, Fenix, Banner, Safir och Smaragd.

 

Shark 24 ser snabb ut..

Accent?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har du tänkt på att det är besättningen som seglar som styr båtarna, trimmar seglen, slår rätt på vindskiftena, väljer rätt väg genom vågorna och startfältet och ser till att de inte hamnar i skitvind mm?

Påfallande ofta har skickliga seglare 'sportiga' båtar som H-båt, J24, 806, Albin Express m fl.

Att din båt har ett jättebra SRS-tal (menar du då lågt?) är ingen garanti för framgång i kappsegling, tvärtom. Lågt SRS-tal skvallrar om att båten kanske inte är så snabb och därför kräver mer av besättningen för att lyckas slå de andra båtarna.

Om din båt har ett högt SRS-tal är det samma sak, besättningen måste jobba hårt för att segla upp till båtens kapacitet, starta optimalt, trimma rätt och göra allt annat bättre än konkurrenterna.

SRS-talet är baserat på ett statistiskt underlag från många seglingar under olika förhållanden och med olika besättningar men kan aldrig vara 100-procent rättvist.

Vill man uppnå största möjliga rättvisa är det entypsklasser som gäller....

Edited by Larsakelarsson
Komplettering
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Dava:

Köpte en båt med jättebra SRS-tal i hopp om att den skulle vara snabb.

Din Soling seglar säkert snabbt om man är duktig, men då gäller det att klämma ur det bästa ur båten och besättningen.

 

Högt SRS (om det är det du menar med bra) betyder ju att man måste vinna seglingen med god marginal för att ha en chans att komma bra efter omräkning.

 

Mitt tips är att följa andra båtar med liknande SRS som du har och försöka segla bättre än de gör.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Larsakelarsson:

Påfallande ofta har skickliga seglare 'sportiga' båtar som H-båt, J24, 806, Albin Express m fl.

Att din båt har ett jättebra SRS-tal (menar du då lågt?) är ingen garanti för framgång i kappsegling, tvärtom.

Nej, högt. Har också reflekterat över att många är väldigt skickliga, däremot känns det inte som att SRS-talen reflekterar verkligheten på banan. Det känns som att alla egentligen skulle kunnat segla utan handikapp. Att ha en båt med högt SRS och alltid komma bland de sista efter omräkning är att få lite salt i såret..

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Dava:

Nej, högt. Har också reflekterat över att många är väldigt skickliga, däremot känns det inte som att SRS-talen reflekterar verkligheten på banan. Det känns som att alla egentligen skulle kunnat segla utan handikapp. Att ha en båt med högt SRS och alltid komma bland de sista efter omräkning är att få lite salt i såret..

Träna, träna, träna och åter träna så blir det bättre.

 

Jag tror det är svårare att lära sig segla bra i en båt med högt SRS eftersom man oftast bör leda och leder man är man kanske nöjd och tänker inte på hur mycket man måste leda med för att komma på en bra placering..

 

Ligger man längre bak i fältet - med lägre SRS - är det lättare att gneta på för att få en bättre placering. Jag tror det är mera lärorikt.

 

Handikappsystemet är välutvecklat och är bra även om det inte är felfritt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter en sommar med klubbkappseglingar är min erfarenhet av SRS följande;

 

Blåsiga seglingar:

Alla båtar med höga SRS-tal hamnar i topp, då de helt enkelt har betydligt högre toppfart än de långsammare med låga SRS-tal som är chanslösa när det friskar i.

 

Mellanvind:

Större spridning i resultatlistorna, SRS-talen sprids ut och fungerar.

 

Lättvind: 

Båtar med höga riggar (och högre SRS-tal) hamnar oftast i topp då man kan fånga brisarna över de skärgårdsöar som utgör vår bana, små båtar med korta riggar får problem i lättvind.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bara kappseglat med en X-99 men där var man alltid sist även om man placera sig bra 🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites

SRS- och LYS-talen baseras på genomsnittliga värden för olika förhållanden. Moderna lätta racingorienterade båtar har sina höga tal baserat på att de under vissa förhållanden kan plana eller semi-plana.

Andra båtar som är tunga (ofta äldre sådana) planar aldrig oavsett förhållanden.

 

De vanliga poängkappseglingarna som båtklubbar har på kvällarna karakteriseras ofta av att det blåser lite och att det mojnar ut efterhand på kvällen.

 

Vill man alltså ha en båt som skall vara vass på svenska poängkappseglingar så skall den vara en utpräglad "blekskenare", och som inte har högt LYS för att den i hårdare vindar kan plana.

 

Den kanske vassaste båten av den typen är den danska Späckhuggaren. Den är inte så vanlig i Sverige, men det är gott om dem i Danmark. Den har liten våt yta, men har mycket tung köl så att den är styv trots en generös segelyta. En Späckhuggare med spegelblank botten i måttlig vind som nästan dör ut under kappseglingen seglar mycket övaer sitt LYS och är kanske det vassaste man kan skota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Oberoende vilken segelbåt man kappseglar med och om man vill ha en framskjuten placering så måste man se till att få båten att segla optimalt samt hitta en snabb väg runt banan. Detta gäller även vid kappsegling med handikappsystem.

För ca 10 år sedan ersattes LYS med SRS så någon "LYS-raket" kan man inte hitta längre. Men oberoende handikappsystem så kommer vissa båtar segla bättre än andra gentemot sitt mätetal beroende på vindstyrka, vågor, vilka bogar man i huvudsak seglar etc. Seglar man en båt med högt mätetal så kommer man ofta bland de första till målet men ibland kan vinden ändra sig i både riktning och styrka vilket kan gynna de med lågt mätetal vilket visar sig i det omräknade resultatet. Många gånger skiljer det inte så mycket i omräknad tid mellan de olika placeringarna så det gäller att segla på topp runt hela banan.

 

På BLUR finns en diskussion kring den optimala SRS-båten grundat på placeringar. Teoretiskt kanske någon av de namngivna 31 segelbåtarna är bra val. https://www.blur.se/2017/01/29/trimma-ner-srs-eller-trimma-upp/ 

 

Det är dock endast med strikta entypsklasser där allt är lika som man har samma förutsättningar att vinna ett race.

 

   

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Seawolf:

Den kanske vassaste båten av den typen är den danska Späckhuggaren

Spontant känner jag likadant! Mer än en gång har man blivit besegrad i lätt-lätt-vind av späckhuggare med duktiga skeppare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan också se kappseglingen som ett tillfälle till förkovran och ett sätt att glädja dem som placerat sig bättre. Om man kommer sist så är det ju väldigt positivt för den som annars skulle kommit sist.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev trewq:

Man kan också se kappseglingen som ett tillfälle till förkovran och ett sätt att glädja dem som placerat sig bättre. Om man kommer sist så är det ju väldigt positivt för den som annars skulle kommit sist.

Exakt, och vill man vara den där personen med båten som alla anser alltid vinner för den har för lågt mätetal..?

Nä, öva-öva-öva. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

SRS-systemet har sina brister som alla handikappsystem.
Olika båtar går olika bra beroende på förhållande på banan och vädret.
Vissa kryssar gudomligt men går sämre på undanvinden. Andra planar på slör när det blåser på men är svåra att få riktig fart på kryss.
Jag tror att det kvittar vilket SRS-tal man har. Seglar man bra så kan man hävda sig med vilken båt som helst.
Dock blir det svårt att "segla på andras misstag" om man är snabbast och alltid ligger först.
Jag var på fördäck på en X99:a en period och vi seglade ifrån hela fältet med råge på ett race. Kom in bakom en ö innan målgång och där var det totalt bleke. Vi satt där och såg de andra båtarna komma ikapp en efter en.
En bekant till mig vann en distriktstävling med en Triss Magnum på 80-talet. När nästan alla gått i mål började det blåsa. De få som var kvar på banan gick ikapp. Dom var sist i mål men vann efter omräkning.
Sen att alla kappseglare seglar heta båtar är väl ingen sanning.
Titta på SRS-rankingen för riket så hittar du diverse familjebåtar på topp-50 och det är ganska drivna kappseglare.
2018 hamnade en Hydra från mina trakter sexa på rankingen. Dom placerade sig hyfsat på lidingö runt samma år.
Sen kanske den racingintresserade tycker att det är roligare att segla X79 än Hydra eller Fareast 28 hellre än Cumulus.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy