G-sus 0 Postad 13 Juli Hej, Har en Mercury 4-takt 4 hk från 2006 (modellnr 1F04201FA). Den startar inte och har gått igenom det mesta (bytt tändstift och bränslefilter, rengjort förgasare och kollat bränslepump mm). Försökte sedan kolla gnistan men såg ingen. Testade tändspole med multimeter utan resultat (ingen reaktion/ inga värden alls). Den verkar alltså stendöd. Tänker att det är väl bara att köpa ny/byta tändspole men det visar sig att den knappt går att få tag i (original tillverkas inte längre t ex) och om det går så kostar den flera tusen spänn... Så till min fråga: Kan man på nåt vis få tag i en billig "kina-kopia" eller liknande och isf var? Hur kan man veta om en ersättningsprodukt funkar? Sett flera tändspolar som ser likadana ut för ett par hundra kr, men de flesta verkar höra till Briggs & Stratton-motorer, skiljer de sig åt mkt? Denna motor gäller det: https://www.crowleymarine.com/mercury/oem-parts/outboard/2006/1f04201fa/electrical-components Mvh, G-sus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 8 Postad 13 Juli Hej Testa först att koppla loss stoppknappen och se om det blir gnista då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 180 Postad 13 Juli Hej Testa först som Aders skrev, koppla loss kablarna till stoppknappen och/eller nödstoppen. Nej det finns inga "billiga" Kina-kopior tändspolar... Det är inte alls säkert du får något resultat med en vanlig multimeter och du hade kanske den inställd på fel mätområde. Googla efter Mercury 4 hp 4-stroke work shop manual, finns för nedladdning och kostar några kronor men det kan det väl vara värt om man skall skruva själv. Säkert billigare än att köpa del, efter del, efter del och gissa sig fram till vad som är fel. Där finns alla mätvärden och inställningar mm. Ska du kolla gnistan, köp en riktig gnistprovare (ca 1000 kr) eller så gör du en jordkabel med en klämma i vardera änden en stor (tändstiftet) och en liten (jord på motorblocket) så du får riktigt bra jord. Har du radioavstört tändstift är gnistan dessutom ganska svag och svår att se i dagsljus. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasss 16 Postad 15 Juli Hej, Om det resulterar i att du behöver byta tändspole har jag troligen en begagnad på lager. Skicka mig ett pm om det är intressant. Finns i Sthlm eller så kan jag posta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser