Jump to content
Wednesday 23 June 2021

Recommended Posts

Har en Volvo penta 5,7 GI-e som stannade helt plötsligt när jag gasade på efter att ha puttrat i en timma. Nu helt död. 

har Kollat bränslefilter, att lågtrycks och högtryckspumpen går. samt att jag inte har några " paintchips" i filter eller regulator. 

Bränsle tryck på Lågtryck 10 PSI, Bränsletryck på högtryckspumpen ( startmotor snurr) Psi 35....Vilket är för lågt. 

Efter att ha pratat med de som kan detta bättre så köpte jag en högtryckspump då man sa att spridarna inte öppnar sig om inte trycket är högt nog. 

den nya pumpen gjorde inte saken bättre ( volvo orginal) och nu när jag kollar trycket så är det till och med sämre. Nu tappar den trycket. 

Jag har fått ökad mängd olja på stickan vilket jag tolkar som att jag ändå får bensin in i motorn.

 

Frågan jag har är, har någon en aning om vad det kan vara för fel ? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bränsletrycksregulatorn har jag varit inne på, och att den släpper ut trycket tillbaka i returen, men borde det inte tända till i motorn i alla fall? Måste det var rätt tryck för att den skal starta ?

 

Edited by Michaelhuss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nix, om trycket är för lågt så händer det inget. Trycket borde väl vara runt 60 psi om pumpen är ny och ok så finns det inte mycket mer än regulatorn som kan göra att trycket är lågt.

 

Sitter det inte en bränsle reservoar ihop med pumparna? Och i den en överfyllnadsventil (flotör) som är kopplad via slang till insuget funkar inte den så lär ju det flöda soppa in i motorn, kan ju förklara den ökande oljenivån.

Bara spånar inte säkert att det är felet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, Jo det låter rimligt. Stämmer att det sitter en reservoar, men oklart om det är en överfyllnadsventil, men det stämmer säkert. 

 

Det blir att kolla i morgon igen :)

 

Hur mycket törs jag provstarta med för mycket bensin i oljan ?

 

/M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slog mig att det kan ju faktiskt även vara en spridare som står öppen, det genererar lågt sopptryck också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok...låter som en variant, men hur kollar man det ? Kan ju förklara att den dog när jag belastade den ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Michaelhuss:

Ok...låter som en variant, men hur kollar man det ? Kan ju förklara att den dog när jag belastade den ?

Om du skruvar loss spridarna och försöker starta så borde du se om en av dem står öppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut att vara spridare, 5.000 styck på Volvo penta, någon som vet var man kan få dem billigare ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Michaelhuss:

Ser ut att vara spridare, 5.000 styck på Volvo penta, någon som vet var man kan få dem billigare ?

Lämna in på firma för provtryckning och rengöring först 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Michaelhuss:

Ser ut att vara spridare, 5.000 styck på Volvo penta, någon som vet var man kan få dem billigare ?

Har du testat? Observera att det sprutar soppa när du kör med starten det är inget fel. Felet är om det fortsätter komma soppa när du slutat köra startmotorn eller att det inte pulsar bensin utan kommer hela tiden.

 

Du skriver också spridare, det tolkar jag som flertal. Inte troligt att flera spridare hängt sig samtidigt.

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om nivån i tråget ökar kan vi ju rimligen anta att motorn får bränsle (om det inte är vatten som fyller på men det får vi ju hoppas att det inte är). Jag tänker alltså att felet sitter på tändningssidan.

 

En busenkel feleliminering:

Ta ut ett stift och se om det är blött av soppa. Om så ta ut alla stift och blås dem rena. Sedan i med den och ge motorn en skaplig dos startgas. Tänder den då har du i en hast konstaterat att det inte är fel på gnisteriet, om inte kan du fortsätta fokusera på bränslesidan.

 

Visst kan spridare hänga sig men att alla åtta skulle göra det samtidigt är ytterst osannolikt. Och om bara en eller ett par gör det skulle motorn inte bara tvärdö utan bara gå sämre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev firefish:

Om nivån i tråget ökar kan vi ju rimligen anta att motorn får bränsle (om det inte är vatten som fyller på men det får vi ju hoppas att det inte är). Jag tänker alltså att felet sitter på tändningssidan.

 

Men vad jag förstår så har han lågt bränsletryck även med ny soppapump. Men visst kan det vara fler fel. Just det här att oljenivån ökar är ju lite motsägelsefullt mot lågt bränsletryck.

 

Sedan vet vi ju inte hur mycket TS nött på starten utan att motorn startar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modellen är en GI-e Har nu kollat spridare, inget fel på dom. Behövde rengöras dock. Gnista får jag tydligen inte så länge trycket inte är > 50 Psi. Enig med tidigare kommentar att det borde inte göra att motorn dog, den borde väl gå ojämt om något stift inte ger gnista.

Jag har inte bytt hela pumpen utan bara högtrycksdelen eftersom det var den som visade lågt tryck, men då den nya visar samma tryck så känns det som att det inte var där felet ligger. Jag har också klämt ihop returslangen till pumpen och då har jag uteslutit regulatorn........

Lågrtrycks pumpen  matar bensin till en behållare  , varifrån högtryckspumpen trycker bränsle till injektorerna. Så långt har jag fattat. Den senare ger 35 PSI. 

 

Lågtryckspumpen har jag bara testat på det tryck som ges via startnyckeln i läget innan jag snrrar motorn. ( tänkte att det räckte så) Medan högtryckspumpen gnuggar jag med startmotorn. 

 

Slog mig att det kan vara så att de inte jobbar ihop av någon anledning,  att högtryckspumpen behöver lågtryckspumpens värde att addera till sitt ? 

 

Annars förstår jag inte varför jag inte får upp tryck?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lågtryckspumpen har bara till uppgift att suga soppa från tanken och fylla canistern (behållaren) med bränsle och ha tillräckligt flöde så det alltid finns bränsle där för att förse högtryckspumpen med bränsle. Dom adderar alltså inte ihop sina tryck.

 

Nu kommer ju en liten fråga som du kanske skulle kollat innan du har köpt massa delar och även jag  och flera med mig skulle kanske tänkt på det och skrivit här tidigare. Men har du kollat så du inte har spänningsfall fram till pumpen?

 

Det finns ju inte så mycket kvar, dock så är jag osäker på om du verkligen kan kolla regulatorn fullt ut med att klämma returen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej det har jag inte kollat....Räcker det att jag testar till kontakterna för pumpen eller måste det vara under startförsök ? jag har skruvat isär allt och det tar en stund att få ihop och sätta tillbaka allt.

 

Antar att jag måste sätta ihop allt då inget med båtar är enkelt :)

 

M

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du säger att du mätt högtrycket, innebär det då att du använt en separat manometer eller har du "bara" läst av systemtrycket baserat på vad givaren säger? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Michaelhuss:

 

 

 

15 minuter sedan skrev Gelis:

Lågtryckspumpen har bara till uppgift att suga soppa från tanken och fylla canistern (behållaren) med bränsle och ha tillräckligt flöde så det alltid finns bränsle där för att förse högtryckspumpen med bränsle. Dom adderar alltså inte ihop sina tryck.

 

Nu kommer ju en liten fråga som du kanske skulle kollat innan du har köpt massa delar och även jag  och flera med mig skulle kanske tänkt på det och skrivit här tidigare. Men har du kollat så du inte har spänningsfall fram till pumpen?

 

Det finns ju inte så mycket kvar, dock så är jag osäker på om du verkligen kan kolla regulatorn fullt ut med att klämma returen.

Nej det har jag inte kollat....Räcker det att jag testar till kontakterna för pumpen eller måste det vara under startförsök ? jag har skruvat isär allt och det tar en stund att få ihop och sätta tillbaka allt.

 

Antar att jag måste sätta ihop allt då inget med båtar är enkelt 

 

M

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev firefish:

När du säger att du mätt högtrycket, innebär det då att du använt en separat manometer eller har du "bara" läst av systemtrycket baserat på vad givaren säger? 

 Det där tog jag för givet att trycket är mätt med manometer, men är det inte så, då kommer vi ett helt annat läge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-28 vid 18:31 skrev Gelis:

Nix, om trycket är för lågt så händer det inget. Trycket borde väl vara runt 60 psi om pumpen är ny och ok så finns det inte mycket mer än regulatorn som kan göra att trycket är lågt.

 

Sitter det inte en bränsle reservoar ihop med pumparna? Och i den en överfyllnadsventil (flotör) som är kopplad via slang till insuget funkar inte den så lär ju det flöda soppa in i motorn, kan ju förklara den ökande oljenivån.

Bara spånar inte säkert att det är felet.

Kopplar tillbaka till denna efter att ha studerat motorn lite, om den här har hakat upp sig och att det trycks bränsle via den till motorn, då skulle det förklara bensin i oljan, men skulle det också vara förklaringen till motorstoppet, och att inget syre kommer in, jag fattar det som att det är ett insug där....Men jag fattar inte riktgt funktionen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev firefish:

När du säger att du mätt högtrycket, innebär det då att du använt en separat manometer eller har du "bara" läst av systemtrycket baserat på vad givaren säger? 

Jag har läst av med en separat bränsletrycksmätare, som jag kopplat till de olika nipplarna , en på lågtryckspumpen, och den andra på Fuel railet efter regulatorn. Bara möjligt att mäta dom separat. Möjligt jag inte förstår dig när du säger "systemtrycket baserat på vad givaren säger" . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu kollat spänning på Kontakterna till pumpen , 13,4 på båda. 

 

Börjar få slut på ideer.... 

 

Ska lossa bränslepump och kolla flottören i bensinpumpen, Sen måste jag nog tro att det är elektroniken....

 

Enda sättet att kolla regulatorn verkar vara att köpa en ny....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy