Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Michaelhuss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om Michaelhuss

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Karlstad
  • Interests
    Båt o Golf

Mina båtar

  • Båtens namn
    Af Ark
  1. Har nu kollat spänning på Kontakterna till pumpen , 13,4 på båda. Börjar få slut på ideer.... Ska lossa bränslepump och kolla flottören i bensinpumpen, Sen måste jag nog tro att det är elektroniken.... Enda sättet att kolla regulatorn verkar vara att köpa en ny....
  2. Jag har läst av med en separat bränsletrycksmätare, som jag kopplat till de olika nipplarna , en på lågtryckspumpen, och den andra på Fuel railet efter regulatorn. Bara möjligt att mäta dom separat. Möjligt jag inte förstår dig när du säger "systemtrycket baserat på vad givaren säger" .
  3. Kopplar tillbaka till denna efter att ha studerat motorn lite, om den här har hakat upp sig och att det trycks bränsle via den till motorn, då skulle det förklara bensin i oljan, men skulle det också vara förklaringen till motorstoppet, och att inget syre kommer in, jag fattar det som att det är ett insug där....Men jag fattar inte riktgt funktionen.
  4. Nej det har jag inte kollat....Räcker det att jag testar till kontakterna för pumpen eller måste det vara under startförsök ? jag har skruvat isär allt och det tar en stund att få ihop och sätta tillbaka allt. Antar att jag måste sätta ihop allt då inget med båtar är enkelt M
  5. Nej det har jag inte kollat....Räcker det att jag testar till kontakterna för pumpen eller måste det vara under startförsök ? jag har skruvat isär allt och det tar en stund att få ihop och sätta tillbaka allt. Antar att jag måste sätta ihop allt då inget med båtar är enkelt M
  6. Modellen är en GI-e Har nu kollat spridare, inget fel på dom. Behövde rengöras dock. Gnista får jag tydligen inte så länge trycket inte är > 50 Psi. Enig med tidigare kommentar att det borde inte göra att motorn dog, den borde väl gå ojämt om något stift inte ger gnista. Jag har inte bytt hela pumpen utan bara högtrycksdelen eftersom det var den som visade lågt tryck, men då den nya visar samma tryck så känns det som att det inte var där felet ligger. Jag har också klämt ihop returslangen till pumpen och då har jag uteslutit regulatorn........ Lågrtrycks pumpen matar bensin till en behållare , varifrån högtryckspumpen trycker bränsle till injektorerna. Så långt har jag fattat. Den senare ger 35 PSI. Lågtryckspumpen har jag bara testat på det tryck som ges via startnyckeln i läget innan jag snrrar motorn. ( tänkte att det räckte så) Medan högtryckspumpen gnuggar jag med startmotorn. Slog mig att det kan vara så att de inte jobbar ihop av någon anledning, att högtryckspumpen behöver lågtryckspumpens värde att addera till sitt ? Annars förstår jag inte varför jag inte får upp tryck?
  7. Ser ut att vara spridare, 5.000 styck på Volvo penta, någon som vet var man kan få dem billigare ?
  8. Ok...låter som en variant, men hur kollar man det ? Kan ju förklara att den dog när jag belastade den ?
  9. Hmm, Jo det låter rimligt. Stämmer att det sitter en reservoar, men oklart om det är en överfyllnadsventil, men det stämmer säkert. Det blir att kolla i morgon igen Hur mycket törs jag provstarta med för mycket bensin i oljan ? /M
  10. Bränsletrycksregulatorn har jag varit inne på, och att den släpper ut trycket tillbaka i returen, men borde det inte tända till i motorn i alla fall? Måste det var rätt tryck för att den skal starta ?
  11. Har en Volvo penta 5,7 GI-e som stannade helt plötsligt när jag gasade på efter att ha puttrat i en timma. Nu helt död. har Kollat bränslefilter, att lågtrycks och högtryckspumpen går. samt att jag inte har några " paintchips" i filter eller regulator. Bränsle tryck på Lågtryck 10 PSI, Bränsletryck på högtryckspumpen ( startmotor snurr) Psi 35....Vilket är för lågt. Efter att ha pratat med de som kan detta bättre så köpte jag en högtryckspump då man sa att spridarna inte öppnar sig om inte trycket är högt nog. den nya pumpen gjorde inte saken bättre ( volvo orginal) och nu när jag kollar trycket så är det till och med sämre. Nu tappar den trycket. Jag har fått ökad mängd olja på stickan vilket jag tolkar som att jag ändå får bensin in i motorn. Frågan jag har är, har någon en aning om vad det kan vara för fel ?
  12. jag fick också tips om att inte använda bilpumpen då den inte klarade kylningen, men här har jag hört olika saker, så det kanske är fel.
  13. har precis satt in en likadan motor men jag flyttade øver delarna från gamla motorn. lamellpaketet fick jag før mig inte skulle passa inne i struten när jag mätte, men det kanske ser ut på ett annat sätt hos dig. så jag flyttade över den gamla trykutjämnaren. Ett annat tips, byt kylpluggarna, dom var inte rostfria i haubits motorn, jag ser på bilden att vi har samma.
  14. Det blir ett byte, det regnar i alla fall !!
  15. Har tagit ut en B20 ur en nimo 22 och skall sätta in en ny B20. Märker då att spindel axel ger ifrån sig ett friktionsljud, men går att vrida runt lätt. dessutom går spindelaxeln att rucka lite på i höjdled. Kan friktionsljudet varsla om att ett lager är dåligt , eller är det så att motorn monterad stabiliserar spindeln och att den inte vilar på något lager? Tänker mig att om det är läge att byta att det är bättre att göra det innan motorn är på plats. âr det ngn som har erfarenhet av detta och vet om det skall vara så? Bifogat en film som visar och återger ljudet. båt axel.MOV
×
×
  • Skapa nytt...