Jump to content
Friday 21 June 2024
Gunnar87

Generator kass. Finns det ersättare?

Recommended Posts

Hej. 

Generatorn har mer eller mindre rostat sönder. Någon som vet om det finns en ersättare eller något motsvarande?

Sitter på en Volvo Penta B30.

Mvh 1592496498081414179327973269370.thumb.jpg.ffa685e2e46e6f0cba4e995e552b6462.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du gjort en AFSE på den, Arméns förlustanmälan.

Ja den är ju kronmärk.

 

Du kan ju lämna in den till en bilelektrisk firma för renovering.

Men jag köpte en ny nyligen, då även min hade rostat sönder i lagren.

Jag köpte en ny från Olssons i Ellös. Dom har visserligen bara generatorer till dieslar, men generatorer är ju rätt universella, passar på flera motorer, sedan bryr sig inte elektronerna om det är en bensin- eller dieselmotor som får det hela att snurra runt, du får väl kolla lite, mäta och se om du finner nånsin bra ”Laddningsgenerator”, tänk att försvarsmakten skall döpa om nästan allting, undrar hur man förkortar det ordet? Lddngsgn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill tacka för era svar. Guld värt. Är ganska orutinerad inom området, men mer eller  mindre vad hellst ska fungera? Jag ska hitta en som verka passa med rem och fästen kan tänkas?

Mvh Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer, men det enklaste är ju om du köper en som passar direkt, och inte bara verka passa. Kan också vara ide att gå upp lite i ampere styrka, tror det sitter 35A original. 

 

Det som kan skilja på din och nyare är att din har troligtvis minus direkt i stommen, dvs det finns bara en plus kabel (D+) och en till laddlampan/mätaren.

Den nya kan ha separat minus (D-) då får du dra en ny minuskabel och ansluta till någon minusplint eller direkt på motorblocket, allra bästa direkt på batteriminus.

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer bra att det är 35A på denna generator.  Har dragit helt ny el i hela båten med lite rejälare kablar, det var då generatorns oduglighet upptäcktes. Remskivan är 76mm så det som  länkades är högaktuellt. Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tillägga. 

Vågar man gå upp från 35A till 70A? Förnuftet säger att 50A blir lämpligare?

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp inte på Biltema till en bensinmotor!

 

Du måste ha en gnistskyddad maringenerator på en bensinmotor i en båt. Det är riktigt dumsnålt att fuska med det. 

 

En vacker dag kommer det ut bensin i motorrummet och då blir det en explosiv brand om du fuskat med generatorn. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eld;

Det kan jag absolut hålla med dig om då jag varit med om en explosion för längesedan, dock i en annan båt. Hur vet jag om  generatorn är gnistskyddad? Har inte lust att åka omkring och höra mig för i dessa tider i min ålder. Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Gunnar87:

Eld;

Det kan jag absolut hålla med dig om då jag varit med om en explosion för längesedan, dock i en annan båt. Hur vet jag om  generatorn är gnistskyddad? Har inte lust att åka omkring och höra mig för i dessa tider i min ålder. Mvh

Om du köper en marin generator är den med största sannolikhet både tvålig (B+ och B-) samt är gnistskyddad, men du får ju fråga försäljaren och läsa i pdf:er etc. Din militära generator var det säkert, och dessutom radioavstörd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvivlar på att den som sitter där nu är gnistskyddad. Då det är en motor från kronan, i alla fall generatorn, troligen en mob.motor och dessa var landbaserade och inte marinanpassade. Men kanske gnistskyddad ändå

Men då kronan sålde ut dessa passade många på att byta ut sin gamla b30 (aq170) till en ny för ett oslagbart lågt pris.

 

Tror nog att generatorerna som startmotor.se säljer är marinanpassade, men man vet ju aldrig.

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror att nämnda generator är ganska gnistskyddad då den förmodligen inte har några släpringar och heller inga kol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gnistskyddad är i princip en sluten regulator på generatorns baksida istället för en öppen för kylningens skull.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Pentax:

Tror att nämnda generator är ganska gnistskyddad då den förmodligen inte har några släpringar och heller inga kol.

 

6 timmar sedan skrev Olten:

Gnistskyddad är i princip en sluten regulator på generatorns baksida istället för en öppen för kylningens skull.

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

 

Gnistskyddade är nog svårt att få tag på, dom finner men i rätt så speciella sammanhang.

Som redan nämnts i andra ordalag, blir det inte några gnistor från växelströmsgeneratorerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

 

Gnistskyddade är nog svårt att få tag på, dom finner men i rätt så speciella sammanhang.

Som redan nämnts i andra ordalag, blir det inte några gnistor från växelströmsgeneratorerna.

Drevdelar säljer gnistskyddande generatorer till bra pris men dom har semesterstäng nu tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där har jag ofta funderat över. Hur båtbutiker/verkstäder kan ha semesterstängt under högsäsong. Jag har själv en bror som driver eget tillsammans med en vän inom båtbranschen. De stänger för semester när de har som mest att göra.

 

Den enda förklaringen måste ju vara att de tjänar så mycket pengar ändå, så de behöver inte högsäsongspengarna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev FinaKillen:

Det där har jag ofta funderat över. Hur båtbutiker/verkstäder kan ha semesterstängt under högsäsong. Jag har själv en bror som driver eget tillsammans med en vän inom båtbranschen. De stänger för semester när de har som mest att göra.

 

Den enda förklaringen måste ju vara att de tjänar så mycket pengar ändå, så de behöver inte högsäsongspengarna.

 

Samma fundering här, inte fasiken har skiduthyrarna och skidvallnings/slipnings verkstäderna stängt under högsäsongen med sportloven, som ett exempel för att spegla hur galet det är.

Om man nu ger sig in i den branschen får man väl anpassa sig till när behovet av service är som störst. Men man får ju lära sig valla sina skidor själv ändå, och det är klart nödvändigt att skaffa sig tekniska kunskaper så att man kan göre underhåll och reparationer på sin båt, motor, segel, kapell och vad det nu är. 

Akuta problem säger jag ju ingenting om, men det finns ju många jobb man kan lägga ut på hösten och vintern istället, såsom segel och kapelltillverkning eller reparationer, vissa motorjobb och sådant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

 

Gnistskyddade är nog svårt att få tag på, dom finner men i rätt så speciella sammanhang.

Som redan nämnts i andra ordalag, blir det inte några gnistor från växelströmsgeneratorerna.

Om nu gnistskyddet är överspelat, vad är då poängen med 'båtgenerator"? Att ha minus i godset är ju en kabel/felkälla mindre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev trewq:

Om nu gnistskyddet är överspelat, vad är då poängen med 'båtgenerator"? Att ha minus i godset är ju en kabel/felkälla mindre?

Det var ju så från början tänkt, att man inte vill ha någon returström genom motorn tillbaks till batteriet, detta kan ju då ge galvanisk korrosion, då motor, backslag, propelleraxel eller drev står i förbindelse med elektrolyten "havet", men det tar vi i annan diskussion.

Det kan ju även vara så att de lagringspunkter och fästen som generatorn sitter i, dom är ju ledade för att remmen skall kunna spännas, ger dålig elektrisk kontakt och då kan man förlora effekt.

Nej, felkälla mindre, det ger ju bättre kontakt och bättre funktion. Egentligen skulle det vara så på våra gummihjusförsedda landsvägsfordon också, kan jag tycka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, då kan jag vara ganska lugn med min bilgenerator eftersom propelleraxeln endast är förbunden med motorn genom hydraulolja (hydrauldrivning)

När man spänt remmen drar man åt fästbulten lika hårt som generatorkabeln, borde ge acceptabel kontakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

Men på den motorn har TS säkerligen redan minus i godset via t ex startmotorn och lite olika givare, så att betala en massa extra för en generator med separatjord är nog ganska bortkastade pengar.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Men på den motorn har TS säkerligen redan minus i godset via t ex startmotorn och lite olika givare, så att betala en massa extra för en generator med separatjord är nog ganska bortkastade pengar.....

Det skiljer inte så mycket i pris, om man nu då inte handlar på Feltema.

Det som skiljer i pris är om man skall gå upp i effekt.

Tänk på att generatorer väger en del, och kan kosta i transport om man handlar över nätet.

-Men Olsson i Ellös är bra, dom levererar snabbt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev trewq:

Aha, då kan jag vara ganska lugn med min bilgenerator eftersom propelleraxeln endast är förbunden med motorn genom hydraulolja (hydrauldrivning)

När man spänt remmen drar man åt fästbulten lika hårt som generatorkabeln, borde ge acceptabel kontakt?

Tja... skruva fast en extra jordfläta i generatorns gods och i motorns gods så håller du uppe livremmen med hängslen.🤠

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja... skruva fast en extra jordfläta i generatorns gods och i motorns gods så håller du uppe livremmen med hängslen.🤠

En extra fundering, kan jag skrota zinkanoden på propelleraxeln eller skyddar den bronspropellern från den rostfria axeln?

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev trewq:

En extra fundering, kan jag skrota zinkanoden på propelleraxeln eller skyddar den bronspropellern från den rostfria axeln?

Enligt en annan diskussion här på forumet så är det ju då onödigt att skydda rostfria axlar och bronspropellerar. Men jag gjorde så på den gamla båten, satte fast en zinkanod, och det gillade havstulpanerna, dom växte som bara den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser att offeranoden blir mindre i format varje säsong, så nåt händer tydligen. 

RF-axel och bronspropeller. 

 

Ang generator. 

Hade 30 A tidigare... I mitt fall väl så lite med allt eldrivet, dag som kväll och dessutom tre parallellkopplade batterier. 

 

Klämde i en 70 A Mitsubichi-generator från en Mazda 626.

 

Började med original kilrem... 

Bara slirade. 

Nu har jag sexspårs multiribbrem. Perfekt! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev FinaKillen:

Det där har jag ofta funderat över. Hur båtbutiker/verkstäder kan ha semesterstängt under högsäsong. Jag har själv en bror som driver eget tillsammans med en vän inom båtbranschen. De stänger för semester när de har som mest att göra.

 

Den enda förklaringen måste ju vara att de tjänar så mycket pengar ändå, så de behöver inte högsäsongspengarna.

 

Dom har nog sin högsäsong inför och fram till sjösättningen och sen minskar det rätt mycket och orderingång ligger på normal nivå och då passar det väl att ha sommarsemester....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är också skillnad på billigare och dyrare generatorer. Dom billigare har glidlager och är ofta klenare i sin konstruktion. Dyrare som Valeo (Volvo Penta), Paris Rhone, m.fl. har riktiga kullager, kraftigare konstruktion med grövre lindningar och större fläkt. Sedan är det kanske inte värt att investera i en generator som håller i 25 år till en äldre motor...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev ABC:

Det är också skillnad på billigare och dyrare generatorer. Dom billigare har glidlager och är ofta klenare i sin konstruktion. Dyrare som Valeo (Volvo Penta), Paris Rhone, m.fl. har riktiga kullager, kraftigare konstruktion med grövre lindningar och större fläkt.

Nja, det är nog att generalisera 🤔. Rätt lagertyp på rätt plats, och en generator kan ha båda typerna. https://www.reservdelar24.se/bosch-765988.html

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...