Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Georg_Ohm

Slang till varmt varmvatten?

Rekommendera Poster

Varje säsong är det likadant.

Den första slangningen på varmvattenberedarens utgång kollapsar och börjar läcka.

Slangbiten direkt efter beredarens nippel blir för varm och börjar liksom flyta under slangklämmorna, dessa efterdrages men förr eller senare börjar det ändå läcka, och om man inte är uppmärksam kalvar hela slangen, och i min båt så sprutar det så varmvatten på generatorn, inte bra alls.

Jag använder de där röda (och blåa) vattenslangarna av livsmedelskvalitet men den första halvmetern efter beredaren behöver jag en mer värmetålig slang, kanske en armerad gummislang? Det måste väl inte vara livsmedelskvalitet där? man dricker ju inte varmvattnet, och den korta biten, spelar det någon roll? Kan en bakteriekultur trivas där? vattnet är ju inte direkt 70° men kanske 45°...
Någon som har något förslag på en värmetålig slang? Jag menar; det finns väl fler som har samma problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att använda kopparrör (prisolrör) i stället?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har samma problem som du med de jag köpte på lågprisbutiken. Bytte nu till slang från båttillbehörsbutiken som jag hoppas är bättre. De från lågpris var två lager, de jag köpte nu hade ytterligare ett vitt lager i mitten, får se om det blir någon skillnad. Annars såg de väldigt lika ut, röda och blå. 

 

Det lär märkas, sist gick det väldigt fort innan de började läcka. 

Redigerad av Slowrider
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån där röd slang direkt på utloppet från vvb fastsatt med en sk pex-koppling. De gamla som man skruvade Ihop var det ofta problem med men de nya som man bara trycker ihop och säkrar med en clips funkar bättre. 
https://www.seasea.se/pex-koppling-rak-15mm
https://www.seasea.se/pex-låsclips-10st-röd-15mm

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisolrör, alu-pex eller pex används på land och funkar säkert även till havs.

 

Jag förstår inte varför man är så fixerad vid slang i fritidsbåtvärlden.

Om slang hade haft några egenskaper som var bättre än rör så skulle slang användas inom byggbranschen, men prisolrör, alu-pex och pex (är som styv slang) är det närmaste man kommer slang. Hållbart, beständigt och beprövat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hej

Du behöver en sådan här slang, jag köpte också en varmvattenslang från båtbutik som inte fungerade, måste klara minst 100 grader och vara av gummi, denna köpte jag sedan. Varmvattenslang

Hälsningar ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Slowrider:

Har samma problem som du med de jag köpte på lågprisbutiken. Bytte nu till slang från båttillbehörsbutiken som jag hoppas är bättre. De från lågpris var två lager, de jag köpte nu hade ytterligare ett vitt lager i mitten, får se om det blir någon skillnad. Annars såg de väldigt lika ut, röda och blå. 

 

Det lär märkas, sist gick det väldigt fort innan de började läcka. 

Jag har testat båttillbehörsbutikens och lågprisbutiken slang, samma resultat.

 

8 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Du behöver en sådan här slang, jag köpte också en varmvattenslang från båtbutik som inte fungerade, måste klara minst 100 grader och vara av gummi, denna köpte jag sedan. Varmvattenslang

Hälsningar ove

Ser ut som om man bara kan köpa 50m längder? Jag behöver en halvmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Ove-T det blev en slang från Erlandssons. Det var den smidigaste lösningen just nu.

 

Bilderna visar före och efter.

Titta på den översta bilden. Jag trodde den slangen var från Seasea, men den var från Biltema, den tål inte varmt varmvatten.

IMG_20200520_123752.jpg

IMG_20200520_123730.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...